כך מתכננת אורבוטק להתאושש מהשפל שפקד אותה ב-2012

תוכנית ההתאוששות של יצרנית מכונות הבדיקה - ב-3 שלבים

שנת 2012 הייתה מאתגרת במיוחד עבור אורבוטק, יצרנית מכונות הבדיקה למכשירים אלקטרוניים מיבנה. שני השווקים המרכזיים שבהם היא פעילה, המעגלים המודפסים (PCB) והמסכים השטוחים (FPD), נכנסו במקביל לסייקל שלילי, וחתכו את הכנסותיה בכ-30% לעומת 2011, לרמה של 401 מיליון דולר. אינדיקציה טובה לשפל שחוותה אורבוטק בשנה שעברה הייתה היקף מכירות המכונות החדשות; זה עמד על 239 מיליון דולר בלבד, נמוך מב-2009, השנה שלאחר המשבר הפיננסי.

הסייקל השלילי נחת על אורבוטק בהפתעה, מה שהוביל לכך שפעמיים במהלך השנה הורידה החברה את תחזית ההכנסות השנתית.

ואם כל זה לא הספיק, הגיעה פרשת הוצאת המידע מקוריאה. ביולי אשתקד הואשמו עובדי החברה שהוציאו מידע הקשור לטכנולוגיית OLED של טלוויזיות בגודל 55 אינץ', מידע שממשלת קוריאה הגדירה כ"טכנולוגיית ליבה" שאסור להוציאה מהמדינה. פרשה זו הציבה אז עננה על פעילות החברה שם, נוסף על האי-ודאות בנוגע להוצאות המשפט שיהיו לאורבוטק בגינה. כל האירועים הללו חלחלו גם למניית אורבוטק , שאיבדה כ-15% מערכה בשנה זו.

ובאמצע הסערה, דיווחה החברה ביולי אשתקד על בקשתו של רני כהן, מנכ"ל החברה מ-2006, לפרוש מתפקידו. החל מ-2013 החליפו אשר לוי, מנהל בעל ותק של 20 שנה בחברה, שכיהן עד אז כנשיא העסקים הגלובלי שלה.

שילוב האירועים הביא לכך שהנהלת החברה בראשות לוי גיבשה תוכנית עבודה אסטרטגית בת שלושה שלבים מרכזיים, שנועדה לשמור על המיצוב המוביל של החברה, תוך הגדלת ההכנסות והרווחיות.

שלב 1: להוציא עוד מהקיים

את החלק הראשון בתוכנית, שגובש לקראת שנת העבודה של 2013 ושהשלמתו הסתיימה לאחרונה, ניתן לכנות Getting More From the Same. באורבוטק החליטו שאפילו אם השווקים המרכזיים שבהם פועלת החברה יתנהגו במצב דומה גם ב-2013, יציגו החברה ומוצריה ביצועים הרבה יותר טובים.

החלק המשמעותי ביישום תוכנית זו היה להוריד את מבנה ההוצאות של החברה, כך שברמת הכנסות שנתית של כ-350 מיליון דולר היא תציג רווחיות גבוהה יותר לעומת 2012. במסגרת זו ביצעה החברה תוכנית רה-ארגון שכללה גם פיטורים של כ-100 מהעובדים בסוף שנת 2012 - כ-6% מכוח האדם בחברה.

את הפירות של התוכנית הזו אפשר היה לראות כבר בתוצאות הרבעון הראשון של השנה. אורבוטק סיימה רבעון זה עם הכנסות של 95.5 מיליון דולר, ירידה של מיליון דולר לעומת הרבעון המקביל אשתקד. למרות הירידה הקלה בהכנסות, הרווח התפעולי גדל יותר מפי שניים והגיע לכ-6 מיליון דולר, ובשורה התחתונה סיימה אורבוטק רבעון זה ברווח של 5 מיליון דולר, לעומת רווח של 1.6 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

שלב 2: צמיחה מתוך החברה

מבנה ההוצאות של החברה והמודל הפיננסי שלה אמורים לתמוך בצמיחה של בין 150 ל-200 מיליון דולר, מבלי שיהיה צורך להגדיל את העלויות. את הגידול הזה בהכנסות רוצה אורבוטק ליצור מתוך מוצרים שקיימים היום בתוכנית העבודה של החברה, וגם כאן מכוונת אורבוטק לייצר צמיחה, ללא קשר להתנהגות השווקים.

הכוונה בתוכנית זו היא ליצור גידול בהכנסות לא על-ידי מכירת מספר גבוה יותר של מכונות ללקוחות קיימים, דבר שתלוי בעיקר בצורכי הלקוח. עיקר הפעילות בתחום זה מוכוונת לכניסה לשווקים חדשים שבהם אורבוטק לא פעילה, וכן פיתוח אפליקציות חדשות ושימושים נוספים למוצרים קיימים שיש בחברה.

שלב 3: המהלך האסטרטגי הבא

אורבוטק פעילה זה שני עשורים בשני שווקים עיקריים (ה-PCB וה-FPD), ובמשך התקופה הזו היא ניסתה, לעתים ללא הצלחה יתרה, להיכנס לתחומים אחרים. כך, לדוגמה, ניסתה החברה לפתח פעילות רפואית בתחום גילוי הקרינה הגרעינית וכן פעילות בתחום הדמיית הלב, אולם בסופו של דבר נמכרו פעילויות אלו לאחר כמה שנים, בעיקר בשל הצורך לבצע השקעות משמעותיות כדי להביא אותן לרשום הכנסות משמעותיות.

מאז נכנסה אורבוטק לתחום חדש, קרוב יותר לפעילות הליבה של החברה, בתחום הבדיקה לפאנלים סולאריים. שוק זה נמצא בשפל בשנתיים האחרונות, אולם המוצר שפיתחה החברה נמצא בפיילוט אצל יצרן פאנלים פוטו-וולטאיים מוביל, וייתכן כי ברבעונים הקרובים תחל החברה לרשום הכנסות מפעילות זו.

גם אם תחזית זו תתממש, הרי שהיא לא תשנה מקצה לקצה את אופיה של החברה. באורבוטק ממבצעים בימים אלה עבודת הכנה יסודית במטרה לבחון מה צריך להיות הצעד האסטרטגי הגדול הבא שלה. הצעד הגדול האחרון של החברה היה ב-2008, עת רכשה אורבוטק בסכום כולל של כ-290 מיליון דולר את חברת פוטון דיינמיקס, המספקת ליצרני מסכי טלוויזיה שטוחים מערכות בדיקה חשמליות.

באורבוטק, שבקופתה היו בסוף הרבעון הראשון מזומנים בהיקף של כ-223 מיליון דולר, מחפשים כעת באופן אקטיבי רכישה, שתהיה משיקה לתחומי הפעילות הנוכחיים שלה.

לצורך כך אף הקימה החברה בחודש שעבר שתי יחידות עסקיות חדשות. הראשונה היא יחידת אסטרטגיה ופיתוח עסקי, שתתמקד בניצול הזדמנויות צמיחה בתחומים חדשים ומשלימים לתחומי פעילותה של החברה. השנייה היא יחידת "מוצר גלובלי", שתרכז את פעילות המו"פ של אורבוטק, תוך דגש על איתור הזדמנויות עסקיות חדשות.

תוכנית העבודה של החברה הוצגה למשקיעים, ובינתיים הם מביעים בה אמון. מאז תחילת השנה טיפסה מניית אורבוטק בכ-43%, כך שכעת היא נסחרת לפי שווי של כ-520 מיליון דולר.

מלבד שיפור הרווחיות ברבעון הראשון, תרמו לכך שני גורמים נוספים. הראשון הוא תוכנית רכישת המניות שעליה הכריזה החברה בנובמבר אשתקד, בהיקף של כ-30 מיליון דולר. על פי הערכות, עד סוף הרבעון השני נרכשו במסגרת תוכנית זו מניות בהיקף של כ-10 מיליון דולר.

הגורם השני הוא הסרת העננה סביב הפרשה בקוריאה: פעילות החברה במדינה לא נפגעה כתוצאה ממנה, וכ-80% מההוצאות המשפטיות, שהצטברו עד עתה לכ-7.5 מיליון דולר, כוסו על-ידי חברת הביטוח.

ביום חמישי הבא, 1 באוגוסט, תפרסם אורבוטק את תוצאותיה הכספיות לרבעון השני. תחזית החברה היא להכנסות של עד 105 מיליון דולר, אבל את המשקיעים יעניין יותר לשמוע את הערכות ההנהלה למחצית השנייה, וכן לראות האם פוטנציאל הצמיחה והשיפור ברווחיות הקיים בחברה אכן מחלחל לתוצאות בפועל.