תרחיש הבלהות: מה יקרה אם הצמיחה בסין תאט?

סוסייטה ז'נרל: במקרה של צמיחה בקצב של מתחת ל-6% - התמ"ג הגלובלי יחתך ל-1.3%, מחירי המתכות יצנחו ב-40% ומחיר הנפט ב-30%

סין מרכזת תשומת לב רבה בימים אלה, על רקע הערכות בנוגע לצמיחה הכלכלית שלה. הייצוא, שמהווה חלק גדול מהתמ"ג של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, בירידה, ובהתאם גם קצב הצמיחה. קרן המטבע הורידה לאחרונה את תחזית הצמיחה, וכלכלנים רבים מביעים חששות לגבי ההשפעה שתהיה לכך על הכלכלה הגלובלית.

רק אתמול פורסם מדד מנהלי הרכש במדינה, שהצביע על חודש שלישי ברציפות של התכווצות בסקטור. המדד ירד לשיעור של 47.7 נקודות, שפל של 11 חודשים.

אמנם כלכלת סין צמחה בקצב שנתי של 7.5% ברבעון השני (ירידה של שתי עשיריות האחוז לעומת הרבעון הראשון), אולם מדבריו של שר האוצר הסיני לו ג'יוויי מוקדם יותר החודש, ניתן להבין את מידת חוסר הבטחון במדינה. ג'יוויי אמר כי גם קצב צמיחה של 6.5% הוא אינו גרוע.

בסוסייטה ז'נרל מציירים תמונה עגומה למדי לגבי התרחיש הפחות אופטימי לעתיד. בתרחיש הקיצוני, הצמיחה הסינית עלולה לרדת אל מתחת ל-6% השנה, ועד לכ-3% בין סוף 2013 לתחילת 2014. לטענת הבנק, מקרה שכזה יתממש במקרה של ירידה חדה נוספת בייצוא ואיבוד משרות של מהגרים, כמו גם השקעות ציבוריות בלתי מספקות מצד הממשל.

במקרה כזה, טוענים בבנק, הכלכלה העולמית תצמח ב-2013 בקצב של 1.3% בלבד, ולא 2.6% כפי שחזוי כעת. בנוסף, מחירי המתכות הבסיסיות יחתכו בעד 40%, ומחירי הנפט יחתכו בעד כ-30%.

עם זאת, בבנק מדגישים כי מדובר בתרחיש קיצוני, וכי עמדתם הבסיסית היא שההאטה בסין לא תהיה פתאומית, ושהיא תרד לקצב של 6% רק עד 2017.