מזכיר המדינה קרי: "ארה"ב מודאגת מהאלימות במצרים"

(עדכון) - האם אמריקה מאבדת את הסבלנות לנוכח התמונות מרחובות מצרים? מזכיר המדינה קרי ומזכיר ההגנה הייגל שוחחו בנפרד עם ראשי השלטון המצרי, דרשו לאפשר למצרים להפגין כל עוד הם שומרים על הסדר, וקראו להאיץ את התהליך שיוביל לקיום בחירות חופשיות

על מנהיגי מצרים להוציא אותה מהמשבר - כך אמר הלילה מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי לאחר ליל הדמים של שישי במדינה, לילה בו נהרגו עשרות אזרחים בעימותים בין הצבא לבין תומכי הנשיא המודח מורסי.

כוחות הביטחון המצריים טוענים כי הפעולות שלהם נועדו למגר "אלימות וטרור" ברחובות מצרים. מזכיר המדינה קרי שוחח עם שני חברים בממשלה הזמנים של מצרים - סגן הנשיא מוחמד אל ברדעי ושר החוץ נאביל פחמי, והביע באוזניהם את הדאגה העמוקה שלו משפיכות הדמים והאלימות במדינה.

במקביל, מזכיר ההגנה של ארה"ב צ'אק הייגל שוחח עם הגנרל א-סיסי וביקש ממנו להפגין איפוק אל מול המפגינים במצרים. "מדובר ברגע מכריע בשביל מצרים", אמר קרי. "ארה"ב קוראת לכל המנהיגים המצרים מכל הסיעות הפוליטיות לפעול מיד כדי לסייע למדינה לצאת מהמשבר", הוסיף.

קרי אמר כי כי הכרחי שכוחות הביטחון יאפשרו למצרים להפגין בדרכי שלום, "זו חובה מוסרית וחוקית", ציין. הוא חזר על הקריאה של ארה"ב לכל הפליגים הפוליטיים לסייע למדינה לקיים תהליך בחירות דמוקרטי וחופשי.

תנועת האחים המוסלמים טוענת כי יותר מ-200 בני אדם נהרגו וכ-4,500 נפצעו בלילה שבין שישי לשבת בקהיר, לאחר שכוחות הביטחון פתחו באש חיה לעבר הפגנה של תומכי הנשיא המודח מורסי - כך מדווח באתר הרשמי של האחים המוסלמים. "הם לא יורים כדי לפצוע, הם יורים כדי להרוג", אמר דובר התנועה.

בתמונות ששודרו בכלי תקשורת במצרים נראים נפגעים רבים כשהם מובלים לבית חולים שדה שהוקם בסמוך למסגד בקהיר, שם שוהים תומכי מורסי מאז הודח על ידי הצבא. דובר האחים המוסלמים ג'האד אל-חדאד סיפר כי המשטרה החלה לירות גז מדמיע לעבר מפגינים סמוך למסגד לפנות בוקר, וזמן קצר לאחר מכן, לדבריו - החלו בירי של אש חיה.

"מבעד לענני הגז פתאום החלו להתעופף קליעים", סיפר אחד המפגינים. "כוחות משטרה מיוחדים במדים שחורים ירו אש חיה. צלפים ירו מגג האוניברסיטה ומגג של בניינים סמוכים", הוסיף. מדיווחים שונים עולה כי קולות ירי עדיין נשמעים באזור המסגד. רופא מטעם האחים המוסלמים סיפר כי מרבית הגופות נורו בראשן. הרשויות במצרים מכחישות כי ירו באש חיה לעבר המפגינים וטוענים כי מספר ההרוגים הוא 21.

מורסי יואשם ברצח ובשיתוף פעולה עם חמאס

שלשום פרסמה סוכנות הידיעות הרשמית במצרים כי הנשיא המודח צפוי לשאת בשורה של אישומים - בהם הרג אסירים ואנשי כוחות הביטחון במדינה. למורסי יוחס אישום נוסף לפיו קיים מספר מגעים בלתי חוקיים עם גורמים מתנועת חמאס בשנת 2011.

לדברי התובע הכללי, מורסי כבר נחקר בעניין ואף עומת עם הראיות שעומדות בבסיס האישומים. אנשי תנועת האחים המוסלמים הספיקו להגיב לאישומים וטענו כי הם "מגוחכים, ועשויים להשיב את מצרים לימיו של הנשיא מובארק".