ביה"ד: המנהל המוזיקלי במתנ"ס מעלות-תרשיחא יפוצה ב-10,000 שקל

מרכז המוזיקה במעלות-תרשיחא יפצה את המנהל המוזיקלי בני קדם בגין התבטאויות פוגעניות על רקע היותו אשכנזי

במרכז הקהילתי במעלות-תרשיחא יש חדש: קורבן הכסאח העדתי, על רקע מוזיקלי, הוא אשכנזי למהדרין.

בני קדם הוא מוזיקאי, בעל תואר שני בניצוח וקומפוזיציה מהאקדמיה למוזיקה בירושלים ומבית-הספר הגבוה למוזיקה בקלן. קדם התקבל לעבודה כמנהל המוזיקלי במתנ"ס של עיריית מעלות-תרשיחא, שבו פועל מרכז המוזיקה ע"ש דניאל וקונסטנס דה פיצ'וטו. ילדי מעלות לומדים שם לנגן, ופועלות בו תזמורת אנדלוסית ותזמורת עירונית. מנהל מרכז המוזיקה הוא בצלאל דהן.

בתביעה שהגיש לבית הדין לעבודה בחיפה, באמצעות עו"ד נאוה פינצ'וק אלכסנדר, טען קדם כי בכל תקופת עבודתו הוא סבל מגישתו הגזענית של דהן ומסלידתו מתרבות המערב בכלל, וממוזיקה קלאסית בפרט.

לטענתו, דהן, בהתפרצויות זעם, התבטא כלפיו בביטויים פוגעניים ביחס למוצאו האשכנזי, כמו "אשכנזי מתנשא" או "אליטיסט". יחסו השלילי של דהן לתרבות המערב פגעה גם בתוכנית הלימודים המוזיקלית של המרכז, כי דהן נקט "העדפה מתקנת" למוזיקה האנדלוסית.

במכתב ששלח דהן לקדם, ובו איזכור נרחב לשואה, נכתב בין השאר: "איך אתה חי עם זה שהנך ספוג תרבות וערכים גרמניים? איך אתה מסביר לאותם מיליונים של יהודים שאתה יליד הארץ הזו ששירת בצה"ל (נכון בתפקיד שלא תורם כלום) יורד לגרמניה וסופג לתוך עצמותיו את המהות הגרמנית? אם אתה ישן טוב בלילות בני? אני בכל אופן לא ישן טוב".

בפסק הדין נאמר: "התבטאויותיו של דהן כלפי קדם, שלא הוכחשו, הינן כה חריגות, עד שהן עולות כדי העסקה פוגענית ממש, ועל כן אנו סבורים כי זהו אחד מאותם מקרים חריגים בהם יש מקום לפצות את העובד בפיצוי בגין עוגמת-הנפש שנגרמה לו בעטיין".

השופטת אביטל רימון-קפלן קבעה כי קדם סבל מ"סביבת עבודה פוגענית" ופסקה לזכותו פיצוי של 10,000 שקל.