פרוסט יוכל להצביע לטובת מיזוג פרולור ואופקו בשתי החברות

יו"ר טבע מחזיק 50% ממניות אופקו, והוא גם בעל המניות הגדול ביותר בפרולור ■ אופקו שוקלת להירשם לאחר המיזוג לבורסה של תל אביב

עסקת בעלי העניין של יו"ר טבע, ד"ר פיליפ פרוסט, בחברות פרולור ואופקו, מגיעה לישורת האחרונה. החברות, העוסקות שתיהן בתחום פיתוח התרופות, הודיעו כי ההצבעה על המיזוג ביניהן תיערך ב-28 באוגוסט. בכל חברה תיערך ההצבעה בנפרד.

פרוסט הוא בעל המניות הגדול בכל אחת מהחברות (50% לפרוסט וקבוצתו באופקו, כ-26.5% בפרולור). בניגוד לחוק הישראלי, החוק האמריקאי אינו מחריג את פרוסט וקבוצתו כבעלי עניין מההצבעה על המהלך. לכן, ההצבעה באופקו כבר למעשה סגורה - פרוסט מחזיקה כאמור ביותר מ-50% מהחברה. בפרולור יצטרכו המצדדים בעסקה להשיג רק כשליש מן הקולות הבלתי תלויים כדי שהעסקה תאושר.

"פרוסט אמנם יזם את המהלך, הוא לא היה מעורב במו"מ עצמו, שנוהל על-ידי צוות של דירקטורים חיצוניים מכל אחת מן החברות. לכן החוק מאפשר לפרוסט להצביע ככל בעל מניות מן השורה", מסביר מנכ"ל פרולור, שי נוביק.

על-פי תיאור המו"מ שמופיע בפרוקסי (המסמך שפרסמו החברות לצורך המיזוג), הציע פרוסט את המיזוג ואת המחיר, ובמהלך המו"מ לא שונו התנאים שהציע. עוד לפני שהוצע המיזוג הנוכחי, נוהל מו"מ למכירת פרולור לטבע, שבה משמש פרוסט כאמור כיו"ר, אולם שני הצדדים לא הסכימו על התנאים.

פרולור נסחרת כיום לפי שווי של 442 מיליון דולר, ומחיר מנייתה עמד עם תחילת המסחר הבוקר על 6.97 דולרים. אופקו נסחרת לפי שווי של 2.5 מיליארד דולר, ומנייתה במחיר של 7.68 דולרים. כך, כיוון שיחס ההחלפה בעסקה הוא 0.9951 מניות אופקו לכל מניית פרולור, הרי שהעסקה מעניקה לכל מניית פרולור מחיר של 7.64 דולרים - פרמיה של 9.6% על מחירה הנוכחי, ושל 30% על המחיר שבו נסחרה ביום ההודעה על העסקה.

מאז ההודעה על המיזוג קנה פרוסט עצמו מניות אופקו. הוא אמנם הקפיד לרכוש את מניות החברה גם בשנים עברו, אך האיץ את הקצב מאז ההודעה -

כך שהייתה לו תרומה לעלייה במחיר מניית אופקו. בכך הוא השפיע גם על השווי המיוחס לפרולור בעסקה (שכאמור מבוצעת כולה בהחלפת מניות).

מהלך הרכישות באופקו הוא גם זה שהביא את קבוצת פרוסט לאותה החזקה של מעל 50% במניות החברה, המאפשרת לה כעת להכריע לבדה את גורל ההצבעה בעניין המיזוג.

בתקופה זו קנה פרוסט גם מניות פרולור, והגדיל חלקו בחברה. "אני קונה אופקו כי זו השקעה טובה, ופרולור כי זה כמו לקנות אופקו בדיסקאונט", אמר.

חדשה בתל אביב

במסמך לצורך המיזוג הודיעה אופקו כי היא שוקלת לרשום את המניות שלה למסחר בתל אביב לאחר המיזוג. אופקו היא חברת ביומד מגוונת עם פעילות בתחום האבחון. כמו כן, היא מפתחת תרופות למחלות שונות, שאת רובן רכשה ממקורות חיצוניים. ברבעון הראשון של 2013 רשמה מכירות של 31 מיליון דולר, לעומת 8.7 מיליון דולר ברבעון המקביל, והפסידה 34 מיליון דולר, לעומת 8.6 מיליון דולר ברבעון המקביל.

מלבד הקשר דרך פרוסט ופרולור, לאופקו יש זיקה ישראלית גם דרך שתי חברות ייצור תרופות שרכשה בסכומים קטנים בארץ - פיינטק בנשר וסייג'ן ברחובות.

פרולור מפתחת תרופות מוזרקות בשחרור מושהה. המוצר המוביל שלה הוא הורמון גדילה שאותו אפשר להזריק רק פעם בשבוע או שבועיים, במקום אחת ליום. החברה עומדת להיכנס לשלב III (ניסוי יעילות רב מרכזי - האחרון לפני שיווק) של הניסויים הקליניים במוצר זה.