מנותק מהמציאות

פרופ' ירון זליכה מתנגח, מפגין בורות, טועה, מטעה וחוטא לאמת

פרופסור ירון זליכה הוא ללא ספק אדם צבעוני שאוהב לצאת בכותרות מפוצצות. בצד החיובי שלו הוא אינו חושש מאף אחד ואומר בקול רם מה שהוא חושב. זליכה הפגין אומץ לב בעבר בטענותיו ליחסי הון/שלטון ובהווה בניתוח קר ומדויק להפליא על המצב העגום בהתאחדות לכדורגל.

בצד השלילי הוא בוחר להתנגח ברמה מבזה שאיננה מתאימה לאדם במעמדו, בקולגות שרמתם איננה נמוכה מרמתו וזאת בלשון המעטה. בהתנגחויות אלה הוא מפגין לא אחת בורות מוחלטת בנושאים מסוימים ואינטרסנטיות מופגנת באחרים. את חיצי הרעל שלו כלפי נגיד בנק ישראל היוצא סטנלי פישר הוא יורה פעם אחר פעם תוך ניתוק מוחלט מהמציאות הסובבת את עולם האקדמיה בקרית אונו.

בכנס תשתיות ישראל שנערך בשבוע שעבר כינה זליכה את מדיניות הריבית הנמוכה בה נוקט בנק ישראל מדיניות מטופשת. מטופשת, מר זליכה? זאת אומרת שכל נגידי העולם טיפשים ומקומה של החוכמה בין כותלי הקריה האקדמית בלבד? העולם נקלע לבעיה סבוכה מאין כמוה וזו הדרך בה נקטו נגידי הבנקים על מנת להימלט ממשבר ומיתון נוסח שנות ה-30 של המאה שעברה. אף אחד אינו יודע אם הניסוי הפיננסי הגדול בעולם יצליח, אולם בינתיים כולם מחזיקים מעמד.

בכמה וכמה נושאים חוטא פרופ' זליכה לאמת. מדיניות הריבית הנמוכה אכן מעודדת בועת נדל"ן אולם היא רחוקה מלהיות הגורם הבלעדי ליצירתו ואף איננה הגורם העיקרי. הגורם העיקרי היה ונותר המחסור בהיצע שנובע רובו ככולו ממדיניותן הכושלת של ממשלות ישראל.

אולי אני מפתיע אותך, מר זליכה, אולם הבועה הזו היתה נוצרת גם בריבית של 3%. היינו שם לא מזמן ולא זכור לי שהביקושים פחתו. אולי אם הריבית הייתה 6% זה לא היה קורה, אולם צריך להיות אדם מעורער בנפשו על מנת להעלות את הריבית לרמה כזו, להמר על עתיד המשק כולו לטובת פיצוץ בועת הנדל"ן ולהתעלם מההשלכות הכה הרסניות של ריבית כל כך גבוהה כשבעולם הריבית אפסית ולא תשתנה בעתיד הנראה לעין.

הפעילות הריאלית במשק יורדת בגלל מיתון עולמי ושקל חזק, לא בגלל שאנשים קונים דירות. מי שמינף את עצמו לדעת, מן הראוי שיהיה ער להשלכות של העלאת הריבית. בריבית גבוהה, כך לפחות למדנו, הכסף פונה לחיסכון. היום הכסף הולך לנדל"ן כאלטרנטיבה לחיסכון בגלל הריבית הנמוכה הרבה יותר מאשר כאלטרנטיבה לצריכה.

זה נכון שכשהריבית תעלה, יהיה למשקיעים פחות כסף פנוי לצריכה אולם זו רק זווית אחת, צרה מאד, שאינה לוקחת בחשבון השלכות הרבה יותר חשובות.

זליכה ברוח התעסקותו בהתאחדות לכדורגל מאד רוצה שיחתימו את פרופסור פרנקל לנגיד בנק ישראל. הוא כנראה זוכר את פרנקל של העשור הקודם, שנזף בברננקי על מדיניות הריבית הנמוכה. נזיפתו של פרנקל, כמו נזיפות נוספות שלו (רוביני) התבררו כלא נכונות. אני רק יכול לקוות שפרנקל יודע להודות בטעות ולמד שיש עולם חדש מחוץ לכותלי האקדמיה, שבו יש להתמודד היום בכלים ותפיסות עולם חדשות.

הריבית תעלה תוך חודש או מספר חודשים, טוען זליכה. האומנם? ברננקי מדבר על 2015, באף מקום בעולם הריבית לא עולה. בארץ אין אינפלציה, למעט זו שנוצרה כתוצאה מהעלאות המיסים. הצפי לשנה הקרובה הוא הנמוך מזה זמן רב. על מה ולמה להעלות ריבית? שוב בשל הסגידה לפיצוץ בועת הנדל"ן להרוס את כל המשק? את בועת הנדל"ן חייבים לפוצץ אולם לא באמצעות הריבית.

הנגיד החדש יהיה חייב להעלות את הריבית על מנת להחזיר את המשק לצמיחה. זה חדש ! העלאת ריבית דווקא פוגעת בצמיחה. שוק ההון שפרח יקרוס אליבא דזליכה. שוק ההון פרח? בבורסה שלנו לא שמעו על זה. ואם אכן יקרוס, העלאת הריבית תעצור את הקריסה?
ועוד טוען זליכה כי הממשלה לא לקחה בחשבון את הנזק שנגרם לענף מסוים עקב מדיניותה.

האם לוקח זליכה בחשבון את הנזק שייגרם לענפים רבים אם חלילה תאומץ משנתו? מה יקרה ליצוא ולתעשייה המקומית? אלו לא סתם עוד ענפים. אלו ענפי הצמיחה המובילים את המשק כולו. העלאת הריבית תביא לכאן מיליארדי דולרים שיגיעו על מנת ליהנות מפערי הריבית בינינו לבין העולם.

בנושא שוק המט"ח כבר הפגין בעבר זליכה בורות מוחלטת כשיצא נגד מדיניות ההתערבות של פישר. אם היה מציע כאלטרנטיבה רגולציה אחרת שתילחם בתופעה ניחא, אולם זליכה טען כי מנגנון השוק החופשי חייב לפעול. אז לידיעתך מר זליכה, בכל מה שקשור לעולם המט"ח המודרני, השוק החופשי מת. זוהי מנטרה שקרנות הגידור אוהבות מאוד להשתמש בה על מנת להטעות אנשי אקדמיה ומקבלי החלטות בממשלה. אם לא הבנת את זה בגל הקודם, עת התחזק השקל ל-3.20 שקלים לדולר, כשלפני כן הבטיחו לנו רצפה ב-3.80 ורצפת בטון ב-3.50, זה חבל.

יש ניסויים שאסור לבצע. יכול להיות שמנגנון השוק החופשי היה בסופו של דבר פועל ברמה של 2.5 שקלים לדולר, אולם בשער כזה רבדים רבים עליהם אתה מדבר, הרבדים החשובים ביותר לכלכלת ישראל ולצמיחתה, היו נמחקים והנזק היה בלתי הפיך.

יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס

yf@energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד