מערכת הבריאות הסינית תתקשה לפעול ללא שוחד לרופאים

כך טוענים אנשים העוסקים ברפואה ומומחים בענף ■ ככה זה כשרופא משתכר כמו נהג מונית

שוחד משמן את גלגלי בתי החולים הציבוריים בסין, ומערכת הבריאות תתקשה לפעול ללא תשלומים בלתי חוקיים לרופאים ולמנהלנים, המשתכרים שכר עלוב - כך אומרים אנשים העוסקים ברפואה ומומחים בענף. לדבריהם, מדיניות הממשלה היא שאשמה באופן חלקי בהתנהלותה של מערכת שבה רופאים ואנשי צוות אחרים מצפים לקבל סכומים נוספים כדי לבצע ניתוחים ומקבלים עמלות מחברות תרופות וספקי ציוד רפואי.

חולשתה של המערכת נחשפה באחרונה, כאשר המשטרה האשימה את יצרנית התרופות GSK במתן שוחד לפקידים ורופאים במשך שש שנים כדי להגדיל את המכירות ואת מחירי התרופות שלה. לדברי GSK, מדובר בהתפתחויות מבישות ונראה שחלק מהמנהלים הסיניים עברו על החוק.

סין היא שוק מושך לחברות תרופות ויצרני ציוד רפואי. היקף ההוצאות בענף צפוי לגדול פי שלושה ולהגיע לטריליון דולר עד 2020, לעומת 357 מיליארד דולר ב-2011, לפי נתוני חברת הייעוץ מקינזי.

רופא משתכר כמו נהג מונית

השחיתות נובעת בעיקר משכרם הנמוך של הרופאים, הצמודים לשכר של עובדי ממשלה. בתי חולים יכולים לשלם בונוסים, אך כיוון שלבתי חולים ציבוריים יש מחסור במזומנים, התגמול בדרך כלל נמוך. רופא שמסיים בית ספר לרפואה בבייג'ינג משתכר בדרך כלל כ-3,000 יואן (כ-490 דולר בחודש), כולל בונוסים, בערך כמו נהג מונית. רופא בעל ניסיון של 10 שנים מרוויח כ-10,000 יואן בחודש. "בלי הכנסה בתחום האפור, לרופאים לא יהיה תמריץ לעסוק במקצוע", אומר ינז'ונג הואנג, עמית בכיר בתחום בריאות בעולם ב-Council on Foreign Relations בניו יורק.

במהלך 30 השנים האחרונות, ממשלת סין הפכה את מגזר הבריאות שלה למוטה שוק יותר. פירוש הדבר הוא ש-13,500 בתי החולים במדינה צריכים לאזן את תקציביהם בעצמם. שירותי רפואה היוו יותר מ-50% מההכנסות של בתי חולים ציבוריים בשנת 2011, לפי נתונים של משרד הבריאות. כ-40% הגיעו ממרשמי תרופות והיתר מהכנסות אחרות, לרבות סובסידיות ממשלתיות, היורדות בהדרגה מאז שנות השמונים של המאה ה-20.

מנהלנים בבתי חולים רשאים לקבוע עמלות לטיפול באשפוז, השגחה על ידי אחיות ובדיקות מעבדה, אך המדינה קובעת את עלות הניתוחים כדי שיהיו זמינים יותר לסינים מן השורה. למעשה, היא מגבילה את העלות של תרופות מרשם רבות על ידי קביעת מחיר מומלץ. הדבר אינו מותיר לבתי החולים מרווחים גדולים.

רופא סיני שהחזיק במשרה בכירה בבית חולים ידוע בבייג'ין אמר כי 80% מההכנסה שלו הגיע משוחד. בלי שוחד, הוא היה מרוויח יותר מ-600 דולר לחודש, כך אמר הרופא, שעזב את סין לפני חמש שנים כדי להתגורר בבריטניה, שם הוא ממשיך לעסוק ברפואה.

"סכומי השוחד הכרחיים. אתה לא יכול להתקיים מהמשכורת שלך", אומר הרופא בן ה-50, שסירב להזדהות. בכיר בענף שעבד בתחום הרפואה בסין במשך יותר מ-15 שנה אמר כי שוחד ושחיתות פלשו לכל דרג בבתי החולים הציבוריים. "הם נתפסים כהכרחיים במערכת הבריאות הנוכחית", אמר.

משרד הבריאות והמועצה הלאומית לפיתוח ורפורמה, שקובעת את מחירי תרופות המרשם, סירבו להגיב לדברים.

משכורות בסיס נמוכות הן מורשת של הכלכלה המתוכננת של סין. סין גם התחייבה לאפשר לכל הסינים, המונים כיום 1.37 מיליארד איש, להפוך את שירותי הבריאות לבני השגה. הממשלה הוציאה 2.2 טריליון יואן (358 מיליון דולר) על מערכת הבריאות מאז שנת 2009, ומהם יותר מ-680 מיליארד יואן נועדו לספק כיסוי ביטוח בריאות לכול, לפי משרד האוצר.