הערכות: מחיר הקישוריות הקווית צפוי לרדת

שר התקשורת גלעד ארדן צפוי לקיים היום דיון מסכם בעניין הקישוריות שבו יוצגו לו המחירים לאחר הערות המפעילים ולאחר תיקונים

שר התקשורת גלעד ארדן יקיים היום דיון בניסיון לסכם את השימוע שערך משרד התקשורת בנוגע לתעריף הקישוריות ברשת בזק. על פי הערכות, קיים סיכוי סביר שהתעריף שאיתו יצא משרד התקשורת לשימוע קרי, 1.04 אג' לדקה, יירד, והשאלה היא רק בכמה.

ל"גלובס" נודע כי אחת הסיבות שבעטיין יירד המחיר נעוץ בחוות הדעת של פרופסור ראובן גרונאו בנושא מחיר ההון של בזק, ובנתונים נוספים שהוצגו למשרד, אשר קרוב לוודאי יביאו להפחתת המחיר.

בשבועות האחרונים קיים משרד התקשורת שימוע ציבורי במטרה לקבל הערות לעניין כוונתו להפחית את מחיר הקישוריות בשוק הקווי. את העבודה עשתה חברת הייעוץ פרונטיר שישבה על המדוכה במשך כשנתיים. העבודה מדמה הקמת רשת תקשורת קווית חדשה והכי יעילה על כל העלויות הכרוכות בכך, חשמל, חפירות, עלויות הציוד, מקורות מימון וכו'. מהתחשיב מחלצים כמה עולה דקת שיחה וקובעים את מחיר הקישוריות.

לשימוע היו שני סבבים. בסבב הראשון הופיעו כל החברות והציגו את הערותיהם לעבודה של פרונטיר. בסבב השני הופיעו בזק והוט שניסו לטעון שמחיר ההון שנקבע בעבודה צריך להיות יותר גבוה. מנגד עמדה חוות הדעת של פרופסור גרונאו שטענה שמחיר ההון בעבודה של פרונטיר צריך להיות נמוך יותר.

נזכיר גם כי העבודה והמחירים לקישוריות ישמשו את משרד התקשורת לצורך קביעת המחירים לשוק הסיטונאי. יש סיכוי טוב שאם המחיר בקישוריות יירד, אזי גם מחיר השימוש בתשתיות בזק והוט במסגרת הרגולציה (אסדרה) להגברת התחרות בשוק הקווי, יירדו גם כן. בתוך כך קיימים קולות בתוך משרד התקשורת הקוראים לארדן לקבוע מתווה ארוך טווח שיביא להפחתת מחיר הקישוריות לאפס גם ברשתות הקוויות וגם ברשתות הסלולריות, וזאת על מנת להפסיק את ההתעסקות הסיזיפית בהתחשבנות על חלקי אגורות בין המפעילים, כך שייפסק העניין של העברת התשלומים בין מפעיל למפעיל על השיחות הנכנסות.