סופרים את השעות: חוק הסופרים צפוי לעבור בכנסת

החוק להגנת הספרות והסופרים אמור לעבור מחר בקריאה שנייה ושלישית ולבשר שחר של יום חדש לשוק הספרים הישראלי ■ מהם היתרונות והחסרונות של החוק?

קצת קשה להאמין, אבל אחרי כל הצעות החוק בגרסאות השונות, שנים של דיונים והמתנה לשינוי, מיליונים שהושקעו בלוביסטים שינסו לבטל את החקיקה ואינספור אמירות אפוקליפטיות ביחס למצב הענף, זה באמת קורה. מחר (ד') צפויה להתקיים ההצבעה בדבר הצעת החוק להגנת הספרות והסופרים, ובכך להפוך לחוק בישראל.

על קידום חוק הסופרים עמלו מספר אנשים במשך השנים - ח"כ ניצן הורוביץ', יו"רית האופוזיציה שלי יחימוביץ', השר לשעבר זבולון אורלב ויו"ר התאחדות הוצאות הספרים ירון סדן. לאלה הצטרפה בשנים האחרונות שרת התרבות והספורט לימור לבנת, שהעידה על עצמה, בראיון שנתנה ל"גלובס" במאי האחרון, כי היא פועלת מתוך רצון אמיתי לשפר את מצב הענף. בחלק מהדברים נראה שנעשתה עבודה טובה, ובאחר פחות, אבל המאמץ למען מטרה חשובה אינו טריוויאלי.

לפני שניגשים לסעיפי הצעת החוק, יש לציין כי גם יום לפני ההצבעה, הנוסח הסופי של החוק לא הגיע לקהל היותר רחב מזה שבלשכת שרת התרבות והספורט, כלומר לעיתונאים, וחשוב מזה - לחברי הכנסת ולשרים שאמורים להצביע עליו.

יש אמנם סיבות מקלות, כמו הרצון שהחקיקה תקדים את הפגרה, אבל זה מקרה נוסף של עיקרון חשוב שנשחק. הדבר בולט בעיקר בחוק ההסדרים, שמובא לעיון נבחרי העם זמן מועט לפני ההצבעה עליו, כך שאין להם סיכוי אמיתי לעיין בו ולפתח השקפה בנוגע לנושאים הרבים והמהותיים שבו. גם במקרה הזה, ספק אם היה לחברי הכנסת זמן סביר להיכרות עם הצעת החוק.

על פניו, נראה כי החוק ישפר את המצב בענף, אבל מספר סימני שאלה מסכנים הנחה זו. הנה התחזית ליום שאחרי.

החסרונות

הסתגלות למחירים גבוהים

אחרי שהתרגלנו לקנות ספרים במחיר שווארמה (אלא אם כן הם במבצע, ואז זה פחות), נתחיל לקנות אותם במחיר כפול או משולש? יהונתן (חיליק) נדב, מנכ"ל הוצאת "חרגול", מעיד כי "כולם בענף פוחדים מירידה במכירות, בטווח הקצר לפחות. אנשים שקנו בלי חשבון, יתחילו לעשות חשבון. השאלה אם אפשר להחזיר את הגלגל לאחור. אני מאמין שכן, ואם כן, הצלנו את המו"לות".

הסופרים החדשים יפסידו קוראים וייתכן כי יפסידו גם כסף

בעקבות החוק, רוב ההוצאות יהיו אמנם במצב טוב יותר, ובהתאם יהיה להן קל יותר להיכנס ל"הרפתקאות" הפיננסיות של מימון ספר מכותב חדש.

מצד שני, מי יקנה ב-50-60 שקל ספר שכתב מחבר לא מוכר, מלבד חבריו והמשפחה הגאה? האם הוצאות הספרים, בוודאי אלה שמסונפות לרשת ספרים, יוציאו אותה כמות של ספרים מהסוג הכי מסוכן מבחינתן, כשהן אפילו לא יכולות לחסל מלאי ספרים שלא הצליחו?

היה רצוי שלא "להגן" על הסופרים החדשים מפני הנחות. תשאלו אותם - בספר הראשון וכנראה גם השני הם רוצים הכרה - לראות שספרם מונח בחנויות, נקרא ונמכר. כסף? אולי מהספר השלישי.

המשך הדואופול של צומת וסטימצקי

עם כל הכבוד לפיקוח על כך שבחנויות יהיה מקום מאוזן יותר להוצאות השונות, נותרו שני כוחות גדולים מדי מלוכדים - צומת ספרים יחד עם הוצאות הבית שלה; וסטימצקי עם ההוצאות שמקבלות אצלה עדיפות (ידיעות אחרונות וכתר).

המצב בעקבות החוק יהיה כנראה טוב יותר, אבל היה ראוי ללכת צעד נוסף קדימה - לייצר התערבות רגולטורית חד-פעמית (במקום קבועה), שתחייב את שתי הרשתות למכור חנויות לגורם שלישי ורביעי, כדי ליצור עוד שחקנים בשוק. זו צפויה להיות הדרך הטובה ליצירת תחרות אמיתית בשוק ולהגנה על הוצאות הספרים מהדרישות המופרזות להנחות מצד הרשתות.

אפילו ההוצאות המקושרות לרשתות היו כנראה נהנות מכך. השאלה בהקשר זה היא אם שחקנים מבחוץ היו מוצאים שוק זה מספיק אטרקטיבי כדי להיכנס אליו. בסיבוב הזה לא נדע את התשובה לכך.

עמדת הנחיתות של ההוצאות מול הרשתות הגדולות תישאר

החוק מגביל את המשא-ומתן בין הרשתות לחנויות, שבמסגרתו הראשונות דורשות הנחה בשיעור גבוה על הספרים, לפעם אחת בשנה.

זה טוב, כי אם כבר הוצאה הדפיסה כמות ספרים בהתאם להסכם שנחתם, לא יוכלו פתאום הרשתות לדרוש הנחה נוספת. אבל כפי שנראה, ההוצאות עדיין ייאלצו לבוא למשא-ומתן הזה בנפרד (נאסר עליהן להתאגד), כלומר בעמדה מוחלשת, ועל כן מה שישתנה, זה שהרשתות פשוט יכפו עליהן הנחות גדולות בבת-אחת, במקום מספר פעמים בשנה.

מילא הוצאות הספרים הגדולות יחסית, אבל הקטנות יידעו שאולי הישג גדול מול הרשת מבחינת שיעור ההנחה, יהיה עבורן בבחינת "ניצחון פירוס", שכן הרשת פשוט "תחרים" אותן - לא תיקח מהן ספרים בשיעור ההנחה היחיד שהיא יכולה.

בעיה באכיפת איסור התגמול על המלצות

החוק עוסק גם בבעיה אחרת, שבמסגרתה מוכרים ברשתות ממליצים על ספרים שבקידומם מעוניינת הרשת ומקבלים תגמול, ומעתה, עם ההצבעה בכנסת, ייאסר תגמול על המלצה.

אולם כיצד האיסור ייאכף? האם ייבדקו תלושי משכורת של עובדים? האם משרד הכלכלה יפעיל משרד חקירות? זה הרבה יותר מורכב לבדיקה מאשר הפיקוח שאין הוצאה עם ייצוג יתר ברשת, כפי שנקבע גם במסגרת החוק.

היתרונות

ביטול "הזניית" המחירים בענף

כל-כך הרבה ביקורת הובעה על מחירי הספרים שיעלו. היא מובנת, בוודאי על רקע יוקר המחיה. אבל ראוי לומר מספר דברים. ראשית, בשונה מתחומים אחרים שנוגעים ליוקר המחיה, בענף הספרים לא מדובר בעליית מחירים מוגזמת, אלא במחירים הגיוניים שיאפשרו לענף לקיים את עצמו. המחירים של השנים האחרונות, הם אלה שלא היו סבירים.

שנית, אמנם מחיר הספרים יעלה, אבל גם ההיצע שלהם, ובמחיר סביר יוצעו לא רק מספר מצומצם של ספרים במבצע. המחיר הקטלוגי הגבוה על רוב הספרים, פיקציה שנועדה כדי לעמוד בהנחות שדרשו הרשתות, יירד.

ושלישית, הטענה היא שאנשים מעוטי יכולת לא יוכלו לקנות ספרים, אבל זו טענה ביחס למקום מאוד סלקטיבי - ספרים חדשים. ספרים טובים בני שנה וחצי ויותר יימכרו במבצעים. מי שירצה לרכוש השכלה ותרבות, לא באמת ייפגע בגלל החוק החדש.

הצפי הוא שמחיר הספרים החדשים יהיה כ-60-80 שקל, כאשר במקרים מסוימים מו"לים יורידו מחיר, ואלה יימכרו אף ב-50 שקל.

שובו של הבק ליסט

באופן מסורתי, כלכלת מו"לות מתבססת על בק ליסט, כלומר, הספרים היותר ישנים. מכירתם לא כרוכה בעלויות גדולות כמו ספרים חדשים, ופה מצפה בשורה להוצאות.

לדברי נדב, "הבק ליסט הוא הלחם והחמאה של המו"לות, כחצי מהכנסותיה משם, וזה הידרדר בשנים האחרונות במאות אחוזים. הבק ליסט יעבור בעקבות החוק למחיר קטלוגי נורמלי, והוא יוכל להתחרות. גם ייעשו יותר מבצעים על ספרים כאלה, כי הרי על החדשים לא יוכלו לעשות".

איזון קל בין הכוחות

מצב רוב ההוצאות ישתפר מעט. זו בשורה בעיקר להוצאות הבינוניות והקטנות, שיקבלו יותר שטח מדף בחנויות, כפי שמחייב החוק, ובמקרה הזה סביר שהאכיפה תהיה אפקטיבית. גם הוצאות הבית של "צומת ספרים" כנראה יתמודדו יפה עם המצב החדש. הרי עדיין קרוב למחצית הספרים המוצגים ברשת יוכלו להיות שלהן. מצבן הטוב יותר של ההוצאות, יוכל לסייע בידן לספק יצירות איכותיות, במקום לקרוס כאבני דומינו (או לפחות להשמיע קולות שכאלה).