הנחת חרדי: קווי תחבורה זולים עד 50% מקווים "חילוניים"

האפליה בתחבורה הציבורית: את הקווים הזולים גם לא תמצאו באתר האינטרנט של אגד ■ חדו"ש: "ישנו ציבור חרדי מאורגן, שחברות התחבורה אינן מעיזות להתעמת איתו, בעוד שאת הציבור הלא חרדי חברות התחבורה דורסות בששון"

פרשת קווי המהדרין, עוד פרק טעון ביחסי חרדים וחילונים בישראל, נמצאת לכאורה מאחורינו: בינואר 2011, לאחר שורה ארוכה של מקרים שבהם הונסו לירכתיהם של אוטובוסים נשים שסירבו להתיישר עם הכללים באותם קווים - גברים מקדימה, נשים מאחורה - פסל בג"ץ את הפרקטיקה.

מעתה, קבעו השופטים, תתבצע הפרדה שכזו בצורה וולונטרית בלבד. אם הנשים יחפצו להדיר עצמן מקדמת האוטובוס - יעשו זאת; אם לא - איש לא יוכל עוד לכפות עליהן להתיישר עם כללי הצניעות של החברה החרדית. וכך היה, למעט כמה מקרים שפורסמו בהרחבה ושבהם התעמרו גברים חרדים בנוסעות לא צייתניות, למרות הפסיקה החד-משמעית.

על פניו הפרשה הסתיימה והחילונים עברו להילחם בהיבטים אחרים של הדרת נשים מהמרחב הציבורי. אלא שבלהט הניצחון הקטן נעלמה עובדה מעניינת: נוסעי קווים מסוימים - שאמנם כבר אינם מוגדרים רשמית כ"קווי מהדרין" אולם משרתים כמעט אך ורק את הציבור החרדי ונהוגה בהם הפרדה וולונטרית בין גברים לנשים - משלמים מחירים הנמוכים בעשרות אחוזים מאלה שמשלמים נוסעים בקווים מקבילים, "חילוניים".

הנה כמה דוגמאות: נוסעי קו 950 מפתח תקוה לירושלים משלמים כיום 24 שקלים לנסיעה, אך נוסעי קו 426 שייסעו מפתח תקוה לירושלים יידרשו לשלם עבור הנסיעה רק 18 שקלים; הנוסעים בקו 443 מאופקים לירושלים משלמים 37.50 שקלים לנסיעה, והנוסעים בקו 494 בין אותן ערים משלמים רק 24 שקלים; נוסעי קו 922 מנתניה לחיפה משלמים 24 שקלים, אך נוסעי קו 973 בין אותן ערים משלמים רק 16 שקלים. וכן הלאה. למען הסר ספק נציין כי מסלולי הקווים אינם זהים לחלוטין, אך הם דומים למדי כאשר יעדיהם הסופיים של הקווים הזולים הם בשכונות חרדיות.

לפני כשנתיים, לאחר פסיקת בג"ץ ההיא, הוגשה נגד אגד תביעה ייצוגית שדרשה מהחברה להפסיק לגבות מחירים שונים מציבורים שונים ולפצות את הציבור לדורותיו בסכום של מאות מיליוני שקלים. מהתביעה עלה כי נסיעה בקווי המהדרין לעומת הקווים ה"רגילים" כרוכה בחיסכון כספי של 50%-30% ובחיסכון בזמן (הקווים הזולים האלה, למרבה הפרדוקס, עוברים בפחות תחנות משום שהם אוספים ומורידים נוסעים בשכונות מגורים ופוסחים על התחנות המרכזיות - מה שחוסך בזמן ובהוצאות נסיעה).

מעבר לכך, נטען בתביעה, הנתונים על-אודות קווים אלה "אינם מפורסמים במרכז המידע של אגד או באתר האינטרנט שלה", ו"מדובר למעשה במידע חסוי שמתברר לצרכן רק אם הוא 'יודע סוד' ומבקש או מקיש את פרטי קו המהדרין הספציפי במערכת של אגד באתר, או מוסר את הפרטים במרכז המידע הטלפוני".

סיבות היסטוריות

שחר אילן, סמנכ"ל עמותת חדו"ש (חופש דת ושוויון), מזכיר שגם המחירים המוזלים האלה כנראה אינם מספקים חלק מהנוסעים בקווי המהדרין: "הביזיון גדול עוד יותר לאור נתוני אגד על שיעורי ההתגנבות הגבוהים בציבור החרדי, שהביאו אותה לצאת בקמפיין לציבור החרדי בנושא 'לא תגנוב'. דומה שאין גבול להתרפסות של חברות התחבורה בפני הציבור החרדי ועסקניו. מדובר באלפי נסיעות של קווי הדרת נשים וגם במחירים נמוכים יותר לציבור החרדי בקווים מקבילים".

את טענת משרד התחבורה (שאליה נגיע מיד), שלפיה נובעים ההבדלים במחירים "מסיבות היסטוריות", מגדיר אילן כמגוחכת: "הסיבה האמיתית להבדלים במחירים", הוא אומר, "היא שישנו ציבור חרדי מאורגן, שחברות התחבורה ואגד בראשן אינן מעיזות להתעמת איתו, בעוד שהציבור הלא חרדי אינו מאורגן ושאותו חברות התחבורה דורסות בששון".

"המשמעות של הפרשי המחירים ברורה", הוא ממשיך. "גם בתחבורה הציבורית, כמו בתחומים רבים אחרים, ציבור הנוסעים הלא חרדי, המשלם סכומים גבוהים, מממן את ציבור הנוסעים החרדי המשלם הרבה פחות. על משרד התחבורה לחייב את החברות לקבוע תעריפים אחידים. לשם כך עליו לערוך סקר מחירים מקיף ולפרסם את תוצאותיו. אם חברות התחבורה יכולות לעמוד במחירים הנמוכים לכולם - מצוין. אם לא - יש לקבוע מחיר אחיד, גבוה מזה שמשלמים החרדים ונמוך מזה שמשלמים היתר".

אבל עד אז אין סיבה להניח שהמציאות בשטח תשתנה: מאז הגשת התביעה הייצוגית ממשיכים הנוסעים בקווים ה"חרדיים" לשלם פחות מהנוסעים בקווים ה"רגילים". עם זאת, מבירור עם אגד מתברר שמאחורי הקלעים עומדים הצדדים להגיע להסדר.

דובר החברה רון רטנר מסר כי "במסגרת הסכם פשרה, שמתגבש בימים אלה, התחייבה אגד לשפר את אופן הצגת המידע באתר האינטרנט לטובת ציבור הנוסעים, באמצעות הרחבת אופציית החיפוש - כך שתפרט את כלל הקווים הקיימים בין הערים השונות ואת מחיריהם.

"שיפור זה", אומר רטנר, "יציג גם פירוט של כל הקווים הקיימים בין הערים השונות ומחיריהם, ובכך עונה על הטענה העיקרית בכתבה. זאת, בנוסף לברירת המחדל הנהוגה כיום, שבמסגרתה מפורטים הקווים היוצאים מהתחנות המרכזיות. במקביל נכונה אגד, בכפוף לאישור ההסדר על-ידי בית המשפט, להעניק לנוסעים אשר לא היו מודעים לקיום קווים אלה ושיציגו תיעוד מתאים לכך - זכאות לנסיעה אחת חינם בקו הרלבנטי". במילים אחרות: תיקון לתוכנת החיפוש באתר החברה ונסיעה חינם לשומרי הקבלות. סחתיין.

גורמים באגד ביקשו להוסיף כי ההנחיה לגבי תעריפי הקווים הגיעה דווקא ממשרד התחבורה. מתי זה קרה? באגד לא ידעו לענות על זה.

כדי לברר עד כמה נפוצה תופעת הבדלי המחירים בין קווים המשרתים בעיקר את האוכלוסייה החרדית לבין אלה המשרתים את שאר האוכלוסייה - באגד, אך גם בחברות ההסעות האחרות - שאלנו את משרד התחבורה כמה שאלות: ראשית, כמה קווים כלולים בהסדר המוזל ומהם מחירי הנסיעות בהם; שנית, מתי החל משרד התחבורה להנחות את חברות ההסעות השונות לגבות מחירים מוזלים בקווים אלה ומה הסיבות לכך; והאם משרד התחבורה מסבסד מתקציבו את ההפרשים שבין מחירי הכרטיסים ה"רגילים" לבין אלה שמשולמים בקווים המוזלים.

המשרד, משום מה, בחר להתייחס לשאלות כאל תהייה כללית: "קווי האוטובוסים בכל רחבי הארץ מיועדים לכלל האוכלוסייה, ואין אוטובוסים המוגדרים על-ידי משרד התחבורה כמיועדים לציבור החרדי או לכל ציבור אחר", הם מוסרים בתגובה. "קווי האוטובוסים והמסלולים מתוכננים על-פי שיקולים מקצועיים בלבד, ובהתאם לשני פרמטרים עיקריים: אורך המסלול וזמן הנסיעה, וכן יעד הנסיעה. הפרשי התעריפים בתחבורה הציבורית הבין-עירונית נובעים מסיבות היסטוריות שנקבעו לפני שנים רבות, ולא מתוך רצון להעדיף אוכלוסייה זו או אחרת. זה זמן מה פועל משרד התחבורה להאחדה של כל תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית בישראל ולתיקון העיוותים בתעריפים".

התשובה לא מתייחסת כמעט לאף אחת מהתהיות שעולות מהבדלי התעריפים, אבל בכל זאת יש בה משהו מעניין: המשרד פועל. אז חזרנו למשרד התחבורה ושאלנו באילו צעדים בדיוק נוקט המשרד על מנת להביא "להאחדה של כל תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית בישראל ולתיקון העיוותים בתעריפים".

דובר המשרד, אבנר עובדיה, מיהר להשיב: "האחדה של תעריפים תבוצע בתום עבודה מקיפה הנערכת כיום במשרד, כפי שציינתי". ולגבי הסבסוד? "אין כל הנחיה לחברות התחבורה הציבורית לסבסד קווים ספציפיים המסיעים חרדים. כמו כן", הוא ציין, "תקציב הסובסידיה בא ממשרד האוצר".

הייתכן שמשרד האוצר, שבראשו עומד יאיר "שוויון בנטל" לפיד, יסבסד את האפליה הזו? הנה מה שאמרו לנו שם: "מפעילי התחבורה הציבורית אינם מקבלים תוספת סובסידיה בגין קווים המסיעים בעיקר את האוכלוסייה החרדית. כיוון שמעולם לא דובר בתוספת סובסידיה מהמדינה, הנושא נמצא באחריותו הבלעדית של משרד התחבורה.

"משרדי התחבורה והאוצר עמלים בימים אלו על רפורמה כוללת בתעריפי התחבורה הציבורית, שמטרתה לתקן עיוותים שונים שנוצרו בתעריפי הנסיעה לאורך השנים, לרבות תעריפים בקווים המשרתים בעיקר את האוכלוסייה החרדית. נציין כי משרד האוצר מסתייג מהשימוש במונח 'קווי מהדרין', כיוון שקווים אלו פתוחים לקהל הרחב ומפעילי התחבורה הציבורית הונחו על-ידי משרד התחבורה שלא לאפשר כפיית הפרדה בין גברים לנשים בקווים אלו". הוקל לנו.

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988