"חתימה על עסקת כלל ביטוח - תוך ימים; הקונה בדרך לארץ"

(עדכון) - נציגי אי.די.בי אופטימיים היום בבית המשפט: "עשינו מאמץ עילאי להביא את העסקה הזו בזמן שקבע לנו בית המשפט" ■ השופט איתן אורנשטיין התרשם: "מציע לדחות את הצבעות הנושים בשבוע, לא יקרה כלום"

‎‎שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, איתן אורנשטיין, המליץ היום (ד') לנאמני אג"ח אי.די.בי אחזקות לדחות בשבוע את הצבעות הנושים המקדימות שהיו אמורות להיערך בתחילת השבוע הבא. במסגרת ההצבעות אמורים מחזיקי האג"ח להכריע בעניין המתווה להסדר חוב בחברה, לאור ההתקדמות במגעים שמנהלת החברה-הבת, אי.די.בי פתוח, בעסקת מכירת 30% מכלל ביטוח .

‏‏‏‏‏"אין טעם להיכנס למאבקים והצבעות שיביאו אותנו למחוזות לא טובים ולעלויות לא נחוצות", אמר השופט אורנשטיין בדיון דחוף שכינס בשאלת ההצבעות של מחזיקי האג"ח, ועניין ההעמדה לפירעון מיידי של הלוואת מנורה מבטחים לאי.די.בי פתוח. "אני מציע לדחות את ההצבעות המקדימות בשבוע, לא יקרה כלום. ייתכן שעד אז תצליח החברה להביא מתווה להסדר חוב מגובש, כך שלנושים תהיה עוד הצעה ואולי אף עדיפה".

השופט השאיר על כנו את מועד הדיון הסופי בתיק, 25 באוגוסט.

בדיון היום הוכיח השופט אורנשטיין שוב כי הוא שולט בסאגת אי.די.בי ביד רמה. לוח הזמנים הצפוף שהעמיד לשחקנים הביא להתקדמות משמעותית - לפחות לכאורה - בדרמה הנוכחית.

יתרה מכך, אורנשטיין אף שתל רמזים לגבי הבאות: הוא ציין כי תקדים דלק נדל"ן אינו מתאים לתיק הנוכחי, וכי היה מעדיף שמחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות יצביעו רק על מתווה אחד להסדר חוב.

נזכיר כי המומחה מטעם בית המשפט, אייל גבאי, המליץ על מתווה ההסדר שהציעו מחזיקי האג"ח של אחזקות, המעביר את השליטה אי.די.בי פתוח (בה מרוכזות כל החזקות הקונצרן) לידיהם.

‏‏‏יחד עם זאת, גם נוחי דנקנר, בעל השליטה הנוכחי באי.די.בי, יכול לסמן לעצמו הישג לא קטן במערכה. הוא הצליח לדחות, כרגע בשבוע, את השלב המהותי בתהליך הסדר החוב של התכנסות האסיפות המקדימות, וכעת נותר לו שבוע וחצי לגייס משקיע חיצוני לאי.די.בי. זאת בהתאם למתווה אותו הגיש לבית המשפט, לפיו יוזרמו לאי.די.בי כ-800 מיליון שקל: 500 מיליון שקל ביום ההסדר, 200 מיליון שקל עד סוף דצמבר - והיתרה עד סוף מארס 2014.

רמזים לזהותו של אותו משקיע ניתן היה למצוא אתמול בדוח שהגיש עו"ד חגי אולמן, המשקיף החיצוני באי.די.בי מטעם בית המשפט. מהדוח עלה כי המשא-ומתן בין דנקנר לבין איש העסקים אדוארדו אלשטיין התחדש. "לאחרונה מתנהל דין ודברים בין מי מטעמו של דנקנר למי מטעמו של אלשטיין בניסיון להגיע להסכמות", נכתב בדוח.

הקונים של כלל ביטוח בדרך

‏‏‎במהלך הדיון מסרו עורכי הדין של אי.די.בי כי חלה התקדמות משמעותית במכירת כלל ביטוח, שעיקרה הסכם מגובש שאושר אתמול (ג') על-ידי הדירקטוריון.

עו"ד אמיר ברטוב, המייצג את אי.די.בי פתוח, ציין כי הוא "מניח שעד ה-6 באוגוסט נדע איפה עומדת העסקה של כלל ביטוח".

עו"ד רם כספי, המייצג את אי.די.בי אחזקות, הוסיף כי "ישנה סבירות טובה שעסקת כלל תצא לפועל. הקונה בדרך לארץ לפגישה נוספת עם המפקח על הביטוח על מנת לקבל ממנו את ברכת הדרך. זה עניין של ימים לחתימת העסקה".

‏‏‏ניכר כי השופט השתכנע שאכן קיימים מהלכים רציניים למכירת חברת הביטוח, ובהתאם העיר: "אם תאושר עסקת כלל, הרי שכל מתווה הנציגויות (לפיו מחזיקי אג"ח אי.די.בי אחזקות ופתוח ישתלטו החברה, א' פ') - לא רלוונטי". זאת כיוון שמכירת כלל ביטוח מבטיחה הזרמה של הון חיצוני לאי.די.בי פתוח, ובהתאם מורידה מהשולחן את עניין הסולבנטיות (כושר הפירעון) של החברה - הטיעון שסביבו התמקדה הדרישה של מחזיקי אג"ח פתוח להשתלט על החברה.

‏‏בתגובה לדברים ענה עו"ד אייל רוזובסקי, המייצג את נציגות האג"ח של אי.די.בי פתוח, כי אם אכן עסקת כלל ביטוח תצא לפועל, יצטרכו מחזיקי האג"ח של פתוח ואחזקות לבצע התאמות כנדרש למציאות החדשה.

‏‏‏החלק השני בדיון נגע לעניין ההלוואה שניתנה לאי.די.בי פתוח על-ידי מנורה מבטחים, שמבקשת עתה להעמידה לפירעון מיידי. "כל הבקשה להעמדה לפירעון מוקדם בעייתית", אמר אורנשטיין. "משלמים לכם הכול כסדרו, מה החשש שלכם? אתם מובטחים מעל ומעבר. הכסף לא ישוחרר מחשבון הנאמנות (עליו מופקד אולמן, א' פ') לפני שתוכלו להגיד משהו בנושא. אולי תעשו רגע חושבים?". מנורה אכן עשתה במהירות חושבים ונעתרה להמלצת השופט.

‏‏בכך העביר אורנשטיין מסר ברור לנושים המובטחים של החברה, שבשבועיים האחרונים הציפו את אולמן במכתבים התרעה לפני בקשה לפירעון מיידי של חובם, כי הוא אינו מתכוון לבצע כל מהלך מבלי שהם יביעו את עמדתם בנושא. ‏‎‎‏