תחרות ל-IVC? מידע על תעשיית ההיי-טק הישראלי - בחינם

יזמים ישראליים מציעים מאגרי מידע חינמיים ומבוססי תוכן גולשים על תעשיית הסטארט-אפים בישראל - החברות, המשקיעים ושאר אנשי וגופי מפתח בתעשייה בחינם

תעשיית הסטארט-אפים בישראל מושכת עניין רב כבר שנים - הן בתוך המדינה ולא מעט מחוצה לה. מי שמתעניין במתרחש בתעשייה ורוצה לקבל מידע על חברה, קרן או אנג'ל, היה רגיל לגשת למאגר המידע הישראלי IVC, שמרכז בתוכו כ-5,800 חברות לצד עדכוני חדשות בתחום, פרטי קשר של יזמים ומשקיעים ועוד. הבעיה היא שהגישה למאגר המידע של IVC עולה כסף ולא מעט ממנו.

בתקופה האחרונה קמו מספר יוזמות שמנסות לקרוא תיגר על המודל הכלכלי של IVC ולהציע מידע על סטארט-אפים, משקיעים ושאר אנשי וגופי מפתח בתעשייה בחינם ובמודל שמבוסס על תוכן גולשים.

ראשון ברשימה היה היזם הצעיר בן לנג, שהקים את אתר האינטרנט Mapped in Israel, שמציג את מפת הסטארט-אפים, האקסלרטורים, הקרנות ועוד בישראל. עד היום נרשמו במאגר כאלף חברות, שכולן הוסיפו את עצמן באופן עצמאי.

בחודשים האחרונים קמה יוזמה נוספת ונרחבת יותר תחת השם ILVentures, שמאחוריהם עומדים אמיר שבט, מנהל קשרי מפתחים של גוגל בישראל; רון רייטר, יזם בתחום ה-Web; יונתן רוסו שעבד בעבר בקרן גיזה; ואומרי באומר, יזם אינטרנט.

"אם אני רוצה למצוא את כל הסטארט-אפים הישראלים שעובדים על טכנולוגיית ענן וקיבלו גיוס בשלוש השנים האחרונות, יש רק דרך אחת לעשות זאת והיא עולה הרבה כסף", אומר שבט ומצביע על הבעייתיות של IVC. "כל מי שתשאל אותו יגיד שהחוויה שם סגורה, ממשק המשתמש לא נוח ובחלק מהמקרים המידע לא נכון ולא מעודכן".

היוזמה החדשה היא מאגר מידע חינמי ופתוח לכול, שעל עדכונו אחראים היזמים עצמם. כך, סטארט-אפ צריך להוסיף את עצמו למאגר ולעדכן לגבי שינויים שונים. בינתיים התווספו אלפי חברות למאגר, כשהגולש יכול לעקוב אחריהן ולקבל עדכונים על שינויים וחידושים שונים.

היוזמה מזכירה מאגר דומה מעבר לים בשם Crunchbase, שמאחוריו עומד בלוג הטכנולוגיה טק קראנץ', וכן את AngelList (שבט: "כבר היום יש לנו פי שלושה יותר סטארט-אפים ישראלים מלהם").

שבט מסביר כי ההחלטה להקים את המאגר באה לאחר התייעצות על הקריטריונים והאפיון מול משקיעים, תוכנית זל ליזמות ואנשי מפתח נוספים בתעשייה. המימון הוא עצמי ומאחורי היוזמה עומדים רק ארבעת האנשים, שלכולם עבודה יומית והם עושים זאת בהתנדבות ועל זמנם הפנוי. "פנו אלינו ספונסרים אבל כרגע אנחנו מתרכזים בפתרון הבעיה בענף", אומר שבט.

"סטארט-אפים מאוד שמחים שיש אלטרנטיבה פתוחה, לעומת האנשים ב-IVC שמשדרים שהם לא ממש מרוצים מכך", מודה שבט. "מישהו כתב לי בפייסבוק ש-IVC כועסים עלינו כמו שבריטניקה כעסו על וויקיפדיה. לדעתי, אם IVC יפתחו את המאגר שלהם אז זה גם יעשה להם יותר טוב וגם יגרום לי לישון בלילה ולחפש פרויקט אחר להשקיע בו", הוא אומר.

לנג עצמו שחרר בימים האחרונים תמונה בפייסבוק, בה רואים אדם כועס לצד הכיתוב באנגלית שמידע בתעשיית ההיי-טק הישראלית צריך להיות פתוח וחופשי. "Watch out IVC", נכתב שם.

ומה אומרים ב-IVC? "אין לנו שום בעיה עם ILVentures ואנחנו מברכים על כל גוף חדש שקם ורוצה לפעול בשוק המקומי", אומר המנכ"ל קובי שימנה, אבל ממהר להוסיף: "אבל זה לא אותו הדבר כמו IVC. הם מנסים לבנות מאגר שמדבר על תוכן גולשים, שמישהו בא, מוסיף ומעדכן את החברה והאנשים שלו. מאגר IVC, מנגד, הוא מידע שמתוקף ונבדק ונאסף על-ידי מידענים - לא רק מהחברות עצמן, אלא גם ממשקיעים, נותני שירותים ומאגרי מידע אחרים כמו רשם החברות והפטנטים - זה השירות שהלקוחות שלנו משלמים עליו", מסביר שימנה.

"אני לא חושב שאנחנו מונופול ושאנשים יבחרו מה שטוב להם, אבל אני לא חושב שהגישה של ILVentures תעבוד", מוסיף שימנה. "הגישה שמידע צריך להיות זמין לכולם היא נהדרת אבל היא טומנת בחובה את הרעיון שכולם מעדכנים את המידע בצורה נכונה, לא מוטה וללא שקרים. כך אתה סומך על היושר של החברות והיזמים. זה לא המצב ב-IVC".