נמשכת הקריסה בכיל: איבדה 10 מיליארד שקל ביומיים

האנליסטים חתכו היום בעשרות אחוזים את מחיר היעד למניות כיל על רקע התפרקות קרטל האשלג העולמי ■ ברקליס: "ששינסקי חייב לקחת בחשבון את מה שקרה" ■ "כיל לא במצב של אורלקלי, יש לה עסקים אחרים"

מגזר הדשנים העולמי התעורר הבוקר למציאות חדשה. משוק מנומנם הבנוי על קרטל של שני גושים, קנדי ורוסי, ששולטים בייצור ובכך קובעים את מחירי האשלג, הפך השוק הזה בן לילה לשוק תחרותי יותר, שבו עתידים המחירים לרדת בעשרות אחוזים. זאת עם הודעתה של ענקית הדשנים הרוסית אורלקלי כי היא יוצאת מקרטל האשלג הרוסי BPC (רש"ת: Belarus Potash Company) ומורידה מחירים.

אך למרות פרישתה הדרמטית של אורלקלי, והערכתה כי מחירי האשלג יירדו ב-25% לכ-300 דולר לטונה כבר בשנה הבאה, בגזרה הקנדית, בראשות ענקית האשלג פוטאש, שידרו היום עסקים כרגיל, והודיעו כי הם אינם משנים דבר באופן התמחור שלהם. ימים יגידו האם ההתעקשות הזו תחזיק מעמד לנוכח האיום שהציבה אורלקלי.

לאחר שאמש נחתכו מחירי מניות יצרניות הדשנים סביב 20% בממוצע, גם היום נמשכו הירידות. כיל , שאתמול איבדה 18%, צונחת גם היום, וביומיים האחרונים השילה מערכה 10 מיליארד שקל. אורלקלי ירדה 6% ופוטאש איבדה 2% טרם פתיחת המסחר בוול סטריט.

בנק ההשקעות ברקליס קפיטל חתך היום את מחירי היעד של יצרניות האשלג בעשרות אחוזים, תוך שהוא נותן "משקל חסר" ליצרניות האשלג הרוסיות, ובראשן אורלקלי, והמלצת "נייטרלי" לחברות הקנדיות, ובראשן פוטאש.

גם את מחיר היעד של כיל חתך ברקליס ב-23% ל-36 שקל - לעומת 28 שקל בשוק היום - תוך שהוא מותיר את המלצתו עליה על "משקל יתר". לטענת ג'וזף וולף, מנהל מחלקת המחקר של בנק ההשקעות בארץ, "תגובת השוק כלפי כיל הייתה מוגזמת". עוד הוא סבור, כי לא מן הנמנע שהיא תוכל לחלק דיבידנדים בהיקף גבוה גם בעתיד.

"השוק של היום שאחרי עדיין לא מספק לנו תשובות, יש הרבה ספקות, וקיימת אי ודאות עמוקה לגבי המחזורים, המחירים והכמויות של אשלג שייצרו החברות. הכול הולך להשתנות", מסביר וולף.

"כיל לא במצב של אורלקלי"

וולף מביע אופטימיות יחסית לגבי כיל לעומת יתר מניות הדשנים, שכן לטענתו מדובר בחברה יציבה יותר. "לכיל עסקים נוספים פרט לאשלג, ולמרות שאחוז ההכנסות שלה ממנו גדול, הרי שהיא לא במצב של אורלקלי, שנסמכת ב-100% על אשלג".

וולף מוסיף, כי לרוב מוכרת כיל את כל הכמויות של האשלג שהיא מייצרת. יתרה מכך, גם אם היא לא מוכרת, הרי שאין לה הוצאות אחסון, שכן כיל עורמת ערמות של אשלג במפעלי ים המלח בחוץ, ולא תחת מחסנים, כיתר חברות האשלג, וזאת בשל מזג האוויר המאפשר לה זאת.

גם במחלקת המחקר של מריל לינץ' הורידו את המלצתם למגזר הדשנים ל"ניטרלי", וכך גם למניית כיל. את מחיר היעד שלה חתכו ב-19% ל-35 שקל, ואת תחזית הרווח למניה ב-23% ל-73 סנט למניה ב-2014.

האנליסט אנדרו סטוט סבור, כי המחיר שבו תסגור כיל חוזים על אשלג באירופה יעמוד על 370 דולר לטונה, ובהודו על 350 דולר לטונה. במקרה הגרוע, של סגירת חוזים ב-300 דולר לטונה, עלול מחיר היעד שנתנו במריל לינץ' לרדת אף ל-26 שקל.

במריל לינץ' לא משנים את ההנחה במודל שלהם, שלפיה המדינה תעלה את גביית התמלוגים שלה מ-16% ל-20% מרווחי כיל לפני מס הנובעים ממכירות האשלג - עלייה של עשרות מיליוני דולרים בתשלומים למדינה, העלולה להצטמצם במידה ניכרת לאור ההתפתחויות האחרונות.

וולף: "ששינסקי חייב לקחת בחשבון את מה שקרה אתמול בעולם; יש הרבה אי ודאות לגבי כל העובדות שעד כה ביססה עליהן הממשלה את החישוב שלה לגבי גובה התמלוגים של כיל. הממשלה חייבת לקחת בחשבון שיש על כיל השפעות גלובליות, זה לא מתחיל ונגמר רק בים המלח, אין ביקוש ל-3 מיליון טונות של אשלג בישראל".

הנפילות במגזר האשלג
 הנפילות במגזר האשלג