האם גבי אשכנזי בדרך לכתב אישום פלילי בפרשת הרפז?

היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, הורה להרחיב את החקירה הצבאית שנוהלה עד עתה בפרשת הרפז-אשכנזי, ולהטיל על משטרת ישראל להוביל מעתה את החקירה נגד המעורבים בפרשה

האם הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי בדרך לכתב אישום פלילי בפרשת הרפז? היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, הורה היום (ה') להרחיב את החקירה הצבאית שנוהלה עד עתה בפרשת הרפז-אשכנזי, ולהטיל על משטרת ישראל להוביל מעתה את החקירה נגד המעורבים בפרשה.

לדברי היועץ, "יש יסוד סביר לחשדות" נגד אשכנזי ונגד עוזרו לשעבר, אל"מ ארז וינר. החשדות הנחקרים לא פורטו בהודעת משרד המשפטים, אך צוין כי מדובר ב"חשד לעבירות על חוק העונשין". עד עתה נוהלה החקירה על-ידי המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח), והעבירות שעמדו במרכזה היו עבירות על חוק השיפוט הצבאי.

החלטת היועמ"ש התקבלה בעקבות חומרים חדשים שנאספו בחקירת מצ"ח, שהונחו בפני וינשטיין, ומשמעותם המשפטית נדונה ממושכות בישיבות בלשכתו. החקירה תנוהל מעתה בידי משטרת ישראל, בסיוע ושיתוף מצ"ח.

בחודש ינואר 2013 הוחלט לפתוח בחקירה פלילית בחשד לביצוע עבירה פלילית צבאית של "התנהגות שאינה הולמת", בגין מעשים שבוצעו בלשכת הרמטכ"ל בקשר ל"פרשת הרפז-אשכנזי". במסגרת זו נבחנה מעורבותם בפרשה של אשכנזי ועוזרו וינר. משרד המשפטים הודיע אז כי "מובן מאליו, כי אם ממצאי החקירה שתנוהל, בהצטרפם לחומר הראיות שנאסף עד כה, יעלו חשד סביר לביצוע עבירות על חוק העונשין, על-ידי מי מן המעורבים בפרשה, הנושא יובא בפני היועץ המשפטי ותתקבל ההחלטה המתאימה".

במשרד המשפטים מציינים כעת כי החקירה לוותה על-ידי הפרקליטות הצבאית תוך עדכון היועץ המשפטי לממשלה ופרקליטות המדינה, וכי "לאחר בחינה מעמיקה של ממצאים שעלו עד כה בחקירת מצ"ח, לרבות ממצאים חדשים, ובתום כמה ישיבות בלשכתו, ולאחר שעיין בחוות הדעת שהונחו בפניו - הורה היועץ המשפטי לממשלה להרחיב את החקירה, בהובלת משטרת ישראל, וזאת לאחר שהשתכנע כי קיים יסוד סביר לחשדות ונוכח האינטרס הציבורי להגיע לחקר האמת בפרשה. החלטות לגבי כיווני החקירה וגדריה העתידיים יתקבלו בידי היועץ על-פי התקדמות החקירה והממצאים שיאספו בידי משטרת ישראל ומצ"ח".

הימשכות החקירה הנוכחית מעכבת עוד גם את קבלת ההחלטה בדבר העמדתו לדין של בועז הרפז עצמו. לפי הודעת משרד המשפטים, "ההחלטה הסופית לגבי הגשת כתב אישום נגד הרפז, בגין חלקו בפרשה, תעוכב בשלב זה עד להתקדמות החקירה. עם תום החקירה יוחלט אם יש מקום להגשת כתב אישום נגד מי מהמעורבים".

התנועה לאיכות השלטון מברכת את היועמ"ש על ההחלטה לפתוח בחקירה פלילית בפרשת הרפז ומצרה על כך שהדבר לא נעשה בזמנו בעקבות דו"ח המבקר וכי היא נאלצה להגיש עתירה לשם כך.

אשכנזי קיבל את ההודעה על הרחבת החקירה בפרשת הרפז והודיע כי ישתף פעולה באופן מלא, ומקווה שסוף סוף האמת תצא לאור.