2 כלכלנים סירבו להצעה להתמנות לנגיד בנק ישראל; נתניהו מתעקש: קרנית פלוג לא תהיה נגידה

אחד משני הכלכלנים שסירבו למינוי הוא פרופ' יוג'ין קנדל ■ בסביבתו של נתניהו סבורים כי עד סוף השבוע הבא יהיה כבר נגיד חדש ■ מועמדים חדשים לתפקיד: פרופ' יעקב נאמן, פרופ' טרכטנברג ■ שובו של פקיד/דעה

בדומה למתרחש בבורסה לניירות ערך, בורסת השמות לנגיד בנק ישראל - התייבשה אף היא. אחרי הנסיגה של פרופ' ליאו ליידרמן מהמירוץ לנגידות 48 שעות אחרי בחירתו, המערכת מזועזעת ובסביבתו של רה"מ נתניהו מבינים כי יהיה כבר קשה להשיג מועמד ראוי, שמכבד את עצמו, שיהיה מוכן לעבור את ה"ויה דולורוזה" של ועדת טירקל.

עם זאת, ראש הממשלה נחוש למנות נגיד בנק ישראל כמה שיותר מהר. בסביבתו סבורים כי עד סוף השבוע הבא יהיה נגיד נבחר והוא כבר יהיה באמצע בדיקת של ועדת טירקל.

אלא שהאירועים של סוף השבוע לא יישכחו מהר וכבר ניתן לדבר על "אפקט פרנקל-ליידרמן": ל"גלובס" נודע כי כבר שני אישיים כלכליים בכירים סירבו לפניית נתניהו. אחד מהם הוא לא אחר מפרופ' יוג'ין קנדל, המכהן כראש המועצה הלאומית לכלכלה, ובפועל כיועץ הכלכלי שלו.

חשוב להדגיש כי ביום הראשון שהחל המירוץ לנגידות, קנדל ביקש לשגר הודעה לעיתונות פומבית ובה הצהיר כי הוא לא מועמד לתפקיד והוא אינו חפץ בו. הפרישה המיידית של קנדל היא אחת מהאניגמות הגדולות של המירוץ האחרון לנגידות, שכן על הנייר, יש לקנדל את כל הנתונים. לפי הערכות, הסיבה העיקרית שעמדה מאחורי הסירוב לתפקיד היא העובדה שהוא אינו מוכן לחשיפה ציבורית מעבר למה שהוא מקבל היום.

לכן, למרות ההתחייבות הגדולה שחש קנדל כלפי נתניהו, "פחד הבמה" צפוי להכריע, קל וחומר אחרי הפרישות של פרנקל וליידרמן. כאמור, היתה אישיות כלכלית נוספת שהוצע לה התפקיד, הערכות הן כי מדובר באדם שמכהן עתה בתפקיד מרכזי בבנק ישראל.

בסביבתו של נתניהו מדגישים כי "ישנם מועמדים חדשים", אחד מהם מחוץ לארץ, כאשר שמו של פרופ' יעקב נאמן, שכיהן כמנכ"ל האוצר, שר האוצר ושר המשפטים, עולה על השולחן.

למרות הלחצים שמנסים להפעיל על נתניהו, ל"גלובס" נודע כי ד"ר קרנית פלוג, המועמדת המובילה במירוץ בכל שלב ושלב - לא תהיה נגידה. ראש הממשלה אינו מעריך אותה, זו הסיבה שהוא סירב באופן נחוש, שנתפס כאובססיבי משהו, למנות אותה, ואחרי פרשת פרנקל-ליידרמן, הוא לא יוותר.

שמו של פרופ' מנואל טרכטנברג, שגם היה מועמד מוביל במירוץ ופרש ימים ספורים לפני בחירתו של פרנקל, שב לשולחן. לטרכטנברג כלל תכונות הנדרשות לנגיד, לרבות תכונות האופי הנדרשות למנהיג כלכלי, אותן הפגין עת שעמד בראש הוועדה לשינוי כלכלי-חברתי. אלא שבינו לבין נתניהו עבר "חתול שחור" וראש הממשלה אינו מוכן לשמוע עליו. הערכות הן כי טרכטנברג "גישש" עם יחימוביץ' וציפי לבני להצטרף למפלגתן.