המועמדים החדשים-ישנים לתפקיד הנגיד: קנדל וטרכטנברג

מקורב לרה"מ: "קרנית פלוג לא תהיה הנגידה. היא בינונית ולא מוערכת" ■ הערכות: נתניהו יציג בפני ועדת טירקל כמה מועמדים כדי למנוע מבוכה נוספת

"קרנית פלוג לא תהיה נגידת בנק ישראל הבאה. הסיבה פשוטה: היא בינונית ולא מוערכת, לא רק על ידי ראש הממשלה. במובן הזה נתניהו ממש לא חריג. רוב האנשים אינם מעריכים אותה", כך אומר היום (א') גורם המקורב לראש הממשלה, בנימין נתניהו.

בסביבתו נתניהו טוענים גם היום כי פלוג כלל אינה מועמדת לתפקיד: "לראש הממשלה היו שתי הזדמנויות מצוינות למנות אותה לפני שמינה את פרנקל ולפני שמינה את ליידרמן - והוא לא עשה זאת". לטענה לפיה נתניהו ימנה את פלוג בסופו של דבר כי לא נותרה לו ברירה אחרת, משיב המקורב: "זה ממש לא נכון. יש כמה שמות, נכון שלא הרבה, אבל כאלה שכבר הביעו הסכמה ראשונית לקבל על עצמם את התפקיד ויכולים לעבור את ועדת טירקל". לדבריו, חשיפת השמות עלולה לגרום לסערה ולכך שלא ימונו בסוף, ולכן, עדיף שלא להזכירם כעת.

היום מתגברות ההערכות כי נתניהו לא מתכוון לבחור במועמד אחד בלבד, אלא בכמה מועמדים שאת שמותיהם יציג בפני ועדת טירקל, וזאת כדי להימנע ממבוכה נוספת.

למרות התנגדותו של נתניהו למנות את פלוג, התנגדות שרק הולכת וגוברת בימים האחרונים, היא מצדה לא ויתרה על התפקיד, ואתמול אף זכתה לחיזוק

מראש האופוזיציה, חברת הכנסת שלי יחימוביץ', שהפצירה בנתניהו ובלפיד להגיע לביתה של פלוג, לבקש ממנה סליחה ולמנותה מיידית. אתמול בלילה, שיגרה פלוג מכתב ששלחה לעובדי הבנק, ובו כתבה, בין היתר, כי היא "מצרה על התמשכות התהליך (חיפוש נגיד - א.פ)", וכי היא מתחייבת לעשות "כל מאמץ להתמקד במילוי מקום הנגיד בצורה מלאה ומקצועית". עוד ביקשה פלוג להרגיע וכתבה כי בכוונתה "להמשיך ולשמש כממלאת מקום הנגיד עד למינוי נגיד חדש וקבוע, ולסיום תקופת החפיפה אתו".

כעת, לאחר ששני המועמדים - יעקב פרנקל וליאו ליידרמן - הסירו את מועמדותם, שני המועמדים ששמותיהם על הפרק הם פרופ' יוג'ין קנדל ופרופ' מנואל טרכטנברג. נתניהו מפעיל לחצים על קנדל המכהן כראש המועצה הלאומית לכלכלה וכיועצו הכלכלי, לקחת על עצמו את התפקיד.

עם זאת נזכיר, כי ביום שהחל המרוץ לנגידות פרסם קנדל הודעה לעיתונות שבה הצהיר כי הוא לא מועמד לתפקיד וכי אינו מעוניין בו. הסיבה הרשמית הייתה רצונו לחזור למחקר, אולם לפי ההערכות, הסיבה העיקרית לסירוב היא רצונו שלא להיחשף ציבורית, מעבר למה שהוא כבר כיום.

גם שמו של טרכטנברג כאמור, שהיה מועמד מוביל במרוץ ופרש ימים ספורים לפני בחירתו של פרנקל, שוב על הפרק. לטרכטנברג כל התכונות הנדרשות, לרבות תכונות האופי הנדרשות למנהיג כלכלי, אותן הפגין עת שעמד בראש הוועדה לשינוי כלכלי-חברתי. אלא, שבינו לבין נתניהו עבר "חתול שחור" והוא אינו מוכן לשמוע עליו, בעיקר על רקע הביקורת שהשמיע נגד מדיניותו והמגעים שניהל עם שלי יחימוביץ' וציפי לבני להצטרף למפלגות שלהן.

טרכטנברג שוהה כעת בארה''ב, לא נראה שהוא כלל מעוניין בתפקיד וככל הנראה אינו פועל באופן אקטיבי להשיגו. עם זאת, גורמים בכירים בירושלים סבורים כי ניתן לגשר בינו לבין נתניהו וכי הוא עדיין יכול להיות הנגיד הבא.

אישיות כלכלית נוספת שלה הוצע התפקיד הוא פרופ' רפי מלניק, חבר הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, שפעל באופן תקיף וכמעט פומבי לסיכולו של ליידרמן לתפקיד. לפי הערכות, גם מלניק סירב להצעה והמליץ על קרנית פלוג לתפקיד.

בסביבתו של נתניהו אמרו היום כי עד סוף השבוע הבא יהיה נגיד נבחר וכי הוא כבר יהיה בעיצומה של בדיקה מצד ועדת טירקל.