הסכם פיתוח ענק לקומפיוג'ן בהיקף של 500 מיליון דולר

השת"פ, הוא בפיתוח משותף של שתי תרופות שגילתה קומפיוג'ן לתחום הטיפול בסרטן ■ תקבל 10 מיליון דולר מיידית ועוד 30 מיליון עוד לפני הכניסה לניסויים בבני אדם ■ המניה מזנקת ב-58% בבורסה לאחר חידוש המסחר


לאחר שנים ארוכות של הבטחות וציפיות נחתם הסכם מסחור משמעותי ראשון בחברת גילוי התרופות הוותיקה קומפיוג'ן . החברה, שבסיסה בתל אביב, הודיעה היום כי חברת התרופות הבינלאומית Bayer (באייר) חתמה איתה על הסכם פיתוח משותף לשתי תרופות שגילתה קומפיוג'ן, המיועדות לטיפול בסרטן.

בעקבות הדיווח זינקה מניית קומפיוג'ן, הנסחרת בתל אביב ובנאסד"ק, בכ-50% לשווי של כ-1.1 מיליארד שקל.

ההסכם כולל תשלום מיידי של 10 מיליון דולר, ותשלומים נוספים בהתאם להשגת אבני דרך, עד היקף של 500 מיליון דולר - אם המוצר יגיע לשוק ויימכר היטב.

המוצר נמצא היום בשלב הניסויים בבעלי חיים, ו-30 מיליון דולר עשויים להיכנס לקופת החברה אפילו לפני שייכנס לשלב הניסויים בבני אדם. זהו הסכם נדיר בגודלו עבור מוצר בשלב ראשוני כל כך, ומשמעותי במיוחד עבור חברה שרשמה בעשור האחרון הכנסות זניחות, והפסדים של עשרות מיליוני דולרים בשנה.

כמו כל מוצר שעדיין לא עבר ניסויים בבני אדם, הסיכוי של מוצרי קומפיוג'ן להגיע לשוק ולאסוף את חצי מיליארד הדולרים איננו גדול, וגם אם כן - התהליך יכול לקחת שנים רבות. ואולם, עצם החתימה על ההסכם של היום מכניסה סכום קריטי לחברה.

בשנים הקרובות יכול ההסכם להניב לקומפיוג'ן עשרות מיליוני דולרים, גם אם בסופו של דבר המוצר לא יגיע לשוק. כמו כן, הוא מוכיח כי חברה גדולה מעריכה מאוד את יכולותיה של קומפיוג'ן, סימן לכך שבעתיד עשויים להגיע הסכמים דומים נוספים.

ההצהרות התממשו

היקף ההסכם, והשלב שבו הוא נחתם, תואמים את ההצהרות של מנכ"לית קומפיוג'ן ענת כהן דייג מהשנתיים האחרונות, שלפיהן "בעקבות הקשר המתמשך שלנו עם חברות התרופות הגדולות, אנחנו יודעים מהם התחומים ה'חמים' שבהם כדאי לנו לפעול כדי להשיג עסקאות מסחור אטרקטיביות למוצרים שלנו כבר בשלב המוקדם של הפיתוח". החברה אף הצהירה בדוחות 2012, כי "נמסחר שני מוצרים במהלך 2013".

ואולם, מכיוון שקומפיוג'ן, שנוסדה ב-1993 והונפקה בנאסד"ק בשנת 2000, כבר הבטיחה לא מעט בעבר, כולל לגבי הפוטנציאל, שלא התממש, להציף ערך מהסכמים עם חברות תרופות, המשקיעים היו מעט ספקניים גם כלפי ההצהרות הללו. הפעם, כאמור, החברה עמדה ביעד.

לקומפיוג'ן עוד שבע תרופות פוטנציאליות בשלב פיתוח מתקדם במעבדה, או בשלב הניסויים בבעלי חיים, וכל אחת מהן יכולה להתאים גם לאינדיקציות של טיפול בסרטן וגם לתחום הטיפול במחלות דלקתיות (פוטנציאלית - שני הסכמי מסחור נפרדים לכל תרופה).

בכוונת החברה לחתום על עסקאות נוספות סביב המוצרים הללו, חלקן בשלב מוקדם כמו בשני המוצרים הנוכחיים, וחלקן לאחר שקומפיוג'ן עצמה תקדם את המוצרים לשלבים מתקדמים של הניסויים הקליניים, אפילו עד שלב I (בטיחות והיתכנות ראשונית) של הניסויים בבני אדם.

לדברי כהן דייג, "בשנים האחרונות שינינו את המודל העסקי שלנו כדי להשיג שתי מטרות: ליצור מודל הכנסות בר-קיימא, וכן לקבל גושפנקה חיצונית ליכולות גילוי התרופות שלנו. אני מקווה ששוק ההון יכול לראות עד כמה הצלחנו בכך".

- אנחנו צפויים לראות עוד עסקאות מן הסוג וההיקף הזה בשנים הקרובות?

כהן דייג: "זה המודל העסקי של החברה".

לקומפיוג'ן היו בסוף הרבעון הראשון של 2013 כ-26.4 מיליון דולר בקופה, לאחר שהחברה רשמה ברבעון הכנסות של 162 אלף דולר (לאחר שנים רבות ללא הכנסות כלל) והפסד של 3.4 מיליון דולר.

- תנצלו את ההסכם ואת העלייה במניה לגיוס הון נוסף?

"התוכניות שלנו הן ארוכות-טווח, ולקחו בחשבון את קיומה של העסקה הזו. בכל זאת אמרנו בעבר כי אנחנו יכולים להשיג את יעדי 2013 ללא גיוס נוסף. אנחנו לא סוטים מן התוכנית הכללית שלנו, שהיא לקדם רק מוצרים שאנחנו מגלים בעצמנו. מובן שכל חברת ביומד שואפת לגייס, ואנחנו מאמינים כי נוכל לעשות זאת בלי לפגוע במשקיעים שלנו. המטרה שלנו היא להפוך לחברה יציבה ומניבה הכנסות".

פרופ' אנדריאס בוש, ראש תחום גילוי התרופות בבאייר, אמר עם חתימת ההסכם: "באייר מחויבת לתרגום מחקר הסרטן לטיפולים אפקטיביים שיעזרו לחולי הסרטן לחיות זמן רב יותר באיכות טובה יותר. תרופות המחזקות את מערכת החיסון של הגוף כדי להילחם בסרטן נמצאות במוקד הפיתוח שלנו בתחום האונקולוגיה. אנחנו מצפים לאפשרות להרחיב את ההיצע שלנו בתחום הזה דרך השת"פ עם קומפיוג'ן".

קומפיוגן
 קומפיוגן