סמי קצב ימשיך לייצר נשק בשטח תעש עד שנת 2019

הסכם השכירות של IWI ושל תעש הוארך בפעם השלישית ■ בתעש דוחים את הטענה שהוא יעכב את החזרת הקרקעות ברמת השרון למדינה

תעש אמורה לפנות את הקרקע ברמת השרון עד 2020. האם תעמוד בהתחייבותה? כעשור לאחר שרכש את מפעל הנשק הקל מהתעשייה הצבאית (תעש), איש העסקים, סמי קצב, מחדש את הסכם השכירות עם החברה הביטחונית שבבעלות המדינה. במסגרת ההסכם, מפעל הנשק של חברת IWI, שמהווה חלק מקבוצת SK שבבעלות קצב, ימשיך לפעול גם במהלך השנים הקרובות במתחם תעש ברמה"ש.

כשרכש בשנת 2004 את מפעל הנשק הקל מהמדינה, סיכם קצב עם תעש כי פעילות הייצור במפעל תימשך לפחות עוד חמש שנים במתחם החברה ברמת השרון. מדובר בשטח של כ-30 דונם מתוך 6,000 דונם שעליהם משתרע כל המתחם. הסכם השכירות של שתי החברות חודש בפעם השנייה כעבור 5 שנים והוא עתיד לפקוע בשנת 2015.

ל"גלובס" נודע, כי באחרונה סיכמו קצב והנהלת תעש על הארכה שלישית של הסכם השכירות, באופן שיאפשר ל-IWI להמשיך ולקיים את פעילות הייצור השוטפת שלה באותו המקום. במסגרת ההסכם החדש, IWI תמשיך לשכור את השטח עד 2019. זאת, כשבמקביל חברת הנשק הקל שבבעלות קצב פתחה בהליכים לקראת בנייה של מפעל חדש, שישמש לתהליכי הייצור העתידיים שלה, על שטח של 36 דונם ביבנה.

תעש עתידה לפנות את הקרקעות שהיא מחזיקה ברמת השרון ב-2020 מתוקף תוכנית שהתגבשה בתעש בשנים האחרונות ובמסגרת הדיונים המתקיימים לקראת ההפרטה שלה. מדובר בקרקעות שזוהמו במשך עשרות שנים של פעילות תעשייתית, אך נמצאות באזור בעל ערך נדל"ני גבוה מאוד. לפי התכניות, לאחר הפרטת תעש והעתקת פעילותה לנגב, הקרקעות יוחזרו למינהל מקרקעי ישראל, יטוהרו ויוכלו לשמש לבניית אלפי יחידות דיור.

גורם בכיר שמעורב בתחום המקרקעין ביקר היום (ב') את חידוש הסכם השכירות בין תעש ל-IWI ואמר כי ההליך נעשה שלא בתיאום ובלי אישור של מינהל מקרקעי ישראל, שהיא הבעלים של השטח. לטענת הגורם, קיים חשש שההסכם בין שתי החברות יעכב בעתיד את התוכניות לטיהור הקרקע באזור ולפיתוח השטח.

בתעש אישרו היום ל"גלובס" את פרטי העסקה החדשה עם קצב, והבהירו כי היא לא צפויה להכשיל את החזרת הקרקעות למדינה עם גמר הליכי ההפרטה והעתקת פעילות החברה לנגב.

מהחברה נמסר: "הסכם השכירות בין תעש ל-IWI המסתיים ב-2015 הוארך עד ל-2019 וההסכם כפוף להתחייבות מצד IWI לפנות את השטח, במקביל להעברת הפעילות של תעש לנגב. שנת היעד שנקבעה להשלמת התהליך היא 2020".

בחברת IWI לא ידעו להעריך היום את לוחות הזמנים להשלמת הליכי התכנון והבנייה של מפעל הנשק החדש ביבנה, ואמרו כי הליכי התכנון החלו לפני כשנה, ובינתיים, אין מנוס משמירה על המשך פעילות הייצור במתכונת שבה התקיימה בעשור האחרון.