מה עבר על שר האוצר?

יאיר לפיד זקוק ל"ריפרש" ואולי אפילו בעצם ל"ריסטארט"

הנה רצף מקרי מפירות כתיבתו הפובליציסטית של שר האוצר יאיר לפיד בשבוע החולף: על יריביו הטוענים שמפלגתו היא דיקטטורה בסגנון צפון-קוריאני כתב לפיד בניוזלטר השבועי שהוא מפיץ, כי הם לוקים ב"קנאה צורבת וחומצתית של אנשים שסובלים מבדידות מתמשכת".

כמה שורות קודם, בהתייחסו לפארסת מינוי הנגיד טען כי לעומת הפרופסורים פרנקל וליידרמן יצפאן ובראבא הם אנשים סולידיים ויציבים. וזה, לפני שהוא התרסק על הגולש שמתח ביקורת בדף הפייסבוק שלו על תמיכתה של יש עתיד בחוק המשילות ועל העונש שהוטל על הח"כית עדי קול שהעזה להימנע בהצבעה.

הגולש האומלל, ארנון בן יאיר, מורה לאזרחות, לא יכול היה לשער שהטענות הלגיטימיות שהעלה יגרמו לשר האוצר להשיב לו בפצצת-מצרר מילולית: "כולנו אידיוטים והיינו שרויים בדממת הבורות עד שקרה לנו נס גדול והגעת אתה, שלא היית מימיך בכנסת ולא ניהלת מפלגה", כתב האיש שלפני חצי שנה ראה לראשונה כח"כ מבפנים את אולם המליאה, וסיכם "גאלת אותנו מייסורי טיפשותנו הקולקטיבית".

קריאת התכתובות המשונות הללו מעלה את השאלה - מה עובר על שר האוצר? האם הוא עדיין לא הפנים את רום מעמדו שהוא מרשה לעצמו להתבטא בסגנון הזה, או שפשוט זוהי דרכו להתפרק מהמתח העצום שהצטבר בשבועות שבהם עמל על העברת התקציב.

מסקנה אחת כבר אפשר להסיק והיא שהשר לפיד מתקשה קצת להתמודד עם ביקורת - תכונה לא-אידיאלית בעבור פוליטיקאים בכלל ושרי אוצר בפרט. יגיד מה שיגיד על קודמו השר יובל שטייניץ, ישפיל או יגרש מישיבות קבינט, דבר אחד אי אפשר לקחת ממנו: שטייניץ לפחות השיב לביקורת. אמנם בארכנות ובטרחנות, אבל השיב. בלי הלצות סרקסטיות ומתקפות שנונות. לפיד, מנגד, משמיץ את מבקריו ומגחיך את כישלונותיו.

מסקר שפרסם השבוע ערוץ הכנסת, בביצוע מכון "פאנלס פוליטיקס", עולה כי 78% מהציבור לא סומכים על שר האוצר. 82% סבורים שהוא אינו ראוי להיות ראש ממשלה לעומת 12% שחושבים אחרת. הנתונים הללו מצטרפים למספר סקרים שנערכו לאחרונה המצביעים על שחיקה, מתונה אך מתמדת, בכוחה של "יש עתיד" ובפופולריות של העומד בראשה.

זה מחזיר אותנו לרגע המכונן של לפיד במו"מ הקואליציוני כאשר החליט (באומץ חייבים להודות) ליטול על עצמו את תפקיד שר האוצר. לא בקלות התקבלה ההחלטה הזו, היו כאלה שיעצו לו להסתפק במשרה אחרת, שר הפנים או החינוך למשל, ולא להיכוות בכבשן הלוהט של האוצר. בסוף הוא לקח את הסיכון, ועכשיו, כך הרושם, הוא כבר משלם את המחיר.

זקוק ל-restart

יומיים אחרי הבחירות, אפוף תהילת ניצחון, התראיין לפיד לכתב "עובדה" בן שני, והעריך, במשיכת כתפיים אדישה, כי הוא יהיה ראש הממשלה לאחר הבחירות הבאות. מקץ חצי שנה כבר ממש לא ברור אם הוא יתמודד בכלל על התפקיד בפעם הבאה. בסקרים האחרונים מפלגת העבודה שבה לתפוס את הובלת מחנה המרכז-שמאל והיו"רית שלי יחימוביץ' זוכה לשיעורי תמיכה אישית גבוהים משלו. עם זאת, כך זה היה כמעט בכל הסקרים שנערכו לפני הבחירות האחרונות שבסופן יש עתיד עקפה את מפלגת העבודה בסיבוב, ועדיין מוקדם מאוד להתיימר להעריך שבפעם הבאה ההתמודדות תהיה בין בנימין נתניהו ללפיד.

לא לחינם משתדלת יחימוביץ' להחדיר את המסר שלפיד הוא ה"פרזנטור של נתניהו". היא זוכרת מן הסתם שהמהפכים בישראל נולדים רק מתוך ישיבה באופוזיציה ולא בהסתופפות מפנקת תחת ראש ממשלה מכהן.

התקציב שעבר סופסוף ופגרת הקיץ הארוכה שרק החלה מעניקים לשר האוצר פסק זמן שמאוד נחוץ לו. תקופת ההרצה הקשה והלחוצה מאוד כבר מאחוריו. כעת ייתכן שהוא זקוק ל-refresh, שלא לומר ל-restart.

הכותב הוא הכתב הפוליטי של ערוץ 10