פתחו את היומנים: "הצונאמי" שעשוי להשפיע על כיוון השווקים

מבול של אירועים כלכליים בספטמבר: ה'פד' צפוי להחליט האם להאט את רכישות האג"ח, ארה"ב צריכה לקבל החלטות בנוגע לתקרת החוב; בחירות בגרמניה עשויות לקבוע לאן מועדות פניו של גוש האירו

חופשת חודש אוגוסט והיעדרם של אירועים כלכליים מהותיים, גורמים לשווקים להיראות שלווים ורגועים. אולם, כאשר בוחנים את האירועים הצפויים בשבועות הקרובים, ניתן לומר שזהו השקט שלפני הסערה.

התקשורת הכלכלית בעולם עוסקת בימים האחרונים ב"מבול" האירועים החשובים שיתרחשו בחודש ספטמבר. חלק מהאנליסטים סבורים כי האירועים הללו עלולים להצית מפולת בשווקים, ואחרים טוענים שאם הדברים יתפתחו בכיוון הנכון השוורים ימשיכו לדהור.

אז אילו אירועים כלכליים יתפרסמו בשבועות הקרובים? בראש ובראשונה המשקיעים נושאים עיניהם לעבר הפדרל ריזרב, כדי לראות האם הוא יחליט להאט או להפסיק לחלוטין את התוכניות להקלה כמותית. במסגרת תוכניות אלו, נזכיר, ה'פד' רוכש כמדי חודש אג"ח בהיקף של כ-85 מיליארד דולר. לפי הצפי בשוק, יו"ר ה'פד' בן ברננקי יחליט בנושא זה בהצהרת הריבית הקרובה או לאחר פרסום דוח התעסוקה של חודש ספטמבר.

מהמורה נוספת שכלכלת ארה"ב צריכה לעבור, היא התמודדות עם תקרת החוב. "הקונגרס האמריקאי הוא הסיוט הגרוע ביותר שלכם ועלול לפגוע בשווקים", אמר בהקשר זה דיוויד בליצר, מחברת S&P, שטען בראיון ל-CNBC כי הבעיה הגדולה בשווקים כיום היא הצד הפיסקלי של ארה"ב.

מן העבר השני של האוקיינוס, האירוע המרכזי הוא הבחירות בגרמניה, שיתקיימו ב-22 בספטמבר. מאחר וגרמניה היא הכלכלה החזקה ביבשת, תוצאות הבחירות עשויות להשפיע על המדיניות הכלכלית של גוש האירו כולו. האם קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל תצליח לנצח שוב ולהעמיק את האינטגרציה בגוש האירו כפי שהיא שואפת? נחכה ונראה.