"מצמקים את הפנסיה שכולנו בונים עליה; מתי מישהו יתעורר?"

מדוע ההסתדרות שותקת סביב הפגיעה בציבור החוסכים? ■ ראש אגף הפנסיה לשעבר בהסתדרות: "בעבר ההסתדרות השביתה את המשק"

"אחד הנושאים שעל סדר יומה של ההסתדרות ביום שלאחר הבחירות יהיה הפנסיה והשקעות כספי העובדים, שלצערי בחלק מהמקרים הפכו להיות הפקר" - כך אמר בינואר השנה יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, בראיון ל"גלובס".

כמו בכמה הזדמנויות קודמות בשנתיים האחרונות, עיני הסביר כי מדובר באחד האתגרים הגדולים של הארגון, אפילו אתגר אישי שלו: "הכספים האלה משמשים את העובדים לעת זקנה בתקופה שהם הכי צריכים את הכסף הזה, וזו חובתה של המדינה לייצר מנגנונים ששומרים הרבה יותר טוב על הכסף של העובדים... אני מניח שגם בנושא הזה הממשלה לא תמהר לפתור את הבעיה וזה יהיה אחרי ויכוחים קשים ואולי מאבק לא פשוט. זה אתגר שנמצא על השולחן שלי".

והנה, 7 חודשים אחרי שהדברים נאמרו, כשהבחירות מזמן מאחורינו ולפנינו אותה הודעה של משרד האוצר בדבר פגיעה אפשרית של 10% בכספי החוסכים, בהסתדרות שומרים על שקט. הארגון כולו נמצא בחופשה עד 27 באוגוסט למעט עיני עצמו, ולפי הערכות בסופה של אותה חופשה ההסתדרות תדרוש דיון בסוגייה. אלא שהחופשה הזו לא הפריעה לארגון להתייחס לשביתה בבית החולים הגריאטרי בנתניה, להודיע על הטבות לסטודנטים בשירות המדינה ולעסוק כמובן במחלה המסתורית של נהגי הקטר ברכבת ישראל.

איך זה שסוגייה כל-כך מהותית לעובדים בישראל, שעושה גלים כבר כמה ימים ברציפות, לא מביאה לתגובה מצד ארגון העובדים הגדול במדינה? עיני, שידע מאז ומתמיד להעריך נכון את כוחו ואת מי שניצב מולו, מבין ככל הנראה שעם ההרכב הנוכחי של הממשלה הוא צריך לבחור בקפידה יתרה את המאבקים שלו. מאז הבחירות האחרונות עיני והארגון שבראשו הוא עומד ספגו חבטות ועלבונות מצד שרים בממשלה, ראש הממשלה לא טרח לחזור למכתבים שכתב וכל מה שנותר לעיני זה להביע בשיחות סגורות את זעמו על יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', שלא נענתה לעצתו להיכנס לממשלה. הגדיל לעשות שר התחבורה, ישראל כ"ץ, שבאחד הפוסטים שהעלה בדף הפייסבוק שלו נגד יו"ר ההסתדרות, צירף סטיקר שהופץ במהלך קמפיין הבחירות של איתן כבל לראשות ההסתדרות, שעליו כתוב: "יא עיני".

"להזדקן בכבוד"

בינתיים, מקורות בשוק העבודה - בהם פעילים חברתיים וראשי ועדים - מבקרים מאחורי הקלעים את שתיקתה של ההסתדרות, וקוראים לה להכריז סכסוך עבודה. אפילו ראש אגף הפנסיה לשעבר בהסתדרות, עו"ד דורית פרצ'יק, לא מהססת לומר היום (ד') ל"גלובס": "ההסתדרות השביתה בעבר את כל המשק כאשר המדינה רצתה להוריד את הריבית המועדפת של אגרות החוב המיועדות בשברירי אחוזים בלבד, וזאת למרות ש-97% מהכספים בקרנות היו מושקעים רק באגרות חוב כאלה. בסוף, הסכימו לצמצם את הפחתת הריבית, והעובדים חזרו לעבודה".

לדברי עו"ד פרצ'יק, מעמד הביניים שוב הראשון להיפגע מהמהלך הנוכחי של האוצר: "שוב ושוב פוגעים ומצמקים את הפנסיה שכולנו בונים עליה. ועל בסיס מה עושים את זה? על בסיס העובדה שאף אחד לא מתעניין מה יקרה לו כשיהיה זקן. אנחנו כל-כך טרודים בחיי היום-יום שלנו, בהישרדות של החיים. כמה עוד צריך לפגוע בפנסיה שלנו עד שמישהו יתעורר? כן, כשהמדינה השקיעה את רוב הכספים באגרות חוב מיועדות זה עלה לה כסף, אבל לפחות אז היה לה חשוב שנזדקן בכבוד".