בשל המהומות במצרים: הנפט נסחר סביב 107 דולר לחבית

בשוק האנרגיה חוששים כי ההסלמה במצרים תוביל לפגיעה באספקת הנפט ■ חשש מסופה טרופית במפרץ מקסיקו תורם גם כן לעלייה במחיר הנפט ■ איראן: נגדיל את תפוקת הנפט בספטמבר

מחיר הנפט מטפס היום (ו') לשיא של שבועיים על רקע חששות בשוק האנרגיה שמא המהומות במצרים עלולים להביא לשיבוש אספקת הנפט דרך מצרים.

החוזים העתידיים על הנפט נסחרים בעלייה של 0.3% ל-107.7 דולר לחבית. זה היום החמישי ברציפות של עלייה במחיר הנפט - הרצף הארוך ביותר מאז אפריל.

2 סיבות עיקריות עומדות מאחורי הזינוק בנפט: ההסלמה במצרים בעוד האחים המוסלמים מפגינים נגד צבא מצרים על רקע הרג של מאות מתומכיהם, וכן מערכת מזג אוויר במפרץ מקסיקו שעלולה להתפתח לכדי סופה טרופית ביומיים הקרובים (בהסתברות של 50% לפי הערכת החזאים).

הנהגת האחים המוסלמים מבטיחה שההפגנות שהיא מתכננת יהיו שקטות ולא אלימות, אך אתמול הסתערו תומכי האחים המוסלמים על בניין הממשל בקהיר והציתו שם שריפה. מעל 600 איש נהרגו ביומיים האחרונים במצרים לאחר שהצבא החל בפינוי המפגינים תומכי הנשיא המודח מורסי בקהיר ובמקומות אחרים במצרים. דובר המשטר הצבאי בקהיר אמר שכל גילוי אלימות יגרור אש חיה מצד הצבא.

מצרים שולטת על תעלת סואץ ועל צינור הנפט העובר בסואץ, שם עוברים מדי יום 4.51 מיליון חביות נפט ומוצרי דלקים. עד כה לא נפגעו העברות הנפט דרך מצרים, אולם בשוק האנרגיה חוששים כי ההסלמה עלולה להוביל לכך.

עם זאת, באיראן מתכוננים להגדלת תפוקת הנפט. אסים ג'יהאד, דובר שר הנפט של איראן, מסר כי הרפובליקה האיסלאמית מתכננת להגדיל את מכירות הנפט בספטמבר. ביולי ייצאה איראן 2.324 מיליון חביות נפט.

במפרץ מקסיקו, שם מרוכזים בתי זיקוק ומאגרי נפט וגז טבעי רבים, עוקבים בדאגה אחר מערכת מזג אוויר שעלולה להתפתח לסופה. 6% מתפוקת הגז בארה"ב מקורם במפרץ מקסיקו, וכן 23% מתפוקת הנפט של ארה"ב ו-45% מפעילות הזיקוק.