בריטניה: תרומה מ-1928 תפחה ל-350 מ' ליש"ט, אבל אי אפשר להשתמש בה

העיזבון בסך 500 אלף ליש"ט של האחות לשעבר, ג'ואן אדוארדס, שהביך את הממשלה, התגמד השבוע לעומת תרומה אנונימית באותו הגודל שנעשתה לפני 85 שנים, וששוויה הנוכחי 350 מיליון ליש"ט.

התורם הקים את הקרן הלאומית (National Fund) ב-1928 במטרה להמריץ את הממשלה לפעול במהירות רבה יותר לפירעון חובה הלאומי של בריטניה. הקרן, בניהולו של ברקליס, שהפך לנאמן ב-2009, תפחה פי 700 מהקמתה והגיעה למקום ה-30 ברשימת ארגוני הצדקה הגדולים ביותר בבריטניה במונחי נכסים נקיים, וכיום היא גדולה יותר מארגון הצדקה 'הלגיון הבריטי המלכותי' (Royal British Legion).

התורם ציין שהקרן לא תוחזק בנאמנות עד שבריטניה תגייס מספיק כסף לפירעון כל חובה. כעת עומד חובה הלאומי של בריטניה על 1.2 טריליון ליש"ט.

זה ארבע שנים שברקליס מנסה להשיג רישיון להשתמש בכסף להענקת תרומות לצדקה - או לפחות להעביר את הכסף למשרד האוצר - אך כל שינוי שהוא טעון אישור בית משפט, ועדיין לא נמצא פתרון משפטי.

"מאז הפכנו לנאמן אנו עושים מאמצים לשנות את היעדים המקוריים, שבהם נאמר שהכספים ישמשו רק לפירעון כל החוב הלאומי. אנו עובדים עם ועדת הצדקה ועם משרד פרקליט המדינה בבחינת עתידה המיטבי של הקרן", אמר ברקליס.

בוחנים אופציות

המחלוקת הציבורית סביב תרומתה של אדוארדס פרצה לאחר שהתברר שהליברל-דמוקרטים והשמרנים הפקידו את הכסף בקופות מפלגותיהם. לאחר מכן הכריזו שתי המפלגות כי ישתמשו בכסף לפירעון החוב הלאומי.

מ-2004 ביצעו קרוב ל-150 בני אדם תרומות לפירעון חובה הלאומי של בריטניה.

ועדת הצדקה ומשרד פרקליט המדינה אישרו שהם מנהלים דיונים עם נאמני הקרן הלאומית. "אנו בוחנים כמה אופציות לעתיד הקרן שיעלו בקנה אחד עם יעד הפירעון המוחלט או צמצום החוב הלאומי", אמר משרד פרקליט המדינה.

אשתקד שילמה הקרן הלאומית 1 מיליון ליש"ט למנהלי ההשקעות שלה ב-ברינגס ברודרס, לדברי עורכי דין וברקליס.

התרומה המקורית נעשתה ככל הנראה בהשראתו של ראש הממשלה השמרני סטנלי בולדווין. בעת כהונתו כשר האוצר ב-1919, חיפש בולדווין תורמים עשירים שיסייעו לפרוע את החוב שצברה בריטניה במהלך מלחמת העולם הראשונה.

התורם שהקים את הקרן הלאומית ציין שהנאמנים יוכלו להשתמש בחלק מהכסף לפירעון החוב אם "לדעתם בנקודת זמן כלשהי, או בנקודות זמן כלשהן, יענה הדבר על צרכיה של המדינה". עם זאת, לא בוצע תשלום כזה - לא במלחמת העולם השניה ולא במשבר הפיננסי האחרון.

"לוועדת הצדקה יש סמכויות נרחבות לשחרר נכסים לטובת הציבור. זה מפליא שהיא לא עשתה דבר במשך ארבע שנים", אמר אלכס קטון, שותף בכיר במשרד עורכי הדין צ'רלס ראסל, שמתמחה בנאמנויות.