דודו זקן: "לבנקים ולנוטלי המשכנתאות נוח להתעלם מהסיכון"

אזהרה מפורשת של המפקח על הבנקים: "תיק המשכנתאות הכפיל עצמו ב-5 שנים. אנחנו רוצים לראות שוק משכנתאות פעיל, אבל הוא צריך להיות בריא"

דודו זקן, המפקח על הבנקים בבנק ישראל, מזהיר היום (ד') באופן מפורש ממשבר משכנתאות בעתיד בתרחיש שבו הריבית תעלה והאבטלה תגבר. לדבריו, הבנקים ורוכשי הדירות מתעלמים מהסיכון אך בבנק ישראל מתחשבים בו וזו הסיבה שהחליטו להחריף היום את ההגבלות על המשכנתאות.

"אנו רואים תרחיש מאוד בעייתי - מצב של עליית ריביות וגידול באבטלה", אמר היום זקן. "הבנקים, שהם נותני המשכנתאות, הם עם אינטרס מסוים. ללווים יש גם אינטרס מסוים. לכולם נוח להתעלם מהסיכון הזה, אבל אנחנו לא מתעלמים ולכן הטלנו את המגבלות החדשות".

זקן הוסיף כי מבחינתו הצורך במגבלות חדשות "די ברור". לדבריו, "רואים את המשך הגידול המואץ במשכנתאות. בחודשים האחרונים היקף המשכנתאות החדשות עלה ל-5 מיליארד שקל לחודש, כשבשנה שעברה הוא עמד על פחות מ-4 מיליארד שקל. תיק המשכנתאות הכפיל עצמו ב-5 השנים.

"כשבדקנו מה מדאיג אותנו מצאנו שאם מחברים את העלייה בסיכון במשק עם הגידול החד בהיקף המשכנתאות, עלולה להיות בעיה. השילוב של המצב הזה עם תרחיש אפשרי של עלייה בריבית ובאבטלה הביא אותנו לבצע את המגבלות החדשות. אנחנו רוצים לראות שוק משכנתאות פעיל, אבל הוא צריך להיות בריא - ולכן הפעם החלטנו לטפל בהפחתת הסיכון בתיק המשכנתאות".

בבנק ישראל הזהירו היום שוב ממצב בו הריבית או האבטלה יעלו בעתיד. בהודעה שהוציא הבנק לתקשורת נכתב כי ישנו סיכון "הכרוך באפשרות שהריבית תעלה בעתיד ותגדיל באופן ניכר את תשלומי המשכנתא וכן בסיכון הכרוך בשינויים בסביבה הכלכלית, כגון הרעה בתנאי שוק העבודה. התממשות של שני הסיכונים יחד בעת ובעונה אחת, אף תעצים את ההשפעה על יכולת ההחזר של הלווים ותגדיל את הסיכון שהם ייקלעו לקשיים בהחזר המשכנתא".