אירוניה סינית: מודל שלטון שזכה לתשבחות עומד כעת למשפט

אחת השערוריות הגדולות של סין בעשור האחרון מגיעה מחר לבית המשפט: בו שילאי, שנחשב כוכב פוליטי עולה, יעמוד לדין על שוחד ושחיתות

בדצמבר 2010 ביקר סגן נשיא סין אז, שי ג'ינפינג, בעיר הדרומית צ'ונגקינג, במחווה של תמיכה במנהיג סניף המפלגה הקומוניסטית המקומי בו שילאי, שהפך לכוכב פוליטי עולה הודות לכריזמה הפופוליסטית שלו.

שי, שביקר גם בביתו של אחד התושבים, שיבח את מנהיגי צ'ונגקינג על "מדיניות היד הקשה שלהם נגד כנופיות פשע ושמירתם על ביטחון הציבור". הוא קרא לבעלי התפקידים הציבוריים "לעזור לפשוטי העם", על פי דיווחה של סוכנות הידיעות הרשמית שינהואה.

דברי השבח של שי ממחישים את הסתירה במוקד השערורייה הפוליטית הגדולה ביותר בסין בעשרות השנים האחרונות. מחר (ה') ייפתח משפטו של בו בגין שחיתות ושוחד. באמצעות הדחתו והעמדתו לדין של בו מקווים מנהיגי המפלגה הקומוניסטית בסין להוקיע את האיש שממשיך להיות פופולרי בצ'ונגקינג, ושמודל השלטון שלו זכה בזמנו לתמיכתם ונחשב מופת ראוי לחיקוי.

"זוהי סתירה אירונית, ולכן הממשלה עלולה להיכשל בניסיונה להגביר את אמון הציבור במשפט", אמר בריאיון טלפוני צ'נג לי, עמית בכיר במכון ברוקינגס בוושינגטון. "הם מבינים שלבו שילאי יש המון תומכים. הם רוצים לצמצם את הדיונים האידיאולוגיים ולהתמקד בשחיתות".

מסע יחסי הציבור של המפלגה, שבמסגרתו היא דורשת מפקידיה להפגין הזדהות רבה יותר עם פשוטי העם, הוא ניסיון לחדש את עידן מאו דזה דונג, מייסד הרפובליקה העממית של סין. מסע יחסי הציבור של המפלגה דומה גם למסע יחסי הציבור שערך בו עצמו בצ'ונגקינג, ובמסגרתו ניסה להחיות את השירים והסיסמאות מתקופת מאו. בביקור שערך שי ביולי לשיבאיפו - בסיס צבאי של מאו בצפון סין בעת המהפכה - ביקש שי בן ה-60 ממנהיגי המפלגה הקומוניסטית במקום "להבטיח שצבעה של סין האדומה לא ישתנה לעולם", לדברי שינהואה.

דרך הפעולה שאימצו שי וראש הממשלה לי קקיאנג לאחר השלמת חילופי הגברי בצמרת השלטון השנה מזכירה את תוכניתו של בו גם מבחינות אחרות. מאמציו של בו להגמיש את מגבלות התושבות בעיר לקראת סוף העשור הקודם היו ליבת "מודל צ'ונגקינג" שלו. לי הפך את העיור לעדיפות לאומית. בו זכה בפופולריות שלו בצ'ונגקינג הודות לתוכנית דיור בר-השגה, ולי מקדם מאמצים לבניית 36 יחידות דיור מסובסד ברחבי סין.

"הם תובעים אותו על כמה עבירות קלות, וכמובן אף אחד לא יזכיר את מודל צ'ונגקינג", אמר פנג שינגיואן, סגן מנהל מכון יונירול לכלכלה בבייג'ין. "מאחורי המודל הזה נמצא המודל הסיני".

בו, שנחשב מועמד אפשרי לוועדה המתמדת של הפוליטבורו, הגוף השולט בסין, הודח מתפקידו בצ'ונגקינג וגורש מהמפלגה בספטמבר שעבר. באוגוסט 2012 הורשעה אשתו, גו קאילאי, ברצח איש העסקים הבריטי ניל הייווד בצ'ונגקינג, בעת שבו כיהן כמזכ"ל המפלגה בעיר. גזר דינה של גו היה עונש מוות על תנאי.

בו בן ה-64 קיבל שוחד לאורך כל הקריירה שלו, וניצל לרעה את מעמדו בפרשת הרצח שאשתו הייתה מעורבת בה, לדברי שינהואה. הוא גם קיים יחסי מין לא-הולמים עם "כמה" נשים, על פי דיווחה של שינהואה בספטמבר שעבר, כשבו גורש מהמפלגה.

בו שילאי הוא בנו של סגן ראש הממשלה לשעבר, בו ייבו, אחד מ"שמונה בני האלמוות" של המפלגה הקומוניסטית. בדומה לשי, נמנה גם בו עם נסיכי הדור השני שנולדו למשפחות בעלות קשרים ענפים הודות לעשרות שנים של חוויות משותפות, בריתות וחסויות.

בתקופת כהונתו בצ'ונגקינג חיזר בו אחר משקיעים כגון היולט-פקארד (HP) ופוקסקום טכנולוג'י גרופ. בין אורחיו היה גם שר החוץ האמריקאי לשעבר הנרי קיסינג'ר, שביקר בצ'ונגקינג ביולי 2011.

"הייתה לו עוצמה. הוא היה מסוגל להזמין המון אנשים לצ'ונגקינג כדי להיפגש עמו - החל במדינאים ותיקים וכלה בדמויות בולטות בזירה הבינלאומית, ורוב האנשים הללו נרתעים קצת עכשיו מפרסום הצילומים האלה", אמר בריאיון טלפוני דאלי יאנג, מומחה למדעי המדינה באוניברסיטת שיקגו. "הרשויות נוקטות גישה זהירה".

תוכניתו של בו למיגור הפשע המאורגן, שכונתה "להכות בשחור" העלתה טענות על מעצרים שרירותיים ואלימות פיזית נגד חשודים. בשני החודשים הראשונים להפעלת התוכנית, שהחלה ביוני 2009, עצרה משטרת צ'ונגקינג 1,544 בני אדם, לדברי שינהואה.

"העם אוהב אותך"

בו ממשיך ליהנות מתמיכה גם לאחר הדחתו מהמפלגה. חלק מתומכיו קראו תגר על הרשויות והפגינו בינואר בעיר גויאנג, שבה ייערך משפטו של בו על פי אמצעי התקשורת. הם הניפו כרזה בסינית שבה נכתב: "המזכיר בו - פקידים מושחתים וכושלים מקנאים בך. העם אוהב אותך".

"בקרב הציבור שוררת עדיין תמיכה רבה בבו שילאי, ואנשים רבים חושבים באמת שהוא עשה דברים טובים בצ'ונגקינג", אמר הואנג ג'ינג, פרופסור המתמחה בפוליטיקה הסינית באוניברסיטה הלאומית בסינגפור. "המשטר פשוט רוצה לעשות את זה במהירות ובפשטות, ולשלוח מסר ברור. הם פשוט רוצים לגמור עם זה מהר ככל האפשר".