פרוטאולוג'יקס הודיעה כי תמכור את פעילותה - המניה צנחה

מגדירה כ"מוקדמת מידי" את אותה הפעילות שהנפיקה ב-2010 ■ בעלת השליטה XTL, עשויה להשתלט על הקופה ■ מניית החברה נסחרה בירידות של יותר מ-5%

חברת פיתוח התרופות פרוטאולוג'יקס הודיעה היום כי קיבלה החלטה לפעול למכור "לאלתר" את פעילותה העיקרית בתחום היוביקוויטין, וכי היא החליטה "לבחון פעילויות אלטרנטיביות לחברה". בעקבות ההודעה מניית החברה צללה יותר מ-5% למחיר המגלם לפרוטאולוג'יקס שווי של 13.2 מיליון שקל.

הסיבה להחלטה למסחר את המוצרים הללו נובעת, לדברי דירקטוריון החברה, מכך שהם נמצאים בשלב פעילות מוקדם מידי, וכי פיתוחם עד שלב שבו יהיו בעלי היתכנות מסחרית, תדרוש יותר משאבים מכפי שיש לחברה בקופה ומכפי שיש ביכותה לגייס.

זוהי אבחנה מעניינת, שכן מדובר בדיוק באותה הפעילות שהייתה לחברה ב-2010, אז הונפקה פרוטאולוג'יקס וגייסה מן הציבור 35 מיליון שקל לפי שווי של 147 מיליון שקל אחרי הכסף.

ההנקפה בהובלת כלל חיתום נסגרה אז בביקושי יתר של פי 3. כמה גורמים נתנו רוח גבית להנפקה המוצלחת: העובדה שטבע הייתה בעלת 50% מהחברה לפני ההנפקה, מעורבותם של שני זוכי פרס נובל בחברה וכן הסכמים לפיתוח ראשוני שחתמה החברה עם תאגיד התרופות הבינלאומית גלקסו סמית'קליין. ההסכמים היו אמנם קטנים, אך על פי הערכות השוק, היוו הבעת אמון בפוטנציאל של החברה.

פרוטאולוג'יקס קיוותה כי תוכל להפוך לבית גידול למוצרים עד שלב הניסויים המתקדמים בבעלי חיים, ואחר כך למסחר אותם. יצויין כי אין הרבה חברות שמצליחות לפעול על פי המודל הזה, גם אם הפלטפורמה הטכנולוגית שעליה הם יושבים היא מעניינת. קומפיוג'ן, שחתמה לאחרונה הסכם בהיקף פוטנציאלי של מאות מיליוני דולרים עבור מוצר בשלב הניסויים בבעלי חיים, היא היוצאת דופן.

בתקופה שחלפה, ההסכם עם GSK נמשך ומימן חלק נכבד מפעילות החברה, אך לא הניב עליית ערך משמעותית. לדוגמא, בדו"חות האחרונים נקבע כי GSK תמשיך ותממן את הפיחות ב-1.7 מיליון דולר בלבד, ולאחר מכן תבחן שוב האם להאריך את ההסכם. גם טבע עברה מאז רה-ארגון ואיבדה עניין בחברה.

פרוטאולוג'יקס כמעט ולא השתמשה בכספי ההנפקה. בקופת החברה נחים כעת 25 מיליון שקל נכון לסוף הרבעון השני של 2013, בערך פי 2 משווי החברה.

לפני כשנה, כשבקופה עוד היו 39 מיליון שקל, כמה גורמים לטשו עיניים לקופת המזומנים הלא מנוצלת. חברת פיתוח התרופות לסרטן ביוקנסל, שלה מוצרים מתקדמים יותר אבל מחסור במזומנים הדרושים כדי לפתח אותם, ביקשה להתמזג עם החברה ולבנות יחד פעילות יותר מקיפה בתחום הסרטן. בעלי מניות בפרוטאולוג'יקס, שחששו כי קופת המזומנים שלהם תיבלע במימון ניסויים מתקדמים במוצרים של ביוקנסל, ולא בהכרח האמינו בפוטנציאל של האחרונה, יזמו מהלך לעידוד מכירת מניות טבע בפרוטאולוג'יס (כ-30.1% בחברה) לחברת XTL הבורסאית, שגם היא עוסקת בפיתוח תרופות ומכשור רפואי.

בהודעת פרוטאולוג'יקס היום נאמר כי החברה תפעל למצוא פעילות חלופית, אולם ישנו גם סיכוי כי XTL, שגם היא מעוניינת להתחיל בקרוב בניסוי קליני מתקדם, תפעל להעלות את המזומנים אליה, באמצעות הצעת רכש או הסכם החלפת מניות.

הנפקת פרוטאולגוג'יקס התרחשה ב-2010 שהייתה שנה טובה להנפקות בתחוםה ביומד. היום השוק הרבה יותר הססן (כנראה שלא בכדי) וסביר להניח כי בהמשך הדרך יהיה קשה להנפיק חברות בשלב הפעילות של פרוטאולוג'יקס על בסיס הבטחה לחלום עתידי וגושפנקא מחברות תרופות מובילות.