חיל האוויר תקף בלבנון בתגובה לירי הרקטות לצפון אמש

(עדכון) - מדובר צה"ל נמסר כי זוהתה פגיעה מדויקת במטרה וכי כל המטוסים שבו בשלום. עוד נמסר כי "צה"ל רואה בממשלת לבנון את האחראית לירי" ■ 4 רקטות נורו אמש מלבנון לגליל - "כיפת ברזל" יירטה רקטה, ו-3 רקטות נפלו בשטחים פתוחים ■ אין נפגעים, ולא נגרם נזק

מטוסי חיל האוויר תקפו הלילה (ו') יעד טרור בין ביירות לצידון שבלבנון, זאת בתגובה לירי הרקטות אמש לעבר צפון הארץ. מדובר צה"ל נמסר כי זוהתה פגיעה מדויקת במטרה וכי כל המטוסים שבו בשלום. עוד נמסר כי "צה"ל רואה בממשלת לבנון את האחראית לירי".

בינתיים, רשת הטלוויזיה של ארגון חיזבאללה "אל מנאר" דיווחה כי התקיפה כוונה נגד מפקדת החזית העממית לשחרור פלסטין, ארגונו של אחמד ג'יבריל, בעיר נאעמה. בארגון אמרו כי לא היו נפגעים במתקפה, וכי הופתעו מאחר וארגון ג'יהאד עולמי הוא שלקח אחריות לירי הרקטות אמש.

שעות ספורות לאחר ירי ארבע הרקטות לעבר יישובי הצפון, נטל ארגון "גדודי השהיד עבדאללה עזאם", המקורב לאל-קעידה, אחריות על המעשה. הארגון מתקרא "פלוגות זיאד אל-ג'ראח", על שמו של אחד מחוטפי המטוסים באירועי 9/11. מוקדם יותר העריכו במערכת הביטחון כי מי שעומד מאחורי האירוע הוא ארגון ג'יהאד עולמי.

זמן קצר אחרי המטח שנורה לעבר הגליל המערבי, תושבי הצפון ממשיכים לאמוד את הנזק. במקביל מנסים בצה"ל לבדוק כיצד מערכת כיפת ברזל, שיירטה בהצלחה את אחת הרקטות, לא הצליחה לפגוע בשתי רקטות נוספות שהתפוצצו באזורים מיושבים. במקביל כינס הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ הערכת מצב בלשכתו בעקבות הירי.

אל מקום נפילת אחת הרקטות בקיבוץ גשר הזיו הגיעו אמש נציגי יוניפי"ל שפתחו בחקירת האירוע, בשיתוף עם צבא לבנון. נציגי צה"ל הציגו בפני החיילים את הנזק שנגרם כתוצאה מפגיעת רקטת הגראד בקוטר 122 מ"מ, שכולל מספר מכוניות שנפגעו.

דובר צה"ל תת-אלוף יואב (פולי) מרדכי, שנשאל כיצד לא הצליחה מערכת כיפת ברזל ליירט שתי רקטות שנורו לעבר אזור מיושב, אמר כי צה"ל לומד את הנושא. "לפני למעלה מחודש פרסנו סוללת כיפת ברזל באזור חיפה והצפון, עקב הערכות מצב ומידע מודיעיני", אמר מרדכי והדגיש: "אנחנו רואים בממשלת לבנון ובצבא לבנון כמי שנושאים באחריות".

בקיבוץ נוסף בגליל המערבי ניזוקו ארבעה מבנים ומספר כלי רכב כתוצאה מפגיעת הרקטה והרסס. הרקטה פגעה בסמוך למתחם שבו מתגוררים כ-50 ניצולי שואה, שהצליחו לצאת מהמקום זמן קצר לפני הפגיעה, ובכך נמנע אולי אסון כבד. במקביל מדווחים תושבים בעכו כי מקלטים רבים ברחבי העיר היו נעולים ולא ערוכים לקליטת התושבים.

"הירי בוצע באזור מחנה פליטים פלסטיני מדרום לצור, למרות שלמיטב הבנתנו לא בוצע על ידי ארגון פלסטיני", אמר דובר צה"ל. "אנו פועלים באחריות אל מול הטלטלה הענקית במזרח התיכון והג'יהאד העולמי הוא חלק מהגורמים לטלטלה. הם מגיעים לכל מקום שבו יש אנדרלמוסיה, כמו סיני ורמת הגולן וכן גם לבנון".

בצה"ל מדגישים כי בשלב זה אין הנחיות מיוחדות לתושבי הצפון, שמתבקשים להמשיך בשגרת חייהם. "אפשר להמשיך לטייל בצפון, מדובר באירוע נקודתי וצה"ל עוקב", הוסיף דובר צה"ל, שהדגיש כי העובדה שלא היו נפגעים בגוף במטח הרקטות, היה חלקו תודות למזל וחלקו תודות ליירוט מוצלח אחד של כיפת ברזל.

בלבנון נרשמו אמש שורה של גינויים חריפים למטח הרקטות. ראש הממשלה והנשיא דורשים ממנגנוני הביטחון לתפוס ולהעמיד לדין את האחראים לירי. במקביל מיהרו כלי תקשורת בלבנון לצטט גורמים בישראל שטענו בתוקף: ארגון חיזבאללה לא עומד מאחורי הירי.