הקשחת הטון מבשרת: התקפה אמריקנית בסוריה - בקרוב

אובמה מוכן לעקוף את האו"ם; יסתפק במטריה חוקית של נאט"ו או הליגה הערבית ■ וול סטריט ג'רנל: הקו המנחה של אובמה - צעדים שלא יגררו את ארה"ב למעורבות עמוקה יותר

היועצים המשפטיים של ממשל אובמה החלו להניח את המסד הלגאלי להתקפה אמריקאית אפשרית בסוריה. הכוונה היא ליצור מסגרת חוקית שלא תישען על החלטה של מועצת הביטחון של או"ם. כך מוסרים היום (ב') "וול סטריט ג'רנל" ו"ניו יורק טיימס".

פקידי ממשל אמרו, כי ארה"ב תתייעץ עם או"ם על התקפה אפשרית בסוריה, אך הם הבהירו שאו"ם אינו האופציה היחידה למתן מטריה חוקית לפעולה המתוכננת; גם נאט"ו והליגה הערבית עשויים לספק מטריה כזו אם יתברר, כצפוי, שרוסיה מתכננת להטיל וטו על כל הצעת החלטה במועצת הביטחון שתסמיך את ארה"ב לנקוט צעדים צבאיים בסוריה.

עורכי-הדין של הבית הלבן אף גיבשו גישה לגאלית חלופית, שתיתן לממשל צידוק להפעיל כוח צבאי בסוריה ללא מנדט בינלאומי. לפי הגישה הזו, הממשל יוכל להסתפק בממצא, שמשטר אסד השתמש בנשק כימי בניגוד ל"נורמות הבינלאומיות המקובלות". המסגרת החלופית מבוססת על הצידוק שנתן הנשיא לשעבר, ביל קלינטון, להחלטתו לפתוח בקמפיין של הפצצות מסיביות בקוסובו ב-1999. הפצצות אלה לא קיבלו גושפנקא של מועצת הביטחון.

העובדה שממשל אובמה מצא לנכון להדליף את הידיעות על גיבוש מסגרת חוקית לפעולה בסוריה, כמו גם הצהרתו של בכיר בממשל, אתמול, ש"אין כמעט ספק" שמשטר אסד אחראי להתקפת הנשק הכימי בשבוע שעבר, מצביעות על הקשחת הטון של וושינגטון לגבי דמשק. אנליסטים רבים אמרו, כי המסרים התקיפים שיוצאים עתה מהממשל מבשרים שהתקפה אמריקנית בסוריה צפויה כבר בימים הקרובים.

בעוד שפקידים בוושינגטון מדגישים שברק אובמה טרם קיבל כל החלטה, הם אף מציינים שהנשיא נחוש בהחלטתו לא להיגרר לדיונים ממושכים על מתן גישה למשקיפי או"ם לקיים חקירה באתר ההתקפה הכימית. בכיר בממשל אמר, שהסכמת משטר אסד לאפשר גישה של משקיפי או"ם לאתר, באה מאוחר מדי. הבית הלבן מעריך שחקירה כזו ממילא לא תצליח להניב ממצאים אמינים.

אובמה נתון בימים האחרונים ללחץ הולך וגובר לפעול בסוריה בטווח הקרוב. פקידים ממדינות ערביות אמרו לעמיתיהם האמריקאיים שארה"ב צריכה להתערב בסוריה עתה. אם לא תעשה כך, תפרש זאת איראן כסימן שארה"ב לא תעשה דבר כדי למנוע מטהראן ייצור נשק גרעיני.

לפי "טיימס" הלונדוני, קרא ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון לאובמה לפעול בסוריה בתוך עשרה ימים, כדי ליצור הרתעה משימוש נוסף בנשק גרעיני, בשיחתם הטלפונית בסוף השבוע. אתמול שוחח אובמה עם ראש ממשלת צרפת, פרנסואה הולנד, ושניהם הביעו "דאגה חמורה" מההתקפה הכימית בדמשק. במקביל מתקיים בעמאן מפגש של רמטכ"לים מצבאות מערביים וערביים, שבו משתתף גם יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב מרטין דמפסי. בראש סדר היום - הפעולה האמריקנית החזויה.

ובכל זאת, ההתקפה האמריקאית הצפויה תהיה בעלת ממדים צנועים יחסית, לפי הערכות בוושינגטון. "וול סטריט ג'רנל" מציין, שהקו המנחה של אובמה בתכנון הפעולה בסוריה יהיה צעדים שלא יגררו את ארה"ב למעורבות עמוקה יותר. גורם ישראלי הגדיר זאת, בשיחה פרטית, בשתי מילים: "זיקוקי די-נור". אין כמעט ספק שארה"ב תשגר טילי שיוט מדגם "טומהוק" לעבר יעדים נבחרים מרשימת מטרות, שנמצאת בידי פקידים בבית הלבן כבר מסוף השבוע שעבר, אם כי היא הוכנה כבר לפני חודשים רבים.

לדברי "ניו יורק טיימס" כלולים ברשימה אתרי אחסון של נשקים כימיים, מתקנים צבאיים אחרים וכן מטרות "ממשלתיות". לא ברור כיצד יהיה אפשר להפציץ מהאוויר ריכוז של נשקים כימיים בלי לגרום לאסון המוני.

אובמה הזהיר לפני יותר משנה שהפעלת נשק כימי בידי ממשלת סוריה תהווה חציית קו אדום, אך הוא ישב בחיבוק ידים אחר כמה מקרים של התקפות נשק כימי בקנה מידה קטן יותר. הבית הלבן מסביר את ההחלטה לפעול בקרוב (כנראה) בכך שההתקפה האחרונה בדמשק היתה אירוע גדול ממדים שגרם לקטילת מאות קרבנות (לפי כמה הערכות, כ-1,800).