האם דירקטוריון מיקרוסופט אילץ את סטיב באלמר לפרוש?

לפי מקורות המקורבים לחברה, דירקטוריון מיקרוסופט, לרבות שותפו הוותיק של באלמר, ביל גייטס, אילץ את המנכ"ל להקדים את פרישתו בעקבות הנסיגה המתמשכת בתוצאות העסקיות והמאבק החריף עם בעלי המניות

עזיבתו של סטיב באלמר, מנכ"ל מיקרוסופט, בשבוע שעבר הייתה הרבה יותר פתאומית מכפי שהחברה טוענת. כך מדווח בלוג הטכנולוגיה AllThingsD, על סמך שיחות וראיונות עם עשרות גורמים בתוך ומחוץ לענקית התוכנה.

לפי מקורות המקורבים לחברה, המהלך היה פתאומי מכפי שהוצג על ידי החברה ואף שטכנית מדובר היה בהחלטה של באלמר עצמו, הוא לא תכנן לפרוש במועד מוקדם כל כך, בעיקר לאור הרה-ארגון האחרון של החברה שאותו תכנן במשנה מרץ. במקום זאת, אומרים אותם מקורות כי פרישתו של באלמר הוקדמה באופן ניכר - ראשית על ידו ולאחר מכן על ידי דירקטוריון החברה המונה תשעה חברים, לרבות שותפו הוותיק והמייסד המשותף של החברה, היו"ר ביל גייטס - לאחר שהכל הסכימו כי מוטב שיעזוב במוקדם מאשר במאוחר.

הדבר נבע ממספר סוגיות שהלכו ונעשו בעייתיות באופק המיידי, לרבות מאבק חריף עם בעלי המניות, נסיגה מתמשכת בתוצאות העסקיות ואולי יותר מכל העובדה כי הנהגתו של באלמר הפכה למטרה ברורה מאוד לתגובות שליליות.

במכתב הפרישה הצביע באלמר על כך שהוא מתכנן להישאר בחברה לפחות שנה, וציין כי "המחשבות שלי במקור לגבי התזמון היו שהפרישה שלי תתרחש באמצע המעבר שלנו לחברת מכשירים ושירותים שממוקדת על העצמת לקוחות בפעילויות שחשובות להם ביותר". המשפט הזה עורר דיבורים רבים בתוך החברה, כולל שמועה עיקשת שגייטס הוא שהטיל את הפצצה על באלמר. התחושה הזאת קיבלה משנה תוקף כאשר מכתבו של באלמר לא כלל התייחסות או תודות לגייטס, שאליו היה קשור באופן הדוק בעשורים האחרונים. היעדר התייחסות כזאת זכתה לדיונים רבים בתוך מיקרוסופט, שם התפרש הדבר כעלבון חסר תקדים או כסימן לקרע בין השניים.

כמו כן, גייטס לא התייחס לשותפו העסקי הוותיק בהודעה שהוציאה מיקרוסופט: "כחבר בוועדת תכנון העתודה הניהולית, אשתף פעולה באופן הדוק עם חברים אחרים בדירקטוריון כדי לאתר מנכ"ל חדש ומעולה", אמר בהתייחסו לפרישה של באלמר. "יש לנו מזל שסטיב ישמש בתפקיד עד שהמנכ"ל החדש יירש את כסאו".

מקורות אחרים הזהירו שאין בכך כדי להצביע על מתחים בין השניים, אלא שהדבר נעשה כדי להפחית את החששות כי באלמר ייתפס כמי שכבר פרש. אותם מקורות גם מתעקשים שגייטס מעולם לא ביקש מבאלמר לפרוש מוקדם יותר, על אף שהם מודעים שהוא גם לא חלק על כך שכדאי שיפרוש, כפי שעשה בעבר.

"גייטס לא יזם את זה", אמר מקור המכיר את המצב מקרוב. "אבל, כנראה שהוא גם לא תמך בבאלמר כפי שעשה בעבר". מדובר בשינוי גדול, כמובן. גייטס, שהיה ועדיין נותר מקבל ההחלטות החשוב היותר בדירקטוריון של מיקרוסופט, היה תמיד התומך העיקרי של באלמר, על אף לחץ חיצוני מצד דירקטורים אחרים להביא לעזיבתו. גייטס דחה דרישות כאלה במשך שנים, שבאו מצד הדירקטור ומנכ"ל נטפליקס לשעבר ריד הייסטינגס - שעל פי מקורות רבים היה אחד הראשונים להאיץ בחברה להחליף את באלמר כמנכ"ל - כמו גם שטף של משקיעים מוול סטריט שהתלוננו על ערכה ההולך ויורד של החברה תחת שרביטו של המנכ"ל.