תקרת שכר: יום הדין של קבוצות ה-NBA הגיע

זה לא רק קנסות גבוהים יותר לקבוצות שיחרגו מהתקרה, אלא קנסות מטורפים לאלו שיחרגו באופן קבוע; המשמעות: פה ושם נתחיל לשמוע על עונות פיננסיות

מי שעוקב קצת אחרי ההכנות של קבוצות ה-NBA לעונה הבאה מקבל תחושה חזקה שהוא עוזב את עולם הכדורסל ונקלע לתוך עולם של רואי חשבון ומומחי מיסוי. הג'נרל-מנג'רים, המאמנים, בעלי הקבוצות, כתבים, פרשנים - כולם עוסקים בסוגיה המורכבת מאוד של בניית קבוצה תחת חוקי המס החדשים. פיל ג'קסון אמר לפני כמה שבועות שהלייקרס "הם בלאגן. אנחנו יודעים את זה בגלל חוסר הסדר הפיננסי ששורר שם".

למה ג'קסון מדבר על בלאגן בקבוצה העשירה בליגה שמייצרת בעשור האחרון רווח תפעולי ממוצע של כ-36 מיליון דולר בעונה? הסיבה פשוטה: המעבר לחוקי המס החדשים תפס את הקבוצות לא לגמרי מוכנות. לא רק שמהעונה הקרובה קבוצות יתחילו לשלם "מס לוקסוס" פרוגרסיבי כבד מאוד על מעבר של תקרת השכר, אלא שיש עוד סעיפים בחוק הזה שעלולים להפוך את המיסוי לכזה שיהפוך אפילו את הלייקרס לקבוצה שתרשום הפסדים.

נתחיל בחוק המיסוי החדש שיחל העונה. החוק הזה קובע שבמקום "מס לוקסוס" שבו קבוצות שילמו עד היום דולר אחד על כל דולר חריגה מהתקרה, החל מהעונה הקרובה הקנס יתחיל ב-1.5 דולר על כל דולר חריגה מהתקרה, ויעלה הלאה והלאה ללא הגבלה - עד כדי כך שקבוצות כמו הלייקרס למשל שחרגו בעונה שעברה ב-29 מיליון דולר מהתקרה ושילמו 29 מיליון דולר קנס - ישלמו עבור חריגה דומה קנס של 81 מיליון דולר. וזה לא מתאים בכלל למשפחת באס.

בפועל, המצב עוד יותר גרוע: סעיף נוסף שהוכנס בחוק קובע כי העונש יהיה חמור עוד יותר עבור "פושעים סדרתיים", כלומר קבוצות שחוצות את התקרה דרך קבע. קבוצה שתחצה את התקרה במשך שלוש עונות ברציפות תיכנס לקטגוריה של "פושעת סדרתית" ותשלם קנס נוסף (הלייקרס היא כמובן פושעת סדרתית - חצתה את את התקרה בשמונה מ-10 העונות האחרונות). כמה תשלם? החל מעונת 2014/15, לקנס הפרוגרסיבי הכבד יתווסף עוד דולר נוסף על כל דולר חריגה. במלים אחרות, קבוצה כמו הלייקרס לא תשלם קנס של 81 מיליון דולר אלא 110 מיליון. בסך הכל יש שלוש קבוצות בליגה (לייקרס, מיאמי, בוסטון) שבוחנות אפשרות להכניס עונה פיננסית אחת - אולי כבר השנה - כדי שלא להיכלל בקטגוריית המיסוי הכבדה בעונת 2014/15. למה דווקא אלו? כי הן היחידות שכבר עומדות על רצף של שתי עונות עם חצייה של התקרה. עוד עונה אחת - ובום.

***

יש קבוצות שגם ככה לא מוטרדות מהמיסוי הפרוגרסיבי הכבד, למשל ברוקלין נטס של האוליגרך הרוסי מיכאיל פרוחורוב, שלפי שיטת המיסוי החדשה תשלם בעונה הקרובה קרוב ל-90 מיליון דולר קנס. אבל קבוצות כמו הלייקרס או אפילו מיאמי מתחילים לבדוק איך אפשר לקזז עלויות, וזה כולל חיתוכים כואבים שראשי הקבוצה והבעלים כופים על המאמן. במיאמי זה נגמר בהחלטה להפעיל "סעיף אמנסטי" על מייק מילר המצוין. ההיט, שכדי לזכות בשתי האליפויות בשנתיים האחרונות נאלצו לחרוך את התקרה (6.1 מיליון חריגה ב-2011/12, 13.3 מיליון ב-2012/13) שוברים את הראש איך לעצור את הרצף של עונות מעל התקרה, כדי לא להיכנס לקטגוריה של "פושעת סדרתית" שתעלה למיקי אריסון הרבה כסף.

כבר עכשיו ברור שאם הטריו של ההיט (לברון, בוש, ווייד) יממשו את האופציה שיש להם וירצו להישאר בקבוצה גם בעונת 2014/15, על ההיט יופעל אוטומטית סעיף הקנס הסדרתי שיכול לעלות להם על-פי הערכות כ-75 מיליון דולר קנס (נוסף לכ-75 מיליון דולר שכר שחקנים). המשמעות של קנס כזה היא פשוטה: בעונה אחת כזאת ימחקו ההיט את כל הרווחים שעשו בשנתיים הגדולות האחרונות שלהם.

שיטת המיסוי החדשה ב - NBA
 שיטת המיסוי החדשה ב - NBA