הבורסה והמלחמה הבאה

כיצד נערכים המשקיעים לקראת אירוע גיאו-פוליטי צפוי?

שוק ההון הישראלי הציג אתמול ירידות שערים בכל האפיקים. מתחילת השבוע, איבד מדד ת"א 25 כ-4% מערכו. האם ההיסטריה מוצדקת? האם זה הזמן להיכנס לבונקר? ואולי כעת כדאי דווקא להגדיל החזקות?

אפשר להיות בטוחים שבעקבות הירידות, יעלו שוב הניתוחים שמראים שכאשר יוצאים מהבורסה עקב אירועים גיאו-פוליטיים - מפסידים. בטח כבר שמעתם מספר פעמים את הדוגמאות של מלחמת לבנון השנייה בה ירד השוק ב-10% תוך יומיים ותיקן הכל במהירות, או את תגובת שוק ההון לאחר חיסול רמטכ"ל החמאס, אחמד ג'עברי, אז הירידות לא החזיקו אפילו חצי יום. אפילו אזעקות בתל אביב במהלך המבצע בעזה שהגיע לאחר החיסול לא הביאו את המשקיעים למכור את תיק ההשקעות.

אבל הניתוח הזה יהיה שימושי אולי ליום שבו תתרחש התקיפה, או במהלכה. במחלקת המחקר שלנו בחנו כיצד נערכים המשקיעים לקראת אירוע גיאו-פוליטי צפוי. בחרנו לקחת מספר אירועים ביטחוניים/פוליטיים שהשוק ציפה להם, והם עוררו חשש בקרב הציבור. המסקנה היא שחששות אלה מביאים לביצועי חסר בשוק המניות המקומי, בעוד שרק לאחר פרוץ האירוע משנה השוק כיוון ונרשמות עליות.

כך, למשל, ב-23 בספטמבר 2011, הגיש יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, בקשה להכרה במדינה פלסטינית בעצרת האו"ם. הציפייה להכרזה החד צדדית הביאה לחששות כי הפלסטינים יצעדו אל עבר גבולות ישראל, והמשקיעים חששו מפני פעולה אלימה שיבצע צה"ל במטרה לעצרם. במקרה הזה, ירד מדד ת"א 25 בכ-6% לפני הדיון בעצרת האו"ם, ולאחר הרגיעה שבעקבות הדיון, עלה המדד בכ-7.8% תוך חודש.

דוגמה רלוונטית אף יותר היא החששות מתקיפה ישראלית באיראן. עלייה בטון האיומים בשנה שעברה לקראת תקיפה אפשרית באביב או בקיץ הביאה לביצועי חסר בשוק. כך, למשל, בתחילת פברואר טען שר ההגנה האמריקאי כי ישראל תתקוף באביב בסבירות גבוהה. מאז אותה התבטאות ועד הידיעות הראשונות על כך שהאופציה הצבאית ירדה מהפרק, שהגיעו ביולי, ירד השוק המקומי בכ-6.5%, בניגוד לעליות שרשם מדד ה-S&P 500.

באמצע יולי התברר כי האופציה הצבאית ירדה מהפרק לעת עתה, וראש הממשלה בנימין נתניהו, בנאום איור הפצצה הידוע מעל בימת האו"ם, דחה סופית את האופציה הצבאית בשנה. החל מפרסום הידיעות הללו זינק מדד ת"א 25 בכמעט 17% תוך חודשיים וחצי, הרבה יותר ממדד ה-S&P באותה תקופה.

התנודתיות תימשך

אמנם לא ניתן לחזות את התנהגות המשקיעים על סמך מספר אירועים בודדים מהעבר, אך מהדוגמאות שהבאנו כאן אנו למדים שהשוק הישראלי מתנהג על פי הסיסמה הידועה של "מכור בשמועה קנה בידיעה". כשאירועים ביטחוניים תופסים את כותרות העיתונים ממהרים המשקיעים למכור, אך במהלך האירוע, לרוב נעלמים החששות, והשווקים חוזרים לעלות.

להערכתנו, לקראת תקיפה אמריקאית בסוריה, אם תהיה כזאת, תימשך התנודתיות בשוק המניות. בבחינת יחס הסיכון-סיכוי כעת - בטח כששוק המניות המקומי אינו מתומחר בזול - עדיף למכור החזקות מנייתיות ולהשקיע עודפי נזילות באפיקים בטוחים יותר, כגון פיקדונות, קרנות כספיות או אג"ח קונצרניות בדירוגים גבוהים.

הכותב הוא הכלכלן הראשי במנורה מבטחים