מגדל גדולה בחו"ל, מנורה באשראי לעסקים והפניקס במזומן

"גלובס" בוחן את השוני בתפיסות ההשקעה של חמש קבוצות הביטוח הגדולות, על רקע ריביות נמוכות ושוקי מניות שכבר עשו מהלך עליות

מנהלי ההשקעות הגדולים בשוק הביטוח והפנסיה נבדלים זה מזה בתפיסותיהם לגבי אפיקי ההשקעה, כך עולה מניתוח הקצאת האפיקים בתיקי פוליסות החיסכון המנוהלות בשוקי ההון של חמש קבוצות הביטוח הגדולות במשק, נכון לסוף יולי. המנהלים, כך עולה מהנתונים, נערכים באופן שונה זה מזה לעולם ההשקעות המאתגר כיום בארץ ובחו"ל, שמאופיין בעיקר בסביבת ריביות נמוכה מאוד, בצפי להמשך סביבת ריביות נמוכה ובשוקי מניות שכבר עשו מהלך חיובי ניכר - כך ש"דרוש" סיכון רב יותר עבור תשואה "סבירה ומעלה".

מהנתונים עולה שמגדל משליכה את יהבה בעיקר על נכסים בחו"ל ובמט"ח ועל שוקי המניות, בעוד שהפניקס בולטת בהשקעה בנכסים, באג"ח ממשלתיות, במזומנים, בשווי מזומנים ובפיקדונות. מנורה מאמינה יותר ממתחרותיה בהשקעה בחוב של הסקטור העסקי - סחיר, לא סחיר ופרטי - ובכלל בנכסים לא סחירים.

מנהלי ההשקעות בחמש הקבוצות הגדולות מנהלים גם סכומי עתק של כספי הפנסיה והגמל שמנוהלים באותן קבוצות, לצד כספי הנוסטרו של החברות. על מה מדובר? חמש קבוצות הביטוח הגדולות - מגדל, כלל ביטוח, הפניקס, הראל ומנורה מבטחים - ניהלו נכון לסוף יולי בפוליסות ביטוחי המנהלים שמנוהלות בשווקים, נכסים בהיקף מצרפי של כ-176 מיליארד שקל.

זה שנים שחברות הביטוח הגדולות נמנות עם הגרעין המוביל את היציאה לחו"ל של המוסדיים, ומגדל בראשן. נכון לסוף יולי, כ-28% מתיק פוליסות החיסכון של חמש קבוצות הביטוח הופנה לחו"ל או למט"ח. בשיעור שקלי מדובר על כ-50 מיליארד שקל.

מגדל: 35% בחו"ל

למגדל, כאמור, החשיפה הגדולה ביותר לחו"ל ולמט"ח בתיקיה. נכון לסוף יולי, יותר מ-35% מהתיק של מגדל, שאת השקעות עמיתיה מנהל עומר קרייזל, הופנו לנכסים שמקורם מעבר לים. אחריה ניצבות כלל ביטוח (26%), מנורה מבטחים (25%), הראל (23%) והפניקס (22%).

כמו כן, 46 מיליארד שקל, שהם כ-26% מהתיק האמור של קבוצות הביטוח הגדולות, הושקעו בנכסים לא סחירים. זאת בעוד שהיתרה, כ-74% מהתיק - כ-130 מיליארד שקל, הושקעו בנכסים סחירים.

התיק הלא סחיר הגדול ביותר, במונחי אחוזים, נמצא אצל מנורה מבטחים, שאת השקעותיה מנהל יוני טל. מנהלי ההשקעות הראשיים של הראל, הפניקס וכלל ביטוח הם אמיר הסל, רועי יקיר ושוקי בורשטיין, בהתאמה.

נכון לסוף יולי, מנורה, שגם מובילה בחשיפה שלה לאפיק האשראי הלא ממשלתי, בולטת עם תיק שכולל את שיעור החשיפה השני הכי גבוה מקרב החמש באג"ח קונצרניות סחירות, אחרי הראל (למנורה חשיפה של 19.7% ולהראל 20.2% מהתיק באג"ח קונצרניות סחירות). עוד בולטת מנורה עם תיק האג"ח הקונצרניות הלא סחירות הגדול ביותר כשיעור מהתיק הכולל (בדומה להפניקס עם 8.2%), ועם תיק ההלוואות השני בגובהו אחרי הראל (9.6% לעומת 10.9%).

החברה עם שיעור החשיפה הנמוך מבין החמש לאפיק האשראי הלא-ממשלתי היא מגדל. נכון לסוף יולי הקצתה מגדל "רק" 14.4% מהתיק לאג"ח קונצרניות סחירות ולתעודות סל אג"חיות, 4.7% לאג"ח קונצרניות לא סחירות ו-5.6% להלוואות.

נכון לסוף יולי שיעור ההקצאה הממוצע בקרב חמש הקבוצות הגדולות להלוואות עמד על 5.6%.

בבחינת החשיפה הנוכחית של חמש קבוצות הביטוח הגדולות לאפיק המנייתי (בארץ ובחו"ל) - כולל השקעה בקרנות נאמנות ובתעודות סל מנייתיות - עולה שכיום למגדל יש החשיפה הגבוהה ביותר לאפיק זה. בעוד שהממוצע של חמש הגדולות עומד על פחות מ-34%, במגדל שמים יותר מ-40 אגורות מכל שקל באפיק השקעה זה. הראל ניצבת בקצה השני עם שיעור של פחות מ-26%.

התפיסות השונות של מנהלי ההשקעות השונים בענף הביטוח ניבטות אלינו גם משני אפיקי השקעה שקשורים ישירות לרמת הריביות הנמוכה בעולם - וכמובן מושפעים ממנה ומכל שינוי שיחול בהיבט זה - המזומנים והפיקדונות, והאג"ח הממשלתיות. בהקשר זה יש להדגיש ששורת המזומנים והפיקדונות גם מעידה במידה מסוימת מה חושבים מנהלי ההשקעות לגבי חלופות ההשקעה שניצבות בפניהם (ככל שהחשיפה לאפיק זה גדלה על חשבון יתר האפיקים, כך מסתמן שמנהלי ההשקעות רואים פחות הזדמנויות סבירות באפיקים השגרתיים, ומוכנים להחנות כסף בצד למרות שאינו נושא ריבית מעניינת).

כך או אחרת, נכון לסוף יולי הפניקס בולטת עם חשיפה של קצת מפחות מ-11% למזומנים, שווי מזומנים ופיקדונות (יותר מ-10 אגורות מכל שקל שהיא מנהלת חונים כיום באפיקים עם פוטנציאל תשואה מוגבל מאוד). הפניקס גם בולטת בחשיפה שלה לאג"ח הממשלתיות - כ-26%. זאת, כמעט כפליים ממגדל, שמחזיקה כ-14% מהתיק שלה בני"ע מסוג זה בהתאם לתפיסה כוללת שלה לגבי אפיק החוב, גם לגבי החוב הקונצרני.

איפה חברות הביטוח שמות את הכסף שלנו
 איפה חברות הביטוח שמות את הכסף שלנו