"ישראל - קדימות עליונה של הריגול הנגדי האמריקאי"

מסמך חדש שסיפק סנודן ונחשף היום ב"וושינגטון פוסט": ברשימת הקדימויות של המודיעין האמריקאי גם איראן, קובה, רוסיה, פקיסטאן וסין

מדינת ישראל משמשת קדימות עליונה למבצעי הריגול הנגדי של המודיעין האמריקני. כך נאמר במסמך מסווג, שחושף את תקציבי כל סוכנויות המודיעין של ארה"ב ("התקציב השחור") לשנת הכספים 2013. המסמך מתפרסם היום (ה') ב"וושינגטון פוסט" ונמסר לעיתון ע"י אדוארד סנודן, עובד קבלן לשעבר של הסוכנות לביטחון לאומי (NSA), שקיבל מקלט פוליטי ברוסיה, לאחר שהדליף לעיתונים ברחבי תבל, ובמיוחד ל"גארדיאן" הבריטי, אלפי מסמכים סודיים של מעסיקתו לשעבר.

המסמך ממפה את התוואי הביורוקרטי והמבצעי של יקום הביון האמריקאי, שעד עתה לא נחשף לציבור, לרבות טכנולוגיות מתקדמות, גיוסי סוכנים ומבצעים מודיעיניים מתמשכים. לתקציב הכללי לכל סוכנויות המודיעין בארה"ב (52.6 מיליארד דולר ב-2013) ניתן פומבי מאז 2007, אך ממשל אובמה, כמו כל הממשלים שקדמו לו, אינו מוכן לחשוף כיצד מחולקת עוגת התקציב בין כל גופי המודיעין, וכיצד עומד כל גוף ביעדים התקציביים שנקבעו לו.

לפי תקציר המסמך, ישראל היא המדינה הידידותית היחידה לארה"ב שמצוינת כמטרה עליונה למאמצי הריגול הנגדי של קהיליית המודיעין האמריקאי. "ושינגטון פוסט" כותב כך: "אנשי מודיעין אמריקאיים מגלים עניין פעיל באויבים ובידידים גם יחד. פקיסטאן מתוארת בהרחבה כ'מטרה קשה לפיצוח'. מבצעי ריגול נגדי ממוקדים אסטרטגית במטרות בעלות קדימות - סין, רוסיה, איראן, קובה וישראל". קוריאה הצפונית אינה מוזכרת בקטע זה, אך היא מוזכרת בהמשך.

ממה שפורסם לא ברור מדוע ממוקמת ישראל ברשימה הזו. ה"פוסט" מציין שהחליט לא לפרסם קטעים מסוימים לאחר התייעצויות עם קהילית המודיעין בארה"ב, כדי לא לפגוע בביטחון הלאומי.

ממשלות איראן, סין ורוסיה הן מטרות שהמודיעין האמריקני מתקשה לחדור אליהן, אך קוריאה הצפונית היא המטרה האטומה ביותר, נאמר במסמך. ישנם חמישה פערים "קריטיים" במידע שקיבצה ארה"ב על התכנית הגרעינית ותכנית הטילים של פיונגיאנג, ואנליסטים בוושינגטון אינם יודעים כמעט דבר על כוונותיו של שליט קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און.

מידע נוסף מהמסמך:

סוכנות הביון המרכזית (CIA) ו-NSA השיקו יזמות תוקפניות לחדור למערכות מחשבים זרות כדי לשאוב מידע ולחבל במערכות של האויב. מסמך התקציב מתייחס לכך כ"מבצעי סייבר תוקפניים".

הסוכנות לביטחון לאומי תכננה לחקור לפחות 4000 איומים פנימיים לזליגת מידע ב-2013. מדובר בחשדות של הסוכנות שעובדיה גנבו מידע ממחשביה. המסמך מראה, שקהילת המודיעין בארה"ב מבקשת לחזק את יכולותיה לזהות את מה שהיא מכנה "דפוסי התנהגות בלתי נורמליים" אצל עובדים בעלי גישה לחומר בדרגת סיווג גבוהה.

גופי המודיעין בארה"ב מוסיפים לראות בטרור את האיום החמור ביותר לביטחון הלאומי של ארה"ב. תכניות לסיכול טרור מעסיקות 25% מכל עובדי המודיעין בארה"ב והן בולעות שליש מעוגת התקציב המודיעיני.