אובמה: אפעל נגד משטר אסד בסוריה - באישור הקונגרס

(עדכונים שוטפים) - הקונגרס בפגרה עד ה-9 בספטמבר - אובמה לא אמר אם הקונגרס יכונס לפני תום הפגרה ■ פרשן: אובמה עלול לסיים כמו קמרון, שהפרלמנט הנחיל לו מכה קשה והצביע נגד פעולה צבאית בסוריה

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הודיע אמש (שבת), כי החליט לנקוט פעולה צבאית נגד משטר אסד בסוריה. הוא אמר, כי ארה"ב תחליט מתי להנחית את המהלומה הצבאית בזמן שבו היא תבחר, "מחר, בעוד שבוע או בעוד חודש".

בה בעת הודיע הנשיא, כי החליט לבקש אישור מהקונגרס, שנמצא עתה בפגרה. הוא לא ציין אם הקונגרס יכונס לפני תום הפגרה, ב-9 בספטמבר. בפועל, אפוא, פעולה צבאית נגד סוריה לא תחל לפני 10 בספמבר. בשלב זה התבדו אם כן ההערכות, שהיציאה החפוזה של משקיפי האו"ם מדמשק, בשבת בבוקר, בישרה שההתקפה תחל במוצ"ש או ביום א'.

אנליסטים אמרו, כי אובמה עשה הימור גדול. אין שום ודאות שהמחוקקים יסמכו ידם על ההחלטה לצאת למלחמה נוספת, אחרי שתי מלחמות מתישות, בעיראק ובאפגניסטאן, ולנוכח העובדה שרוב הציבור האמריקאי מתנגד למעורבות אמריקאית נוספת.

על פי הערכות ראשוניות, יש סיכוי גדול שבית-הנבחרים, בשליטת הרפובליקנים, יצביע נגד יציאה למלחמה, גם אם מדובר במבצע קצוב זמן, מושתת על הפצצות בטילי שיוט, ללא מעורבות של חיילים על הקרקע, כפי שהנשיא הבטיח. גם בסנט יש ייצוג למחוקקים של 'מסיבת התה', שמתנגדים לכל מעורבות צבאית של ארה"ב.

"לא מן הנמנע שאובמה יסיים כמו דייוויד קמרון, ראש ממשלת בריטניה, שהפרלמנט הבריטי הנחיל לו מכה קשה בהצביעו נגד מעורבות צבאית בריטית במבצע בסוריה", אמר הערב פרשן בערוץ חדשות. יחד עם זאת, אובמה לא היה יכול להתעלם מהעובדה שרוב מכריע של האמריקאים, 76% ,גורס שהממשל צריך לקבל אישור מהקונגרס לפני פעולה צבאית, לפי סקר של NBC מסוף השבוע.

האתר "פוליטיקו" סיכם את המצב כך: "המסר של אובמה לקונגרס תעצרו אותי לפני שאני מפציץ את סוריה".

אובמה הסביר את החלטתו לבקש אישור מהקנגרס במילים אלה: "כל אחד מאיתנו צריך ליטול אחריות... וזאת אפשר להשיג רק באמצעות הצבעה (בקונגרס). בעוד שאני מאמין שיש לי סמכות להוציא אל הפועל את הפעולה הצבאית הזו ללא אישור ספציפי של הקונגרס, אני יודע שארצנו תצא חזקה יותר אם נבחר להיוועץ בקונגרס ולפעולות שלנו תהיה השפעה רבה יותר. איננו יכולים לנהל עסקים כרגיל מפני שהנושאים שעומדים על הפרק גדולים מדי".

את נאומו פתח נשיא ארה"ב כך: "לאחר שיקול קפדני, החלטתי שארה"ב צריכה לנקוט פעולה צבאית נגד מטרות של המשטר בסוריה. זו לא תהיה התערבות ללא מגבלת זמן, ואנו לא נציב חיילים על הקרקע בזירה הסורית. הפעולה תהיה קצובה בזמן ומוגבלת בהיקפה. אך אני משוכנע שנוכל למצות את הדין עם משטר אסד בגין השימוש שעשה בנשק כימי, נוכל למנוע הישנות של התנהגות כזו ונוכל לפגוע ביכולות המשטר לעשות זאת". "צבא ארה"ב הציב כוחות באזור", המשיך אובמה. "יו"ר המטות המשולבים של הצבא הודיע לי, שאנו מוכנים להלום בכל זמן שנבחר. יתר על כן, היו"ר אמר לי, שיכולתנו לבצע את המשימה אינה תלויה בעיתויה. הפעולה תשיג את מטרתה מחר, בשבוע הבא או בעוד חודש. ואני מוכן לתת את ההוראה".

בעוד אובמה מדבר, בגן הוורדים בבית הלבן, הפגינו בפניסלווניה אווניו, מול המעון הרשמי של הנשיא, כ-100 אנשים שהניפו כרזות והשמיעו קריאות נגד ההמתקפה המתוכננת בסוריה. אין כמעט ספק שאובמה וסגנו, ג'ו ביידן, יכלו לשמוע את הקריאות מהלשכה הסגלגלה, שבה הם נראו בדקות לפני הנאום.

בשבוע שחלף קראו מחוקקים בכירים לנשיא לכנס את הקונגרס כדי לקבל אישור להתקפה. אובמה עצמו הכריז ב-2007, בהיותו מועמד לנשיאות, בראיון ל"בוסטון גלוב": "לפי החוקה, לנשיא אין סמכות, להורות באופן חד-צדדי על התקפה צבאית במצב שבו לא נשקפת סכנה מיידית לאומה".

הערב עומד צוות הביטחון הלאומי של אובמה, כלומר שר-החוץ ג'ון קרי, שר ההגנה צ'אק הייגל, היועצת לביטחון לאומי סוזן רייס ויו"ר המטות המשולבים של הצבא, מרטין דמפסי, לתדרך סנטורים רפובליקניים על המצב בסוריה. במקביל, הוזמנו צירי בית-הנבחרים להגיע לקונגרס כדי לקבל העתק של דו"ח קהיליית המודיעין האמריקאית שמתעד את מעורבות משטר אסד בהתקפת הנשק הכימי על אזרחים בפרבר של דמשק ב-21 באוגוסט.