לופוליאנסקי: "לא הייתי מודע לתרומות של יזם הולילנד"

ראש עיריית ירושלים לשעבר מואשם כי בתמורה לקידום פרויקט הולילנד בבירה, קיבל שוחד בסך כ-2 מיליון שקל מיזמי הפרויקט ■ לפי האישום, השוחד ניתן בעיקרו באמצעות תרומות ל"יד שרה" - ארגון הצדקה שלופוליאנסקי הקים ושעמד בראשו

עם תום פגרת בתי המשפט התחדש היום (א') בבית המשפט המחוזי בת"א משפט הולילנד בעדותו של אורי לופוליאנסקי (62), ראש עיריית ירושלים לשעבר, ואחד מאישי הציבור הבכירים שמואשמים בלקיחת שוחד מיזמי פרויקט הנדל"ן בירושלים.

בכתב האישום שהגישה פרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה) מואשם לופוליאנסקי כי בעת שכיהן בתפקידים בכירים בעירייה, הוא לקח שוחד בסך כ-2 מיליון שקל מיזמי פרויקט הולילנד, ובתמורה סייע בקידום הפרויקט עצום המימדים. לפי כתב האישום, השוחד ניתן ללופוליאנסקי בעיקרו באמצעות תרומות ל"יד שרה" - ארגון הצדקה שלופוליאנסקי הקים ושעמד בראשו עד היבחרו לראשות העירייה (ר' מסגרת). לופוליאנסקי כופר בהאשמות נגדו וטוען כי התרומות מיזמי הולילנד ניתנו ל"יד שרה" ללא מעורבותו.

בעדותו היום שלל לופוליאנסקי קשר כלשהו ליזם פרויקט הולילנד, הלל צ'רני, או לעד המדינה המנוח בפרשה, שמואל דכנר, שתרמו סכומים עצומים ל'יד שרה". "לא הייתי מודע לתרומות בזמן אמת ולא היה לי שום קשר אליהן. 'יד שרה' נותנת לכל אחד ומקבלת תרומות מכל אחד. מישהו יכול להיות מודע? ל'יד שרה' יש 48 אלף כיסאות גלגלים, אני יודע למי יש כיסאות גלגלים או מי תורם?", העיד לופוליאנסקי.

סנגורו של לופוליאנסקי, עו"ד עמוס ואן אמדן אמר לו כי דכנר תרם, למשל, 72 אלף שקל בחודש אחד לסניפי הרצליה ובאר שבע של "יד שרה", ושאל את לופוליאנסקי כיצד לא ידע על כך. "מי שתורם 12 אלף שקל לסניף הרצליה אני יודע? גם היום אני לא יודע מזה, ולא אדע מזה", השיב לופוליאנסקי.

לופוליאנסקי הסביר גם מדוע תמך בפרויקט הולילנד. "היה שם הר חינני, שהיה פעם כמעט גבול בירושלים ולקראת שנת 2000 באו להקים חדרי מלון שהם כל-כך נצרכים באזור", אמר. לופוליאנסקי הבהיר כי בתפקידיו בעירייה הוא מעולם לא נכנס לנושא התכנוני של מתחם הולילנד. "ההיבט התכנוני אפילו לא עניין אותי, אנחנו דיברנו על נושאים אחרים ולא על העניין התכנוני", הדגיש.

"מטושטש בתוך חור שחור"

בחלק ניכר מהדיון ניסה לופוליאנסקי להסביר מדוע שמר על זכות השתיקה בחקירתו במשטרה. "כשנחקרתי לראשונה בפרשת הולילנד (באפריל 2010 - ח' מ'), הייתי מבולבל מכל מה שקורה. פתאום אמרו לי שאני חשוד בשוחד ובעוד סעיפים על-גבי סעיפים. זה היה בשבילי 'אאוט אוף זה בלו' - משהו שלא מהעולם הזה", העיד לופוליאנסקי והמשיך לתאר את החוויה הקשה שעבר עם מעצרו. "עברתי הליך רפואי באותו זמן שהשפיע עליי וגרם לי להשתנות... משטרת ישראל לא דאגה לי לאוכל במשך כל יום החקירה הראשון, ורק ב-10 בלילה קיבלתי לראשונה מלפפון, עגבניה ולחם... אני חתן פרס ישראל, ואחרי שנעצרתי הרגשתי כאילו אני בחלום בלהות. הכול היה כמו איזה סרט של דברים שקראתי עליהם אצל שלטונות כאלה ואחרים. הייתי מטושטש בתוך החור השחור הזה".

"לא רציתי להשיב סתם"

ההסברים על הבלבול, ההלם והטיפול הרפואי הקשה שעבר לא סיפקו את השופט דוד רוזן, והוא להבין שוב מדוע לופוליאנסקי בחר לשמור על זכות השתיקה במשטרה. "אתה אומר שהכול זה סיפורי בדים ושעשית רק מעשי צדקה. אז לא ברור מדוע שמרת על זכות השתיקה בחקירתך במשטרה", הטיח השופט. "מה כל-כך מסובך בלבוא ולתת תשובות לחוקרים?"; לופוליאנסקי השיב: "הרגשתי שאני לא יכול להשיב כמו שצריך, ולא רציתי להשיב סתם רק כדי להשיב".

ע"ש הסבתא שנספתה בשואה

בשונה מיתר הנאשמים בפרשת הולילנד, בהם רה"מ לשעבר, אהוד אולמרט - לגביהם הפרקליטות טוענת כי הם לקחו את השוחד מיזמי הולילנד לכיסם או העבירו אותם לקרוביהם - לגבי לופוליאנסקי נטען כי הוא קיבל את כספי השוחד בדמות תרומה לארגון "יד שרה" שהקים.

"יד שרה" היא מעמותות ההתנדבות (מלכ"רים) הגדולות בישראל והיא מעניקה מגוון שירותים לאנשים עם לקויות ומחלות. לופוליאנסקי ורעייתו, מיכל, הקימו את "יד שרה" בתחילת שנות ה-70 והוא קרוי על שם סבתו של אורי, שרה, שנספתה בשואה. ב-2005 הוכרה "יד שרה" כארגון מייעץ למועצה הכלכלית-חברתית של האו"ם.

"ב-1976 באנו לירושלים, היה חורף קשה, כמעט כל ערב נשמעו דפיקות בדלת של אנשים, שלתינוק שלהם היה חשש לדלקת ריאות... חשבנו שזה דבר נורא ואיום, ומכסף-כיס קנינו כמה מכשירי אינהלציה... היום יש ל'יד שרה' 25 אלף מכשירים", תיאר היום לופוליאנסקי בביהמ"ש את הקמת העמותה.

לפוליאנסקי מיוצג בידי עוה"ד עמוס ואן-אמדן ושלומית הראל-שוורץ.

דכנר: "לבקשת לופוליאנסקי הקמנו גם בית כנסת ורכשנו ארון קודש"

ביולי 2012 העיד עד המדינה בתיק הולילנד, שמואל דכנר המנוח, כי הוא העביר 2.5 מיליון שקל ל"יד שרה" לבקשתו של ראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי. כן העיד עד המדינה כי "בתמורה לעזרתו של לופוליאנסקי בקידום פרויקט הולילנד, ולבקשתו, הקמנו בית-כנסת עבור ארגון 'יד שרה', וגם רכשנו ארון קודש מהמאה ה-18, שהוא אחד מארונות הקודש היפים שניתן לראות בארץ".

לדברי דכנר בעדותו, בתחילת 1994 הוא נפגש לראשונה עם לופוליאנסקי, שהיה באותה עת ממלא-מקום ראש העיר ויו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה, בקשר לפרויקט הולילנד. דכנר טען כי לופוליאנסקי ביקש תרומות עבור "יד שרה", ובתמורה החל לסייע בקידום פרויקט הנדל"ן.

דכנר תיאר כיצד העביר שוחד בסך כ-2.5 מיליון שקל, לבקשת לופוליאנסקי, ל"יד שרה" ולגורמים נוספים וטען כי לא כל הכספים שהועברו ל"יד שרה" נועדו למטרות רפואיות. "בשנת 2000 ערך לי לופוליאנסקי סיור בבית 'יד שרה'. באותה הזדמנות הוא דיבר איתי על זה שהוא מאוד מעוניין שיהיה בית כנסת במקום. אז דיברתי עם הלל צ'רני (יזם פרויקט הולילנד, הנאשם במתן שוחד - ח' מ') וקיבלתי ממנו אישור. הודעתי ללופוליאנסקי שאנחנו נסכים להקים בית כנסת", אמר.

בהמשך עדותו סיפר דכנר על סכומי כסף נוספים שאותם העביר, לטענתו, לכולל שניהל בנו של לופוליאנסקי, וכן סכומים במזומן לרכישת כיסאות-גלגלים עבור "יד שרה". דכנר טען בעדותו כי בשלב מסוים הופתע לגלות כי צ'רני העביר כספי שוחד ל"יד שרה" גם לא באמצעותו. לדבריו, לופוליאנסקי סיפר לו כי נפגש עם צ'רני, וזה הבטיח לו מיליון דולר עבור מערכת אלקטרונית לקריאות מצוקה.