הערת "עסק חי" לפטרוכימיים: ההפסד תפח במחצית ל-201 מיליון שקל

ההערה צורפה בעקבות דוח תזרים המזומנים החזוי, שאינו כולל קבלת דיבידנדים מבזן ב-2014 וגיוס אשראי ממקורות חיצוניים ■ סוארי מעריך את בזן בשווי הגבוה ביותר מפי שניים משוויה בבורסה

חברת הפטרוכימיים שבשליטת דיויד פדרמן פרסמה לפני כניסת השבת את דוחות הרבעון השני לשנת 2013. דוח תזרים המזומנים החזוי של החברה נעדר קבלת דיבידנד מבזן בשנת 2014, שהופיעה בדוחות הקודמים, וכן גיוס אשראי ממקורות חיצוניים, מה שגרם לכך שבדוחות החברה הופיעה לראשונה הערת "עסק חי".

הפטרוכימיים, אשר לה חוב פיננסי בהיקף של כ-1.93 מיליארד שקל, מנהלת על רקע זה מו"מ בחודשים האחרונים להסדר חוב, שבמסגרתו ייפרס חלק מהחוב הפיננסי של החברה לשנת 2017, כאשר בתקופה זו תשלם הפטרוכימיים רק תשלומי ריבית.

היות שטרם ידוע אם מתווה זה יושלם ויאושר, הפנה משרד רואי החשבון דלויט ברייטמן אלמגור, המבקר את דוחות החברה, את תשומת לב המשקיעים לכך. "גיבוש מתווה ההסדר עם כלל מממניה של החברה מותנה בקבלת הסכמות מצד גורמים אשר אינם בשליטת החברה, לרבות אישור בית משפט, ובהתאם לכך קיימים ספקות משמעותיים בדבר המשך פעילותה של החברה כ'עסק חי'".

ההחזקה היחידה של חברת הפטרוכימיים היום היא 30.7% מהון המניות של בזן, אשר סיימה את הרבעון השני בהפסד של 37.5 מיליון דולר. בהתאמה סיימה הפטרוכימיים את הרבעון השני עם הפסד של 109.6 מיליון שקל, ובסך הכול הסתכם ההפסד במחצית הראשונה של 2013 בכ-201 מיליון שקל, לעומת הפסד של 176 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. ההפסד ברבעון השני צימק את ההון העצמי של הפטרוכימיים ל-33.8 מיליון שקל בלבד.

רישום "שמרני" של שווי בזן

ההשקעה בבזן רשומה בספריה של הפטרוכימיים לפי שווי של כ-1.74 מיליארד שקל - שווי הגבוה בכ-64% משווי מניות בזן שאותן מחזיקה הפטרוכימיים לפי מחירן בבורסה. כדי לבחון אם יש צורך להפחית את הערך שלפיו רשומה ההשקעה בספרי בזן, פנתה החברה למשרד של סוארי, כהן ושות', כדי שיעריך את שוויה של בזן.

מהערכת השווי שצורפה לדוחות עולה, כי הפטרוכימיים בכלל רושמת באופן שמרני ביותר את שווי מניותיה בבזן. להערכתו של סוארי, שוויה של בזן גבוה ב-127% עד 146% (2.155-2.343 מיליארד דולר) מהשווי שבו היא נסחרת בבורסה (כ-960 מיליון דולר).

אין זו הפעם הראשונה שבה מעריך המשרד של סוארי את בזן לפי שווי הגבוה משמעותית מהשווי שבו נסחרת החברה בבורסה. בסוף שנת 2009, כחלק מהמיזוג בין הפטרוכימיים לבזן, ביצע סוארי הערכת שווי לכרמל אולפינים ולבזן, כדי לקבוע את יחס החלפת המניות במסגרת הסכם המיזוג ביניהן.

אז העריך סוארי את שוויה של בזן בטווח של 1.938-2.097 מיליארד דולר, וזאת בשעה שבזן נסחרה לפי שווי של 915 מיליון דולר בלבד. בשנתיים האחרונות הפסידה בזן 300 מיליון דולר, הגדילה את המינוף הפיננסי שלה ופסקה מלחלק דיבידנדים. במצב זה מן הסתם הפער בין מחיר השוק להערכה של סוארי לא ממש נסגר, אבל נראה כי עובדות אלו לא ממש מפריעות לאורי כהן, שהכין את הערכת השווי הנוכחית, לנקוב שוב בשווי מופרך לבזן.

איציק עידן אושר כמומחה ביהמ"ש

כך או אחרת, הערכת השווי שהכין כהן משרתת היטב את הפטרוכימיים: היא לא נאלצה לרשום ירידת ערך בשווי שבו רשומה בזן בספריה, אשר היה מעביר אותה לגירעון עמוק בהון העצמי.

באשר להחזקה בבזן, כדאי למחזיקי האג"ח לשים לב להערכה החדשה שסיפקה הפטרוכימיים לגבי קבלת דיבידנד מבזן: כעת צופה החברה כי בזן תשוב לחלק דיבידנד רק ברבעון השלישי של 2013.

במסגרת הסדר החוב מבקשת הפטרוכימיים לדחות את פירעון החוב כלפי סדרות א' (הפרטית), ה' ו-ו', בהיקף כולל של כ-410 מיליון שקל, לשנת 2017. בפרק זמן זה תמשיך החברה לשלם ריבית למחזיקי האג"ח, אשר יקבלו כפיצוי גם מניות של הפטרוכימיים.

מאז החלה החברה בהליך הסדר החוב, בחודש יוני, צנחה מניית הפטרוכימיים בכ-60%, והחברה נסחרת כעת לפי שווי של 38 מיליון שקל בלבד, כך שנראה שבעלי המניות הנוכחיים של החברה חוששים מדילול גדול שיהיה במסגרת הסדר החוב.

בשבוע שעבר אישר בית המשפט את המומחה שאותו הציעו הנאמנים, אשר יבחן את הסדר החוב בחברה. לתפקיד נבחר רו"ח איציק עידן, אשר שימש בעבר כמומחה בהסדרים של סנטראל יורופיאן, שפיר פרויקטים וא.לוי. שכר הטרחה אשר אושר לעידן עומד על 550 שקל לשעת שותף, ו-350 שקל לשעת איש צוות.