למרות הצמיחה בתוצאות אלקטרה ואלקטרה צריכה: הפסד של 108 מ' ש' לקבוצת אלקו

תוצאות חברת ההחזקות של גרשון זלקינד נפגעו במחצית הראשונה ממכירת פעילות ייצור המזגנים המפסידה שלה בחו"ל

ברבעון הראשון השנה החליטה קבוצת אלקו של גרשון זלקינד להיפרד מפעילות ייצור המזגנים המפסידה שלה בחו"ל. ההחלטה כנראה תסייע לקבוצה להציג תוצאות משופרות בהמשך, אולם בינתיים היא גררה אותה להפסד של 108 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2013 (לעומת רווח נקי של 28 מיליון שקל במחצית המקבילה אשתקד).

לירידה החציונית תרמה גם צניחה ברווחי הקבוצה מפעילות הנדל"ן שלה בארה"ב, שהובילה את אלקו להציג ירידה של 68% ברווחיה ברבעון השני של השנה, שעמדו על 14 מיליון שקל (חלק בעלי המניות).

ברבעון המקביל ב-2012 נהנתה אלקו משערוכים משמעותיים לנכסיה בארה"ב, שנעשו במסגרת עסקת מיזוג נכסיה (המוחזקים באמצעות ELR) עם קרן ריט אמריקאית, כחלק מתוכניותיה להנפיק פעילות זו. ברבעון החולף תרמה פעילות הנדל"ן בצפון אמריקה רווח של 10 מיליון שקל בלבד, לעומת 81 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

למעט פעילות הקבוצה בחו"ל, נמצאות הפעילויות המרכזיות של אלקו במגמה חיובית. רווחיה של זרוע ייצור ושיווק מוצרי החשמל, אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ), זינקו ברבעון השני פי תשעה, מ-2 ל-18 מיליון שקל, אחרי שברבעון המקביל רשמה אמ"צ הפסד חד-פעמי מהפסקת פעילותה של רשת מחשבים.

במחצית השנה זינקו רווחי אמ"צ, בניהולו של יקי ודמני, ב-145%, ל-42 מיליון שקל (עלייה של 29% בנטרול ההפסד מפעילות המחשבים).

אמ"צ מייבאת מוצרי צריכה חשמליים, מפעילה 78 סניפים של שלוש רשתות למכירת המוצרים הללו - שקם אלקטריק, מחסני חשמל וסנסור (סניף אחד) - ומחזיקה ברשת ה"עשה זאת בעצמך" אייס אוטו דיפו. בפעילות השוטפת נהנתה אמ"צ מצמיחה רבעונית של כ-10% בהכנסות, שהגיעו ל-719 מיליון שקל, ובמחצית השנה קפצו הכנסותיה ב-27% ל-1.44 מיליארד שקל.

את עיקר השיפור במכירות מייחסת אמ"צ לפעילות אייס אוטו דיפו, שהחלה באפריל 2012, ולפעילות המזגנים בחו"ל, שהחלה באוקטובר 2012.

פעילות אייס גם תרמה לשיפור הרווח התפעולי, שקפץ ב-18.5% במחצית השנה ל-60 מיליון שקל, אולם שיעורו מהמכירות ירד מ-4.4% ל-4.2%.

לצד אייס נהתה אמ"צ גם משיפור הרווחיות התפעולית של יבוא מוצרי החשמל, אולם התחרות הגוברת בשוק גררה לחולשה ברווחיות מגזר הקמעונות.

הרווח התפעולי מפעילות זו קרס ברבעון השני ב-58% ל-3 מיליון שקל, ובמחצית השנה נחלש ב-19% ל-12 מיליון שקל. המכירות ברשתות הקמעונות נחלשו במחצית השנה ב-2%, ל-565 מיליון שקל.

צמיחה גם בזרוע התעשייתית

גם אלקטרה, הזרוע התעשייתית המרכזית של אלקו, ממשיכה לצמוח. הכנסותיה לרבעון השני קפצו ב-32% ל-917 מיליון שקל, ובמחצית השנה התחזקו ההכנסותיה ב-26% ל-1.7 מיליארד שקל.

רווחי אלקטרה לרבעון השני נחלשו ב-14% ל-26.5 מיליון שקל, לאחר שברבעון המקביל נהנתה החברה משערוך שוויו של מגדל אלקטרה בתל אביב, וכן בעקבות עלייה בהוצאות המימון.

במחצית השנה נחלשו רווחי אלקטרה בכ-10% ל-49 מיליון שקל, אולם בנטרול השיערוכים נמצאים רווחיה במגמת שיפור.

אלקטרה הציגה צמיחה בכל מגזרי הפעילות העיקריים שלה, שהמרכזיים בהם כוללים פרויקטים למבנים ותשתיות בישראל ובחו"ל, שירות, אחזקה וסחר.

לצד הצמיחה האורגנית נהנתה אלקטרה גם מאיחוד תוצאות חברת חופשי השרון, שנרכשה בשנה שעברה. כמו כן נהנתה החברה משיפור הרווחיות התפעולית בפעילויות המרכזיות שלה.

צבר העבודות של הקבוצה ממשיך לצמוח, והוא עלה מסוף 2012 ב-7%, ל-7.3 מיליארד שקל.

מצב זרוע הנדל"ן המניב של אלקו, אלקטרה נדל"ן, מוסיף להיות לא פשוט, ורואי החשבון שלה מפנים את תשומת לב המשקיעים לעודף התחייבויות שוטפות על נכסים שוטפים, של כ-422 מיליון שקל.

בדוחות סולו מציגה אלקטרה נדל"ן יתרות ושווי מזומנים פנויים של כ-70 מיליון שקל, מול התחייבויות שוטפות של 953 מיליון שקל.

התחייבויות האג"ח של אלקטרה נדל"ן עומדות על כ-470 מיליון שקל, ונסחרות בתשואות של כ-8%. במחצית השנה גדלו הפסדי החברה ב-45% ל-26 מיליון שקל.