אלשיך: גרושתו של ערן מזרחי לא תקבל 6,800 שקל מזונות

השופטת ורדה אלשיך: הגירושים של יעל וערן מזרחי, שהורשע בהונאת משקיעים, נועדו "לשמירת רמת חייה הגבוהה של המשפחה על חשבון הנושים"

גרושתו של ערן מזרחי, מנהל ההשקעות שהורשע בהונאת עשרות משקיעים, לא תקבל כספי מזונות זמניים מקופת כינוס הנכסים של בעלה לשעבר.

שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ורדה אלשיך, דחתה היום (ג') את בקשתה של הגרושה, יעל מזרחי, לקבל 6,800 שקל כמזונות זמניים, וקבעה כי בנסיבות העניין החמורות, לא ניתן לפסוק ל-4 ילדיו של מזרחי מזונות על חשבון הנושים, קורבנותיו של מזרחי.

אלשיך ציינה כי בקשתה של יעל מזרחי מעלה סוגייה סבוכה ובעייתית, שעיקרה איזון בין טובת הילדים וזכותם לקיום בכבוד - לבין קורבנותיו של מזרחי שנפגעו קשה מאוד מהתנהלותו. אולם, לדבריה, בנסיבות המקרה החריגות והקיצוניות, ונוכח העובדה כי המזונות שביקשה יעל מזרחי הם גבוהים מאוד, ונוכח רמת החיים הגבוהה שבה חיה מזרחי - דין בקשתה להידחות.

"עניין לנו בחייב שהחובות שהוא חב לנושיו אינם רחוקים מגניבה גרידא. יוצא כי המצוי בקופת חדלות הפירעון הנו במידה רבה דמי שיפוי בעבור נכסים שפשוטו כמשמעו ניטלו מהנושים בתרמית", כתבה השופטת.

לדבריה, המקרה של מזרחי הוא קיצוני וחריג בחומרתו, עד שתשלום מזונות לגרושתו וילדיו על חשבון קורבנותיו יגרום עיוות דין.

"האם אין עסקינן בעיוות דין משווע אשר זורה מלח על פצעיהם של נושים, אשר ממילא נפגעו ממעשי תרמית ושאר מיני התנהלות פלילית חמורה ונמשכת מצד החייב?", כתבה אלשיך. "האם לא די בנזקים שכבר נגרמו להם באורח הפסול ביותר, אלא שכעת הם נאלצים לממן, פשוטו כמשמעו, את רמת החיים אליה הורגלו ילדיו של אותו חייב עצמו?".

לפני מספר חודשים הגישה יעל מזרחי בקשה לקבל מזונות זמניים בסך 6,800 שקל מתוך קופת כינוס הנכסים לצרכי מחייתם של ארבעת ילדיה, שהם גם ילדיו של ערן מזרחי. זאת, עד למתן החלטה סופית של בית המשפט לענייני משפחה ביחס למזונות הקבועים.

עו"ד איתן ארז, המנהל המיוחד מטעם בית המשפט, ועו"ד רז מנגל ממשרדו התנגדו לתשלום מזונות מתוך קופת הכינוס, בטענה כי מדובר בכספים שמעולם לא היו כספים של מזרחי, אלא מדובר בכספים שמזרחי גזל מקורבנותיו.

בהחלטתה לדחות את הבקשה ביקרה אלשיך את העובדה שיעל מזרחי שוכרת בימים אלה בית פרטי במושב יוקרתי בשרון תמורת 7,000 שקל בחודש ושולחת את ילדיה לחוגי רכיבה טיפוליים על סוסים.

"יעל מזרחי אכן ויתרה על בית המידות בסביון (שהיה בבעלות הזוג מזרחי ונמכר במסגרת כינוס הנכסים. ח"מ), אולם מנגד היא שוכרת בית פרטי במושב יוקרתי בסך של 7,000 שקל בחודש", אמרה אלשיך. "במלוא הכבוד, לצרכים והסדרים חינוכיים כאלה ואחרים הנדרשים לילדי החייב הרי שלא ניתן להתייחס לשכירות כזו, שעלותה בלבד מתקרבת לרמת השכר הממוצע במשק, כהוצאה סבירה בנסיבות המקרה".

באשר לבקשת יעל מזרחי שהנושים יממנו, במסגרת תשלום המזונות לילדים, קורס רכיבה טיפולית על סוסים, כתבה אלשיך כי "במלוא הכבוד לתועלת שאין ספק כי יפיק קטין מרכיבה טיפולית על סוסים... ספק גדול אם ניתן לאפשר לגרושת החייב, במלוא הכבוד הראוי, 'לרכב' על הנושים, קורבנות מעשי החייב, בגין צרכים כגון אלה.

"במה עדיף בנו של אדם שרימה ומורשע מבנו של אדם עמל וקשה-יום אשר לא הונה איש, נאבק תחת עול החובות השוטפים ובעבורו 'צרכים' כגון רכיבה טיפולית על סוסים - הינם בבחינת דמיון רחוק הא ותו לא".

עוד כתבה השופטת כי טוב תעשה יעל מזרחי אם היא תשתמש בדמי המדור ששולמו לה במסגרת הליך ההוצאה לפועל למכירת הווילה בסביון, בסך של 200 אלף שקל, כדי לכלכל את ענייניה בהתאם למצבה הנוכחי, להבדיל מלנסות ולחיות בהתאם לסדרי עדיפויות שכיום אין להם עוד מקום.

יעל וערן מזרחי התגרשו לאחר חשיפת פרשה ההונאה, ואלשיך התייחסה לעיתוי הגירושים בהחלטתה היום: "אין גירושים אלה אך אמצעי לשמירת רמת חייה הגבוהה של המשפחה על חשבון הנושים, תוך יצירת חיוב מזונות הולך ותופח, הזוכה שמא באורח מקומם להגנות הרבות שמקנה הדין לחובות מסוג זה".

מזרחי, שכונה "מיידוף הישראלי", הורשע באפריל האחרון בהוצאת כ-57 מיליון שקל במירמה מעשרות אנשים תמימים שהתפתו להשקיע אצלו את כספיהם, כשמתוך סכום זה גנב כ-47 מיליון שקל.

השופט גורפינקל הרשיע את מזרחי בביצוע 84 עבירות של גניבה בידי מורשה, 101 עבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, 28 עבירות של זיוף מסמך בנסיבות מחמירות, 3 עבירות של הוצאת צ'ק ללא כיסוי, עבירה של גניבה ועבירות רבות של הלבנת הון.

בהמשך נגזר על מזרחי עונש של 12 שנות מאסר בפועל וקנס בסך 300 אלף שקל. כמו כן קבע השופט צבי גורפינקל כי מזרחי יפצה את קורבנותיו בסכום של עד 258 אלף שקל לכל משקיע. "קורבנותיו של מזרחי, חלקם קשישים, חיסלו את כספם האחרון, כספים שנועדו לעת זקנה ולעת צרה", ציין השופט.

סניגורו של מזרחי, עו"ד מנחם רובינשטיין, הודיע כי יערער על העונש.