"מאמינים שאין סיכוי למפולת כמו ב-2008? אתם פראיירים"

מארק הלברט ממרקטוואץ' טוען כי ההיסטוריה הקרובה מוכיחה שאין להסתמך על התחזיות של המומחים בוול סטריט

מארק הלברט, פרשן כלכלי באתר מרקטוואץ', יוצא מגדרו כדי להזהיר את המשקיעים מפני מפולת קרובה בשווקים שתזכיר מאוד את המפולת ב-2008, לאחר קריסת ליהמן ברדרס. כזכור, במפולת 2008 צנחו מדדי המניות בוול סטריט בכ-60%.

"כולכם פראיירים שאתם מאמינים למומחים בוול סטריט הטוענים כי אין סיכוי למפולת כמו ב-2008 לאחר קריסת ליהמן", כותב הלברט במאמר שפרסם במרקטוואץ', אשר זכה לתגובות רבות. "אני אומר את זה כי אני חושב שהמפולת היא בלתי נמנעת. אני חושב שאסור לנו להאמין לדברים שאומרים לנו אנשי וול סטריט, אותם דברים בדיוק שנאמרו ערב קריסת ליהמן ברדרס".

הלברט טוען כי מרבית ה"גורואים" בוול סטריט היו חיוביים למדי על השוק רגע לפני קריסת ליהמן ברדרס, ואף אחד לא הזהיר מהעתיד לבוא. הוא גם מביא מספר אמירות ששיגרו אותם מומחים בתחילת ספטמבר 2008, רגע לפני הקריסה ששיתקה את המערכת הפיננסית בארה"ב:

■ "אני מוכן להיות פר שוב... בשקט בשקט, המערכת הפיננסית מחלימה".

■ "שוק המניות והכלכלה ממשיכים להיאבק באותם שדים. אני חושב שבלגן הסאב-פריים ברובו מאחורינו".

■ "למשך מספר שבועות לפחות, נראה שהשמש תזרח על שוק המניות".

■ "מחירי הנפט והדלקים והסחורות יורדים וזה יספק לצרכנים מרווח נשימה. זה יאפשר לכלכלה להתאושש. מחירי הנפט הנמוכים יגבירו את הצריכה הפרטית וזה יקפיץ את שוקי המניות מעתה והלאה".

אך לא כולם היו אופטימיים. הלברט מציין גוף אחד שהזהיר מפני מפולת: "The Elliott Wave Financial Forecast" של רוברט פרנצ'ר, אשר בגיליון ספטמבר 2008 נכתב בו כי "שוק המניות מתכונן למהלך הגדול הבא שלו. גל שלישי של ירידות חזקות בדרך". עם זאת, הלברט מציין כי אותו גוף היה דובי והזהיר מפני ירידות באופן מתמשך כמעט כל הזמן במשך 2 עשורים, ממש כמו ריצ'ארד ראסל שהזהיר מפני המפולת ב-2008 וצד - אך גם הוא מאופיין בניפוק תחזיות פסימיות חדשות לבקרים.

אז מה המסקנה של הלברט? פשוט מאוד: "מניסיוני, רוב החזאים הטובים בכלל לא טורחים לשגר תחזיות. הם פשוט דבקים באסטרטגיית ההשקעה שלהם ורואים לטווח ארוך. תזכרו את המאמר הזה בפעם הבאה שתקראו נבואה כלשהי מוול סטריט. אל תתנו לה להרוס את תוכנית ההשקעה שלכם".