אסד: במקרה של תקיפה - איראן וחזבאללה ינקמו

(עדכון) - בריאיון לרשת CBS הביע נשיא סוריה חשש כי תקיפה אמריקאית תפגע בצבאו ותפר את האיזון בקונפליקט בסוריה ■ "לוס אנג'לס טיימס": הבית הלבן ביקש להרחיב את בנק המטרות שיותקפו בסוריה, הפעולה תימשך 3 ימים

על רקע מתיחות שיא במזרח התיכון לקראת אפשרות של תקיפה אמריקאית בסוריה, העניק הנשיא בשאר אסד ריאיון לרשת CBS האמריקאית, ובה הודה כי הוא חושש שמתקפה אמריקאית תפגע ביכולתו הצבאית.

"הוא מאוד מאוד מודאג מכך שתקיפה אמריקאית תשנה את מאזן הכוחות בלחימה מול המורדים", אמר הכתב צ'ארלי רוז שריאיין את אסד בדמשק. "הוא דיבר על אביו ועל הלקחים שלמד ממנו, על כך שמלחמה היא חסרת רחמים".

אסד רמז במהלך הריאיון כי בכל מקרה של תקיפה בסוריה, בנות בריתו - איראן וחיזבאללה - ינקמו. עם זאת, הוא סירב בתוקף לפרט בנוגע לאופי פעולת התגובה לתקיפה אמריקאית.

"אין כל ראיות לכך שעשיתי שימוש בנשק כימי נגד בני עמי", אמר אסד, אך סירב להתייחס לשאלה האם הוא מחזיק בגישה לנשק להשמדה המונית. הנשיא הסורי הדגיש כי ממשל אובמה אינו יכול להסתפק בהצגת הוכחות לשימוש בנשק כימי, וכי עליו להוכיח גם כי אסד הוא שעמד מאחורי השימוש בנשק הכימי ולא כוחות המורדים. הריאיון המלא עם אסד ישודר מחר בערב בארצות הברית.

התקיפה - 3 ימים של הפצצות

בארצות-הברית ממשיכים לחמם מנועים לקראת תקיפה אפשרית בסוריה: ה"לוס אנג'לס טיימס" דיווח מפי גורמים בכירים בממשל האמריקאי, כי הפנטגון הרחיב את התכניות למתקפה במדינה, שכוללות כעת 3 ימים של הפצצות - זמן ממושך יותר משתוכנן בתכניות התקיפה המקוריות.

עוד צוטטו הבכירים באומרם כי הרחבת תכניות התקיפה האמריקאיות ופריסתן על פני תקופה של מעבר ל-3 ימים, משקפות את האמונה הגוברת בבית הלבן שלפיה ארצות-הברית תאלץ להפעיל כוח צבאי חזק כדי לגרום נזק לכוחותיו של הנשיא הסורי בשאר אסד.

בדיווח פורסמו דבריהם של שני קצינים אמריקאים, שאמרו כי הבית הלבן ביקש בימים האחרונים להרחיב את בנק המטרות בסוריה, מעבר ל-50 היעדים שתוכננו בתחילה. יחד עם זאת, מסרו הקצינים כי בפנטגון שוקלים לכלול בתקיפה שימוש במפציצים - נוסף על טילי הטומהוק ו-5 המשחתות שכבר הגיעו לים התיכון. "יהיו כמה גיחות הפצצה שלאחריהן תתבצע הערכת נזקים ובהתאם לה גיחות נוספות", הסבירו הבכירים.

קרי: "אובמה לא זקוק לרוב בקונגרס כדי לתקוף"

בעוד הבית הלבן כולו עוסק כבר ימים ארוכים בגיוס תמיכה בקונגרס לקראת תקיפה בסוריה, נדמה כי מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי מכין את הקרקע לאפשרות של מפלה בהצבעת בתי הנבחרים. בריאיון שהעניק בסוף השבוע לעיתון "האפינגטון פוסט", הסביר קרי כי לנשיא יש זכות להורות על תקיפה גם במקרה של חוסר הסכמה מצד הקונגרס.

"מבחינה חוקתית כל נשיא, בין אם הוא משתייך למפלגה הרפובליקנית או הדמוקרטית, ממלא את תפקיד המפקד העליון של הכוחות האמריקאים, ולכן יש לו את הזכות לקבל החלטות שנוגעות לביטחון ארצות-הברית", אמר קרי.

קרי רמז בריאיון שעל-פי החוק האמריקאי, הנשיא לא מחויב לסגת מתכניתו במידה והיא לא תאושר בקונגרס. כשנשאל האם אובמה לא ויתר על מרחב שהפעולה שלו כשפנה עם ההחלטה לקונגרס, קרי ענה בפשטות - "לא".