ארה"ב לא דוחה על הסף ההצעה לפיקוח על הנשק הכימי

(עדכון) - למרות שקרי הוא שהעלה את הצעה, דוברת הסטייט דיפרטמנט אומרת שהוא לא התכוון ברצינות ■ הערכות בוושינגטון: עוד מאמץ רוסי לסכל התקפה ולהביך את אובמה

סגן היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, טוני בלינקן, אמר הערב (ב'), כי ארה"ב "תבחן בקפידה" את ההצעה הרוסית לפיקח על נשק כימי ותדון עם מוסקבה על כך, אך הוא הטיל ספק רב אם מדובר בהצעה רצינית. בכל מקרה, לדבריו, היזמה הרוסית נובעת מהלחץ האמריקאי של התקפה מוגבלת על סוריה ולכן אסור להפחית את הלחץ הזה. הוא שב וקרא לקונגרס לאשר את הצעת ממשל אובמה לתקוף מטרות של משטר אסד למרות ההצעה הרוסית.

עם כל ההסתייגויות, דברי בלינקן מצביעים על נכונות אמריקאית להשאיר את הדלת פתוחה לקבלת ההצעה הרוסית, אולי כדרך שתאפשר לנשיא ארה"ב, ברק אובמה, לחמוק מתבוסה משפילה בקונגרס בהצבעה על אישור פעולה אמריקאית בסוריה. ייתכן שההצבעה תיערך עוד השבוע.

אנליסטים בארה"ב אומרים, שההצעה הרוסית נועדה לספק נשק נוסף למחוקקים בקונגרס שמתנגדים ליזמת אובמה לתקוף מטרות של משטר אסד.

"חשוב לציין, שההצעה (הרוסית) הועלתה בהקשר של האיום האמריקאי בפעולה צבאית והלחץ שהנשיא מפעיל", אמר בלינקן, בתדרוך היומי לכתבים בבית הלבן. "לכן, חשוב עוד יותר לא להפחית את הלחץ ולתת לנשיא את הסמכות (לפעול בסוריה) כפי שהוא מבקש".

בעיית הממשל היא, ששר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, הוא שהעלה את ההצעה, הבוקר (ב'), במסיבת עיתונאים בלונדון, אך עכשיו הוא מתנער ממנה. קרי אמר, כי אם אסד רוצה לפוגג את המשבר, "הוא יכול למסור כל אחד מהפריטים במאגרי הנשק הכימי שלו לקהילייה הבינלאומית". אך הוא הוסיף: "אסד לא יעשה זאת".

לאחר ששר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, סמך ידו על יזמת קרי, אמרה דוברת הסטייט דיפרטמנט, ג'יין סאקי, כי קרי לא התכוון ברצינות לתת לאסד אופציה למסור נשקים כימיים לגוף בינלאומי. לדבריה, קרי "העלה טענה רטורית על כך שאין שום אפשרות שאסד ימסור את כלי הנשק הכימיים שהוא עצמו הכחיש שימוש בהם".

"הנקודה היא, שאי אפשר לסמוך על עריץ אכזר, עם רקורד של עיוות עובדות, שהוא ימסור את מאגרי הנשק שלו, אחרת הוא היה עושה זאת מזמן", אמרה סאקי.

אך לברוב אמר, כי הוא מצפה לתגובה "מהירה, ואנו מקווה שחיובית" על ההצעה הרוסית. הוא אמר, שרוסיה קוראת לדמשק לא רק למסור את הנשקים הכימיים לפיקוח בינלאומי אלא גם להשמיד אותם, בשלב מאוחר יותר, ולחתום על האמנה לאיסור השימוש בנשקים כאלה.

שר החוץ הסורי, וואלד מועלם, הנמצא במוסקווה, הודיע שארצו מקבלת את היזמה הרוסית.

אנליסטים מציינים שיש מקום לחשוד שמדובר בבלוף רוסי. כפי שאמר פרשן ב"וושינגטון פוסט", הצעד הרוסי עלול להיות "מהלך שחמט מחוכם שנועד לדחות פעולה אמריקאית ולכונן מו"מ ממושך שעלול להימשך חודשים ולהסתיים במבוי סתום".

"מהלך כזה אופייני ללברוב", ציין הפרשן. "ייתכן שיעברו חודשים בניהול מו"מ שתוצאותיו יהיו מקובלות על אסד, ולאורך כל אותה תקופה תיאלץ ארה"ב לדחות את ההתקפה... והיא תאבד את התנופה".

בכל זאת, ייתכן שהמהלך הרוסי יספק לאובמה דרך להימנע מפעולה צבאית שאינה זוכה בתמיכה בציבור או בקונגרס, למרות מאמצי השתדלנות הקדחתניים של הממשל. הלילה צפוי הנשיא להעניק ראיונות לשש רשתות הטלווזיה הגדולות בארה"ב ומחר בלילה (ד' לפנות בוקר שעון ישראל) הוא ישא נאום לאומה, אך נראה שהוא שוחה נגד הזרם.

סקר נוסף, הפעם של CNN, מראה שרוב הציבור בארה"ב מוסיף להתנגד לפעולה צבאית אמריקאית, מוגבלת ככל שתהיה, בסוריה. אמנם 80% מהנשאלים סבורים שאסד נושא באחריות לקטל אזרחיו בנשק כימי, אך 70% הביעו חשש, כי התקפה אמריקאית לא תניב תצאות משמעותיות, ושיעור דומה סבור, שהתקפה כזו אינה עולה בקנה אחד עם האינטרסים הלאומיים של ארה"ב.

ובעוד שיש סיכוי שהסנט, בשליטת הדמוקרטים, יתמוך ביזמת הממשל לתקוף בסוריה, מראים נתונים עדכניים שבית-הנבחרים, בשליטת הרפובליקאים, לא יתמוך ביזמה. לא רק רפובליקאים, אלא גם דמוקרטים ליברליים רבים מתנגדים לה.

ההתבטאויות הקרובות של הנשיא יראו, אפוא, אם הוא ינצל את ההצעה הרוסית כפתח מילוט מתבוסה שנראית יותר מאפשרית בקונגרס.