אובמה: ההצעה לפיקוח על הנשק הכימי בסוריה - "פריצת דרך"

אומר בראיונות טלוויזיה: אעכב ההתקפה אם משטר אסד יוותר על השליטה במאגרי הנשק ■ "אם לא נקיים איום של לחץ צבאי אמין, לא נוכל לקבל ההסכם שאנו רוצים בו" ■ ההצבעה בסנט על אישור ההתקפה נדחתה

יזמת ההתקפה האמריקאית על סוריה, שהבית הלבן ניסה לקדם בקונגרס ובציבור האמריקאי במאמצים הרקוליאניים, מתחילה להתפוגג. בתרגיל דיפלומטי מחוכם, ברגע האחרון ממש, הציגה רוסיה חלופה להתקפה - העברת מאגרי הנשק הכימי של סוריה לפיקוח בינלאומי - ונשיא ארה"ב, ברק אובמה, קפץ על ההצעה, מרצון או מאונס.

באחד מראיונות הטלוויזיה שהעניק אמש (ב') לרשתות הטלוויזיה הגדולות, אמר אובמה, כי ההצעה הרוסית עשויה להיות "פריצת דרך". לדבריו, היזמה הרוסית "אפשרית, אם היא אכן אמיתית (ולא תרגיל השהיה)".

דיפלומט בכיר ממדינה מזרח-תיכונית אמר אמש ל"גלובס": "ביי ביי מלחמה".

אובמה נמצא בעיצומו של קמפיין קדחתני לגייס תמיכת מחוקקים בהתקפה קצובה בזמן על סוריה. אך סמוך לקרשצ'נדו של האופרה הזו - הסתערות מרוכזת על דעת הקהל בשש רשתות טלוויזיה ולאחריה נאום לאומה - שינה הבית הלבן כיוון, קרוב לוודאי בגלל התמיכה הציבורית הזעומה בהתקפה וחוסר יכולתו של הממשל לשכנע את הקונגרס לתמוך ביזמה. בתמצית: הממשל עדיין שואף לקיים "איום" צבאי על סוריה, אך זאת רק כאמצעי לחץ להשגת התוצאה הטובה ביותר במו"מ העתידי על העברת הנשק הכימי הסורי לידיים בינלאומיות.

בפועל, ההתקפה נדחתה לזמן בלתי מוגבל, וסביר להניח שהיא לא תתבצע. הסימן הראשון לכך: החלטה של ראש סיעת הרוב הדמוקרטית בסנט, הארי ריד, אמש לא לנקוט את המהלכים הפרלמנטריים הפרוצדורליים שהיו אמורים להוביל לקיום הצבעה בסנט מחר (ד') על אישור או דחיה של ההתקפה האמריקאית בסוריה. לא נקבע מועד חדש להצבעה. גורם דמוקרטי בכיר אמר ל"ניו יורק טיימס", כי התפתחויות שקשורות בהצעה הרוסית היו גורם משמעותי בהחלטה לדחות את ההצבעה.

אובמה רואיין מלשכתו בבית הלבן בשש רשתות, ובכל הראיונות הוא התרחק מהקו האדום לגבי שימוש בנשק כימי שהציב לפני שליט סוריה, בשאר אסד, לפני זמן רב. "אנו נלך במסלול הדיפלומטי", אמר אובמה לפוקס ניוז. "אני מקווה בכל ליבי שיהיה אפשר לפתור את הבעיה בדרך בלתי צבאית".

ובראיון לשירות השידור הציבורי (PBS) אמר הנשיא: "אם יש מסלול דיפלומטי שיוביל להפסקת השימוש בנשק כימי, מסלול זה יהיה העדיפות הראשונה במעלה שלי". ובראיון ל-CNN : "אנו נמצה את (ההצעה הרוסית) עד הסוף". אובמה הדגיש שממשלו יעבוד עם רוסיה והקהיליה הבינלאומית במאמץ למצוא "משהו שהוא בר-אכיפה ורציני". "עד עתה לא ראינו מחוות מהסוג (שרוסיה עשתה)", הוסיף אובמה. "העובדה שהממשל בארה"ב ואנוכי הדגשנו את הרצינות שלנו (לגבי סוריה) הניבה כמה שיחות מעניינות".

הנשיא ציין, שבעוד שההצעה רוסית עשויה להוביל לפריצת דרך, תדרוש ארה"ב לנקוט צעדי המשך ובה בעת תוסיף לקיים את הלחץ על משטר אסד ולפיכך הוא ידחוף את הקונגרס לאשר לאשר התקפה צבאית. "אם לא נקדם ונפעיל לחץ של איום צבאי אמין (על סוריה), אינני חושב שנצליח לקבל הסכם מהסוג שהייתי רוצה לקבל".

אובמה הזהיר: "איננו מעוניינים בטקטיקות השהיה כדי לדחות את הלחץ שהופעל עד עתה". ובמאמץ להראות שההצעה הרוסית מגלמת בעצם מטרה שממשלו ניסה להשיג כל הזמן, אמר הנשיא: "היינו מעוניינים (בהוצאת הנשק הכימי מסוריה) לא בשבוע שעבר או בחודש שעבר אלא כבר כמה שנים". לדבריו, הוא דן על רעיון זה עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בפגישתם בוועידת 20-G בסיינט-פיטרסברג, בשבוע שעבר.

בראיון אחר, ל-NBC, אמר הנשיא, כי הוא יתייחס להצעה הרוסית, לפחות בהתחלה, בספקנות. אך הוא הדגיש, שאם סוריה אכן תקבל את ההצעה הרוסית, זו עשויה להיות "פריצת דרך משמעותית". שר-החוץ של סוריה, וואליד מועלם, אמר אמש בלונדון שארצו מקבלת את ההצעה הרוסית. אך "ניו יורק טיימס" ציין אמש, כי לא ברור אם יש לו סמכות להתחייב בשמו של אסד לצעד משמעותי כוויתור על מאגרי הנשק הכימי. אנליסטים ציינו אמש, שהחלטת אובמה לאמץ את היזמה הרוסית נובעת מהעובדה שהתברר לו, שאין כמעט כל סיכוי שבית-הנבחרים יאשר התקפה אמריקאית על סוריה ושכל הסקרים מצביעים על התנגדות ציבורית עזה להתקפה.

כך, למשל, סקר ORC/CNN, שפורסם אמש מראה בעוד ש-80% מהנשאלים מאמינים אמנם שאסד נושא באחריות לקטל אזרחיו בנשק כימי, אך 70% סבורים שהתקפה על מטרות המשטר בסוריה לא תניב תוצאות ממשלתיות. אותו שיעור סבור, שהתקפה אמריקאית בסוריה אינה עולה בקנה אחד עם האינטרסים הלאומיים של ארה"ב. ועל פי סקר של "ניו יורק טיימס / CBS, שאף הוא פורסם אמש, 60% מהאמריקאים מתנגדים להתקפה על מטרות בסוריה ו-56% מסתייגים מהאופן שבו מטפל אובמה במשבר הסורי. רק 14% מהנשאלים אמרו, שהממשל הסביר באופן ברור מה המטרות שרוצה ארה"ב להשיג בהתקפה על סוריה.

בראיון ל-NBC הודה אובמה, שהוא אינו בטוח שהסנט ובית-הנבחרים יאשרו את בקשתו לתקוף בסוריה. אך הוא הדגיש, כי הוא מתייחס ב"רצינות רבה" להצבעה בקונגרס ולדעתו של הציבור בארה"ב. "ידעתי שאם אביא (את הפעולה בסוריה) לקונגרס, יהיה סיכון שהעם בארה"ב לא יוכל להגיע להסכמה אפילו על התקפה קצובת זמן", אמר הנשיא. וכך אמנם קרה.

ההצעה הרוסית עשויה אפוא לפתוח לאובמה פתח מילוט מתבוסה משפילה בקונגרס. היא אף מספקת לו דרך להימנע מפעולה צבאית שהוא לא רצה בה מהרגע הראשון, למרות מאמציו למכור אותה לציבור. מכל מקום, בשלב זה טרם ברור אם הוא יוסיף לבקש מהמחוקקים לתת לו סמכות להתקפה ללא תנאי, או שהוא ישנה את הצעת החוק שהניח לפני המחוקקים ויכלול בה גם את ההצעה הרוסית.