אורן: "יהיו עיצומים בנמלים; כולם נכנסו לפינה ולא יוצאים"

נשיא התאחדות התעשיינים מבהיר בשיחה עם "גלובס" שהוא תומך בתחרות, אך עוקץ את הממשלה: "ההתלהמות הנוכחית רק תידחה את ההקמה של נמלים חדשים"

"חשוב לי להדגיש", אומר מיד בתחילת השיחה נשיא התאחדות התעשיינים צביקה אורן, "שאני לא מרוצה מהשירותים ומהמחירים שאנחנו מקבלים כיום בנמלים, והדרך היחידה היא לייצר תחרות". הפתיח הזה של אורן מגיע יומיים אחרי התקפה חזיתית נגדו מצד נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, שזעם על כך שהתאחדות התעשיינים העזה לבקר בשבוע שעבר את התנהלות המדינה בדיון המשפטי בבית הדין הארצי לעבודה, ואף להצהיר כי נראה שהממשלה לא ערכה עבודת מטה מסודרת לפני שפרסמה מכרזים להקמת נמלים חדשים.

ואולם רגע אחרי שהוא מסמן "וי" על היותו תומך נלהב של כלכלה חופשית לא פחות מעמיתו מאיגוד לשכות המסחר, אורן לא מהסס לחזור ולתקוף את הממשלה: "אני חושב שצריך למצות תהליך של הידברות לפני שהולכים למסלול של התלהמות, אם זה מצד הממשלה בחסות סמכותה ואם זה מצד ההסתדרות בחסות יכולת השביתה שלה. הרי אם הממשלה מתעקשת ללכת פה לקרב, לפחות שתבין את המשמעות של זה. שתבין שאחרי שביתה של שבוע אנחנו נזעק לשמיים. מה, בממשלה לא מבינים שההתלהמות הנוכחית רק תידחה את ההקמה של הנמלים החדשים? אני מזהה כאן אגו ואמרתי את זה יותר מפעם אחת. אני רוצה לקוות שהאג'נדה של הממשלה היא לא עצם העימות, אחרת זה משחק יקר מדי". כששואלים אותו להערכתו האם ביה"ד לעבודה יתיר בימים הקרובים שביתה בנמלים, הוא משיב: "לצערי יהיו עיצומים בנמלים, כי כולם נכנסו לפינה שאי אפשר לצאת ממנה. בכל זאת אני מקווה שהשופט יעניק עוד חודש ימים למיצוי ההידברות".

אורן, שעתר בעצמו לבג"ץ נגד החלטת ביה"ד לעבודה שאסר על המעסיקים להתבטא בעניין התאגדות עובדיהם, טוען כי אסור היה לממשלה לצאת לדרך עם רפורמה חדשה בלי להידבר קודם עם העובדים. "נניח שהממשלה לא חושבת שהיא מחויבת בהידברות במקרה הזה, אבל מה מפריע לה לדבר עם העובדים? מה מפריע לה לשבת סביב השולחן? אני לא מבין מה זה נותן ולאיזה צורך זה". בבקשה שהגישה בשבוע שעבר התאחדות התעשיינים לבית הדין לעבודה כדי להצטרף להליך בדבר הוצאת צו מניעה כנגד השביתה הצפויה, צוין כי ההתאחדות מבקשת למנות משקיף מטעמה בשיחות שבין הצדדים. עם זאת, אורן מבהיר היום (ג') כי במתכונת הנוכחית, הוא עצמו לא מעוניין לקחת חלק בהליך: "אני לא רוצה להיות שם כי כרגע זה רק משחק של מי צורח יותר חזק. כשיחליטו לעבור להתנהלות עניינית יותר, לרדת לפרטים של הדברים, אני ודאי ארצה להיות שם - ואני גם אהיה שם".

הרקע לדברים, כאמור, הוא התקפה ישירה של נשיא איגוד לשכות המסחר, שלא תקף כך את התעשיינים מאז ימיו של שרגא ברוש כנשיא ההתאחדות. "לאחר ששמענו את טיעוני התעשיינים, התאכזבנו מהתמיכה שהם העניקו להסתדרות הכללית", אמר לין לפני יומיים. "הטענות של התעשיינים, שלא בוצעה בדיקה כלכלית נאותה לפני ההחלטה על הקמת רציפי הנמל החדשים וכי לא קוימה הידברות כנדרש הן טענות מופרכות, שאין להן כל מקום וכל מטרתן לעכב את הקמת רציפי הנמל החדשים. בדיקות כלכליות בוצעו במשך שנים על ידי אנשי מקצוע ויש וודאות מוחלטת בצורך בהרחבת הקיבולת הנמלית בישראל. חבל שהתעשיינים נותנים יד לעיכוב בהקמת תשתיות נמל חיוניות למשק". אורן העדיף שלא להתייחס במישרין לדברים.

ההכרעה קרובה

סגן נשיאת ביה"ד הארצי לעבודה, השופט יגאל פליטמן, צפוי לפרסם ביממה הקרובה את החלטתו - האם לאפשר שביתה בנמלים. כבר לפני חודש וחצי קבע פליטמן כי עילת השביתה במקרה הזה לגיטימית - זאת לאור מה שכינה "חוסר תום לב בהתנהלות הממשלה", שהחליטה לגנוז מתווה מוסכם לרפורמה ולהוציא לפועל רפורמה חדשה באופן חד-צדדי, ולאור מה שהגדיר כחשש סביר לפגיעה בעובדי הנמלים הקיימים אם הרפורמה תצא לדרך במתכונתה הנוכחית.

היות ופליטמן לא חידש בשבוע שעבר את הקפאת המכרזים להקמת נמלים חדשים, הרי שגוברת ההערכה כי יתיר רשמית את זכות השביתה, וזאת מתוך הנחה כי הדבר יאיץ את המו"מ. מנגד, ייתכן כי פליטמן יעניק לצדדים ארכה נוספת לניהול מו"מ ללא "אקדח לרקה". בדיון שהתקיים בשבוע שעבר התעקשה נציגת המדינה כי הממשלה מתנגדת להידברות, אלא מסכימה לשימוע בלבד בפני ועדת ההיגוי של הרפורמה.