מיליארדר נולד: מניות "הלו קיטי" בשיא של כל הזמנים

דמותה של "הלו קיטי" הומצאה ע"י שינטרו צוג'י בן ה-85, מייסד חברת סנריו הפועלת מטוקיו ■ מתחילת השנה הנוכחית הכפילה מניית סנריו את שוויה

טניה סטניץ', עורכת דין בת 43, קוששה לעצמה חופן פנקסים של המותג הלו קיטי בחנות סנריו ושות' בכיכר טיימס במנהטן. סטניץ', שגדלה בוויסקונסין, התוודעה לחתולה הלבנה בעלת הסרט האדום ונטולת הפה, באמצעות דודתה מקליפורניה ששלחה לה תיק אוכל לבית-הספר, מדבקות, סיכות שיער ועפרונות של המותג הנחשב. כיום מתגוררת סטניץ' בשכונת ווסט וילג' שבניו-יורק, אך ממשיכה לקנות ציוד כתיבה של הלו קיטי כדי להכניס קצת ססגוניות לחיים.

"זה נחמד שיש משהו קצת ילדותי וראוותני וכייפי", אמרה סטניץ', שגם מכשיר האייפון שלה מאופסן בנרתיק של הלו קיטי. "אחרת הייתי פשוט משתגעת כאן".

שינטרו צוג'י בן ה-85, מייסד סנריו הפועלת מטוקיו, הפך למיליארדר הודות למעריצים נאמנים כמו סטניץ'. מאז הושק המותג הלו קיטי ב-1974, כבש צוג'י את ליבן וארנקיהן של נערות, נשים ומפורסמות כמו ליידי גאגא, באמצעות מכירת זיכיונות לשימוש בדמות שמופיעה על צעצועי פרווה, מטוסים, תיקי גולף ואפילו ויברטורים.

מתחילת השנה הנוכחית הכפילה מניית סנריו את שוויה, לעומת עלייה של יותר מ-39% במדד המוביל ביפן, ניקיי 225, ושלשום (ג') העפילה לרמה הגבוהה ביותר בתקופה של 52 שבועות.

החברה, שמוכרת כרטיסי ברכה עם דמויות קומיקס, מפעילה גם פארקי שעשועים ואף עוסקת בהפקת והפצת סרטים. בשנת הכספים האחרונה, שהסתיימה ב-31 במארס, הגיעו מכירות החברה ל-74.25 מיליארד ין (898.6 מיליון דולר).

צוג'י מכהן כנשיא וכמנכ"ל סנריו, ובנו, קוניהיקו בן ה-61, מכהן כסמנכ"ל תפעולי וסגן נשיא ביצועי בחברה. המיליארדר, שמעולם לא נכלל בדירוג מיליארדרים בינלאומי, שולט ישירות ב-1.8 מיליון ממניות סנריו, וב-18.1 מיליון מניות נוספות באמצעות קוניהיקו, בנוסף לקרנות נאמנות שבבעלות אשתו, יסוקו. טושיפומי קטו, מנהל קשרי הלקוחות בסנריו, אמר כי צוג'י אינו זמין לתגובה בסוגיית הונו הנקי.

צוג'י נולד למשפחה עשירה שהפעילה מסעדות ופונדקים במחוז ימנאשי, אזור כפרי שנמצא במרחק של 63 ק"מ מטוקיו. כך לפי הספר "הלו קיטי: סיפורה המרשים של סנריו והתופעה החתולית בת מיליארד הדולר", שחיברו העיתונאים קן בלסון ובריאן ברמר, ושהתפרסם ב-2003.

תקופת ילדותו של צוג'י התאפיינה בבדידות ובקשיים. אמו נפטרה כשהיה בן 13, והוא נותר בידיהם של קרובים שהתעמרו בו. הוא הפך לפקיד ופרש מעבודת הפקידות בגיל 33 במטרה להפוך ליזם.

ב-1960 הקים צוג'י את 'מרכז המשי של ימנאשי' עם הון של 1 מיליון ין. החברה מכרה מוצרי משי וסנדלי גומי לים. ב-1962 הוא השיק את הדמות הבדיונית הראשונה שלו, סטרוברי, והפך לפורץ דרך בתחום השימוש בזכויות היוצרים על דמות בדיונית.