בקריז על הרשת

כליאה, אלימות ומכות חשמל. שוש שלם והילה מדליה תיעדו את המתרחש במחנה פרטי לגמילה מאינטרנט לבני נוער סינים, הפועל במחנה צבאי בבייג'ין. הסרט, "לכודים ברשת", ישודר ברחבי העולם - אך לא בסין

"אסור היה לנו להסתובב שם, חוץ מאשר בבניינים שבהם כלואים הילדים ובבניין שבו הם אוכלים", משחזרת שוש שלם את החוויה הסינית שלה. היא והילה מדליה היו מרותקות למחנה צבאי בבייג'ין, שבתוך בית החולים שבו פועל מחנה פרטי לגמילה בכפייה מאינטרנט לבני נוער. הסרט התיעודי שיצרו, "לכודים ברשת", הוקרן לראשונה בפסטיבל הקולנוע בירושלים.

לפי קולונל פרופ' טאו ראן התמכרות לאינטרנט נמדדת בשימוש לא הכרחי (לא ללימודים ולא לעבודה) של שש שעות ביום במשך שלושה חודשים. אילו היינו סינים, היינו מוגדרים כמכורים. ואילו היינו בני נוער, ההורים שלנו עשויים היו לקחת אותנו למחנה שהקים טאו ב-2004, הראשון בעולם והיום אחד מכ-400 מחנות בסין.

שלם התוודעה למחנה כשראתה כתבה בטלוויזיה האוסטרלית על ילד שהוכה שם למוות. בביקור בסין היא איתרה את טאו וסיפרה לו שהיא רוצה לצלם סרט על המחנה. הוא הסכים, "כי הוא רוצה להפיץ את תורתו בעולם. אולי הוא איש בשורה", היא אומרת, "אבל הדרך שבה זה נעשה - לקחת ילדים בכפייה, חלקם אפילו מורדמים ומוצאים את עצמם בתוך המחנה - לכלוא ילדים, גם אם ידי הוריהם, זה פגיעה בזכויות אדם. בארץ, ילד שהיו עושים לו את זה והיה מגיש תביעה היה זוכה".

הצד השני של הסיפור הוא מצבם החמור של המטופלים שבעקבותיו הובאו למחנה. "ילדים שצריכים ללבוש חיתול כדי לא להתנתק שנייה מהמשחק וללכת לשירותים, או כאלה שיושבים 3-4 ימים, 300 שעות רצוף בלי להתנתק - הם מפסיקים ללכת לבית הספר, מפסיקים לצאת, זה כל עולמם", מפרטת מדליה. "האינטרנט מביא איתו בעיות שאנחנו כהורים בחברה המערבית צריכים לשים לב אליהן. עניין ההתמכרות לאינטרנט נכנס השנה כנספח ל-DSM, ספר המחלות הפסיכיאטריות".

טאו התיר את התיעוד תחת מגבלות, בהן מלווה שמנעה תיעוד במקומות מסוימים. "אני יודעת שבקומה הרביעית נמצאים הילדים הכי אבודים", אומרת שלם, "ואני יודעת שהשתמשו במכות חשמל, והיום זה מחוץ לחוק. לא ראיתי את זה, אבל בכתבות קודמות דיברו על זה".

האנשים שם ראו את הסרט?

"עדיין לא".

את חוששת מזה?

" אין לי חוזה עם הפרופסור שהוא צריך לאשר את הסרט. הייתי רוצה שהוא יחשוב שעשיתי עבודה טובה, שהבאתי את המציאות בלי לעוות אותה. בחוזה הסכמנו על דבר אחד, שזה לא יוקרן בסין".

איסור הקרנת הסרט בסין נובע מהחשש מביקורת פוליטית על המחנה. מדליה אומרת: "ברור שיש קשר בין הפחד של הממשלה הסינית מהאינטרנט לכך שדווקא בסין החליטו למגר את שימוש היתר או ההתמכרות לאינטרנט, מפחד שהילדים יוצרים קשר עם ילדים ממקומות אחרים. אם אתה מכור לאינטרנט אתה כבר לא מועיל לחברה, לא פרודוקטיבי. גם לזה יש חלק בכך".