שוק המט"ח: הדולר היציג צנח בכ-0.9% ל-3.53 ש'

ברקע למסחר במט"ח: ההסכם לפירוק סוריה מנשק כימי, פרישת לארי סאמרס מהמרוץ לראשות ה'פד', והצפי כי ה'פד' יכריז השבוע על צמצום ההקלה הכמותית

הדולר נחלש היום (ב') בחדות מול השקל ובנק ישראל קבע את השער היציג בירידה של כ-0.9% לרמה של 3.533 שקלים, שפל שלא נראה מאז ה-17 באוגוסט 2011. גם האירו נחלש בשיעור של 0.45% לרמה של 4.716 שקלים.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום כמדי שנה, את תחזית הצמיחה והרכבה לשנה הנוכחית והנורות האדומות שבה מטרידות במיוחד. לפי הלמ"ס, המשק הישראלי יצמח בשנת 2013 בשיעור של 3.4%, בדומה לשנת 2012. נזכיר כי לפי תחזית בנק ישראל המשק צפוי לצמוח בקצב של 3.8%. גם התוצר העסקי, הקטר המרכזי של המשק, יעלה בשיעור דומה 3.5% - בדומה לשנה שעברה (3.4%).

אתמול פורסם מדד המחירים לצרכן אשר עלה ב-0.2% בחודש אוגוסט, מתחת לצפי שעמד על 0.4%. זאת, בהשוואה לעלייה של 0.3% בחודש יולי 2013, ובכך הגיע לרמה של 102.3 נקודות. סעיף הדיור קפץ ב-0.7% באוגוסט לבדו.

בשוק אומרים היום כי למרות המדד החלש שפורסם אתמול אף גוף לא מתמחר הורדת ריבית. ההערכות המוקדמות היו כי הדולר היה אמור "להתפרק" היום, אך מה שמחזיק אותו זה ציפייה להתערבות של בנק ישראל.

זירת המט"ח מושפעת רבות בימים אלה מההתרחשויות בפדרל ריזרב. המועמד המוביל לראשות ה'פד', לארי סאמרס, הודיע אמש לנשיא אובמה כי הוא פרש מהמרוץ. בנוסף, בימים שלישי-רביעי השבוע יתכנס ה'פד' והציפיות הן כי הוא יכריז על צמצום היקף הרכישות במסגרת תוכנית ההקלה הכמותית.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים כי "הדולר-שקל צנח עם פתיחת שבוע המסחר אל מתחת ל-3.52, לרמתו הנמוכה ביותר מאז אוגוסט 2011, וזאת על רקע ההסכם לפירוק סוריה ממאגרי הנשק הכימי העצומים שברשותה והיחלשות הדולר בעולם.

"אולם האירוע המרכזי שישפיע על תנועת הדולר בעולם ולמול השקל הוא כמובן ישיבת המדיניות של הבנק הפדרלי, ביום רביעי. אם הבנק יודיע על צמצום של 10 מיליארד דולר בלבד ולשמור על הטון המרחיב, הדבר יכביד על הדולר. מנגד, אם הבנק יפתיע ויודיע על צמצום גדול מהמצופה, מעל 15 מיליארד דולר, ויציג נימה אגרסיבית, הדבר יחזק את הדולר.

"לאחר שנשבר עם פתיחת שבוע המסחר מתחת לרמת התמיכה של 3.54, הדולר-שקל צנח במהירות גם מתחת לשפל של מאי ב-3.525 ואל מתחת 3.52, לפני שהתאושש קלות חזרה מעל 3.525. אם הצמד ימשיך להתבסס בפתיחת השבוע מתחת לרמת השפל של 3.525 וינעל יומית מתחתיה, הדבר עשוי לסלול את הדרך עד לרף הקריטי של 3.5. הגורמים המקומיים והעולמיים תומכים כעת בהמשך התחזקות השקל, ועל כן בנק ישראל יצטרך להתערב כדי לבלום את המפולת".

מ-ATRADE נמסר כי "בזירת המט"ח, בנק ישראל בכוננות מלאה לקראת הפתיחה של השבוע. צמד הדולר שקל עשוי לרדת לכיוון ה-3.5 שקלים לדולר על רקע התפרקות הדולר בזירה הבינ"ל. קשה לראות כיצד בנק ישראל יכול לבלום את התפרקותו של הדולר אבל ההתערבות הבאה ממש מעבר לפינה, השאלה באילו היקפים. הדבר היחיד שיכול להציל את הדולר הוא הודעתו של ברננקי על צמצום היקף הרכישות. הדולר עלול לקבל מכה קטלנית נוספת אם וכאשר יו"ר הפד' לא יודיע על שינויים מוניטאריים כלשהם".