"מהירויות ההורדה בדור הרביעי הן פי 6-7 לעומת דור 3"

דרום קוריאה, בדומה ליפן, מאמצת במהירות פיתוחים טכנולוגיים ■ "הלקוחות מהגרים ל-LTE בגלל שזה בעיקר שונה, למרות שגם המהירות שיחקה כאן תפקיד"

חברת קוריאה טלקום (KT), הפכה בינואר 2012 לחברה השלישית והאחרונה שהשיקה רשת סלולרית של הדור הרביעי (LTE) בדרום קוריאה. שתי המתחרות הגדולות שלה - South Korea Telecom (SKT), ו-LG U השיקו שירות מסחרי דומה מספר חודשים קודם לכן. הנתונים האלה הופכים את דרום קוריאה לשוק הסלולר המתקדם בעולם.

דרום קוריאה, בדומה ליפן, מאמצת במהירות פיתוחים טכנולוגיים. בעוד שהמפעילה הסקנדינבית, טליה סונרה, הייתה החברה הראשונה בעולם שהפעילה רשת סלולר בדור הרביעי, דרום קוריאה היא המדינה הראשונה בעולם שבה כל שלושת המפעילים הסלולריים השיקו רשת דור רביעי.

השחקנית המובילה בשוק הקוריאני SKT, השיקה את רשת ה-LTE שלה ביולי 2011, ובתוך 18 חודשים 37% מלקוחותיה עברו לרשת החדשה. ביוני 2013 המספר הזה קרוב הרבה יותר ל-40%.

במספרים מדובר על 11 מיליון מנויים מתוך 28 מיליון מנויים שיש לחברה, אשר משתמשים ברשת החדשה. על פי הערכות יש בדרום קוריאה כולה 23 מיליון משתמשים בדור הרביעי, מתוך 55 מיליון מנויים בסך הכול.

ד"ר J W Byun, מנכ"ל SKT, השתתף בכנס עולמי שעסק בתחום ה-LTE, אשר נערך באמסטרדם בחודש יוני. המנכ"ל דיבר על הרעב שקיים בקרב הציבור, לא רק למהירויות גבוהות יותר אלא לטכנולוגיות חדשות יותר.

"הלקוחות מהגרים ל-LTE בגלל שזה בעיקר שונה, למרות שגם המהירות שיחקה כאן תפקיד", אמר, "מהירויות ההורדה בדור הרביעי הן פי 6-7 מהמהירות בדור השלישי בערים הגדולות ואנשים מרגישים בהבדל. הם גם צורכים יותר רוחב פס, כל חודש. השימוש בדאטה צמח מ-1.1 ג'יגה ביט בדור השלישי ל-2.1 ג'יגה ביט בחודש". במלים פשוטות, מדובר בחוויה שונה לחלוטין ממה שאנו מכירים.

גידול הכנסות

במובן זה קוריאה היא בעלת מאפיינים מיוחדים, שכן צריך לקחת בחשבון שחדירת הסמארטפונים במדינה קרובה ל-100%, כך שהגידול אינו בא לידי ביטוי רק בקרב לקוחות שמשתמשים ברשת החדשה דרך מודמים סלולריים, אלא באמצעות הטלפונים עצמם.

למעשה המשתמשים הקוריאנים מאוד מודעים לנושא הטכנולוגיה ולכן הם נוהרים לרשתות החדשות. מושגים כמו LTE מאוד מקובלים וידועים במדינה. ספק אם המשתמש האירופאי או האמריקאי מכיר ומתמצא בטכנולוגיה הסלולרית המתקדמת כמו חברו הקוריאני.

מארק תומפסון, מנהל מכירות ושיווק בסמסונג, התראיין לאחרונה לאתר Telecoms.com ואמר כי חוויות המשתמש בדור הרביעי שונה באופן מהותי ביחס לשימוש בדור השלישי.

המספרים בהחלט תומכים בכך, כפי שהציג ד"ר J W Byun. ההכנסה הממוצעת ממנוי שמשתמש בדור רביעי היא 43 דולר לחודש, לעומת מנוי דור שלישי שמייצר הכנסה ממוצעת של 31 דולר בלבד, פער של 28% בין הדורות בסלולר, וכמובן שאין מה להשוות למשתמש מהדור השני שמייצר הכנסה של 18 דולר בלבד. כלומר הציבור צמא לדור הבא, ויש להניח שגם בישראל זה יהיה כך.

הגידול בהכנסה הממוצעת נובע משירותים חדשים שהשיקו המפעילים, כדי למצות טוב יותר את היעילות ברשת. SKT הקימה שירות חדש שנקרא RCS (Rich Communications Service) תחת מותג ייעודי שכבר צבר 1.5 מיליון מנויים. אותם משתמשים נהנים כמובן מיתרונות הרשת החדשה בכל הקשור למהירות גלישה, ליכולת להעברת וידאו ותמונות באיכות ובמהירות גבוהה, וכמובן בתאימות לרשתות אחרות. זה מזכיר במקצת את מה שפלאפון ניסתה לעשות כאשר השיקה את מהירות ה-42 מגה ביט שלה למשתמשים שיהיו מוכנים לשלם תשלום נוסף. כרגע לא נראה שיש לשירות הזה ביקוש גבוה במיוחד, אבל בקוריאה בדור הרביעי הסיפור הוא כנראה שונה, והמשתמשים מצביעים ברגליים.

השוק התובעני בדרום קוריאה הביא לכך ש-SKT השיקה גם את השיחות על גבי הדור הרביעי, שהן למעשה שיחות בפרוטוקול אינטרנט. נזכיר שבכל העולם מרבית מפעילי הדור הרביעי משתמשים בדור השלישי לצורך העברת השיחות, משום שהעברתם בדור הרביעי נתפסת כמוקדמת מדי בגלל בעיות תקינה, ולכן מעדיפים להעביר רק דאטה בדור הרביעי. זה כמובן מאפשר לחברה להעביר את כל השיחות באיכות HD.

גם המתחרה LG U השיקה שירות שיחות על גבי הדור הרביעי, ונראה כי למפעילים בקוריאה וכנראה גם למפעילים בכל העולם, קשה מאוד לבדל את עצמם טכנולוגית משום שהטכנולוגיה זמינה לכולם באותה מידה.

זה מזכיר במקצת את הסיטואציה בישראל בעקבות המהפכה הסלולרית, שבה המוצר הסלולרי הופך להיות מטבע עובר לסוחר, ולפיכך התחרות מתבססת רק על מחיר. במצב כזה, ללקוח שמקבל חבילת שירותים במחיר של כ-100 שקל לחודש, לא ממש משנה מי המפעיל שלו. זה גורם לכאב ראש גדול למפעילים הוותיקים שרוצים בכל זאת לבדל את עצמם, אך מתקשים לייצר ערך מוסף ללקוחות, שמבחינתם עדיין חושבים שלמתחרים החדשים יש רשת משלהם ולא מבינים שהם רוכבים על אותן רשתות בעצם.

בקוריאה הפתרון לבידול הוא חתירה מהירה לשדרוג מהירויות ברשת. במלים אחרות, מהירות נוספת צפויה לעשות את ההבדל ולהגדיל את ההכנסות מהמנויים. כבר עכשיו המפעילים רצים לכיוון הדור הבא בסלולר שייקרא LTE Advance, ויושק כנראה לקראת סוף השנה. לפי מה שצופים אנליסטים, רשתות הדור הרביעי בקוריאה יתקשו ב-2017 לעמוד בביקושים הצפויים לדאטה ולכן יחייבו מעבר ל-LTE Advance.

מדהים לראות היכן נמצאת קוריאה הדרומית בהשוואה לעולם בכלל ובהשוואה לישראל בפרט. אבל אין למהר ולהסיק מסקנות משום שהתעשייה הקוריאנית נתמכת בצורה מסיבית על ידי הממשלה, שמסייעת ומתמרצת את החברות לרוץ קדימה ולהיות הראשונות בעולם בכל מה שנוגע להשקעות בתשתיות תקשורת. אצלנו פשוט לא מבינים באיזה פיגור אנחנו נמצאים.

דרום קוריאה
 דרום קוריאה

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא גלובס טק?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988