הערכות: בית הדין לעבודה כבר החליט לאפשר שביתה בנמלים

השופט יגאל פליטמן בחר, ככל הנראה, להשהות את ההחלטה כדי למנוע שביתה במהלך תקופת החגים ■ מאז הדיון בבית הדין הארצי לעבודה לפני כשבועיים, לא התקיימו פגישות בין נציגי העובדים וההסתדרות לנציגי המדינה

"החלטה לעניין צו המניעה לגבי השביתה תינתן בימים הקרובים" - כך הודיע סגן נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, יגאל פליטמן, בנעילת הדיון שהתקיים ב-3 בספטמבר בעניין הרפורמה בנמלי הים. גם אם סופרים "ימי עבודה" בלבד, הרי שפליטמן אמור היה לפרסם את החלטתו - דבר שמחזק היום (ג') את ההערכות כי מדובר בהשהיה מכוונת.

"פליטמן ביקש שוב ושוב מנציגי המדינה להסכים להידברות, גם לאחר שהם התעקשו כי המדינה מתנגדת להידברות אלא ל'שימוע בלבד', ועכשיו זה נראה כאילו הוא העניק צ'אנס אחרון לפני שהוא מפרסם את הפסיקה שלו", אמר גורם משפטי שמעורה בסכסוך.

על-פי אותן הערכות, פליטמן לא שינה את עמדתו מסוף יולי, אז קבע כבר כי להסתדרות שמורה זכות השביתה בנמלים, לאור מה שהגדיר "חשש סביר" לפגיעה בעובדי הנמלים אם יוקמו שני נמלים חדשים באופן חד-צדדי ומבלי להבטיח תחרות הוגנת.

"דווקא ההשתהות שלו עם פרסום ההחלטה מחזקת את הרושם שהוא יתיר להסתדרות לשבות", טוען הגורם המשפטי. "הוא רצה כנראה לאפשר לכל הצדדים זמן להיערכות ובעיקר למנוע מעם ישראל שביתה במהלך החגים".

סיבה אפשרית אחרת לשיהוי בפרסום הפסיקה היא ההתפרעות של ראשי הוועדים במהלך הדיון בבית הדין, שגידפו את סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, שאול מרידור, עד כדי פיצוץ הדיון. ייתכן כי באופן בלתי פורמלי, פליטמן לא חשב שהתנהגות זו ראויה ל"פרס".

מאז הדיון בבית הדין הארצי לעבודה לפני כשבועיים, לא התקיימו פגישות בין נציגי העובדים וההסתדרות לנציגי המדינה. למעשה, כפי שהבהירו נציגי המדינה בדיון, גם הפגישות שהתקיימו עד לדיון לא הוגדרו כהידברות ובוודאי לא כמשא-ומתן.

נציגי העובדים וההסתדרות זומנו אל ועדת ההיגוי בראשות מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי, שמובילה את הרפורמה, שם הוצגו להם מצגות והתוכניות להקמת הנמלים החדשים. ההסתדרות, לעומת זאת, דורשת משא-ומתן של ממש, במסגרתו ייקבעו התנאים להקמת הנמלים ולשדרוג הנמלים הקיימים.

השופט פליטמן, יחד עם השופטים עמירם רבינוביץ' ולאה גליקסמן, צפוי להתיר שביתה בנמלים בכפוף למספר מגבלות של מידתיות. בעניין זה נראה כי ההסתדרות הקדימה תרופה למכה, והבהירה כי אין בכוונתה לפתוח מיד בשביתה אלא קודם בעיצומים, בתקווה שהמדינה תסכים למשא-ומתן אמיתי.

עוד הבהירה ההסתדרות, באמצעות יו"ר האגף לאיגוד מקצועי אבי ניסנקורן, כי גם אם תפרוץ שביתה בנמלים, העובדים יאפשרו פריקה וטעינה של סחורה חקלאית מתכלה, ציוד רפואי וביטחוני.