הערב: ביה"ד ידון בדרישת ההסתדרות להשבית את הנמלים

הכלכלנים אביה ספיבק ומאיר אמיר בחוות-דעת מטעם ועדי העובדים בנמלי אשדוד וחיפה: "אין כל קשר בין הרפורמה המוצעת בנמלים לסוגיית יוקר המחיה"‏ ■ התאחדות התעשיינים: שבוע אחד של שביתה בנמלים יעלה למשק 340 מיליון שקל

‏"בניגוד להצהרות ממשלתיות בעת האחרונה, אין כל קשר בין הרפורמה המוצעת בנמלים וסוגיית יוקר המחיה" - כך טוענים הכלכלנים פרופ' אביה ספיבק וד"ר מאיר אמיר, בחוות-דעת שהוגשה היום (ג') לבית הדין הארצי לעבודה מטעם ועדי העובדים בנמלי אשדוד וחיפה.

דיון בעניין יתקיים הערב בראשות סגן נשיאת בית הדין, השופט יגאל פליטמן, שעשוי לאפשר להסתדרות לפתוח בצעדים ארגוניים לאור הפער שהתגלה בין הצדדים במהלך פגישות ההידברות בעניין הרפורמה. ‏

השופט פליטמן כבר קבע לפני כחודש כי העילה לשביתה בנמלים היא לגיטימית, לאור החשש הסביר כי הרפורמה במתכונת שמובילה הממשלה תפגע בעובדי הנמלים, ולאור מה שהגדיר כ"חוסר תום-לב" בהתנהלות המדינה, שהתנערה ממתווה מוסכם לרפורמה שהגיע לכדי טיוטת הסכם לפני כחצי שנה.

מנגד, לא מן הנמנע כי פליטמן ידרוש להמשיך ולמצות את המשא-ומתן בין הצדדים לפרק זמן נוסף, לפני שיתיר שביתה.‏

‏"במקרה האופטימי ביותר", כותבים ספיבק ואמיר בחוות-הדעת, "שהסיכוי שהוא יקרה קלוש, השפעת הרפורמה על מדד המחירים לצרכן תהיה פחות מ 0.1% בלבד, והדבר יוצג על-ידינו במסמך כלכלי מפורט הנמצא בהכנה".

לדברי השניים, ניכר כי הממשלה פרסמה מכרזים להקמת נמלים חדשים באשדוד ובחיפה ללא עבודת מטה מסודרת וללא בחינת כלל ההשלכות שעשויות להיות למהלך. כך, ספיבק ואמיר טוענים כי גם במהלך השיחות האחרונות בין נציגי הממשלה לנציגי העובדים והנהלות הנמלים, לא הובהר ובוודאי לא הובטח כי התחרות בין הנמלים הקיימים לנמלים החדשים תתקיים באופן הוגן.

לדברי השניים, תחרות הוגנת פירושה בין היתר תנאים פיזיים שווים: לאפשר גם לנמלים הקיימים להעמיק את הרציפים כדי לספק שירות לאוניות ענק; ולרכוש ציוד תפעולי חדש ומודרני כפי שיופעל ודאי בנמלים החדשים.

ספיבק ואמיר טוענים כי ישנן שאלות פתוחות נוספות, כמו השאלה האם המדינה מתכוונת לאפשר ליזמים הפרטיים לצבור נתח שוק על חשבון הנמלים הקיימים, או האם תסכים הממשלה לאמץ את המתווה שגובש בעבר, ולפיו העובדים בנמלים החדשים והקיימים יורשו לפעול תחת ועד מאוחד.‏

‏"לדעתנו יהיה זה נכון להכריז על פסק-זמן עד סוף שנת 2013, כאשר בתקופה זו יוקפאו המכרזים, ויתאפשר גילוי נאות של כל המסמכים הרלונטיים, כך שניתן יהיה לנהל משא-ומתן רציני, הוגן ומושכל, שיניב תוצאות טובות לכל הצדדים", מסכמים ספיבק ואמיר בחוות-הדעת שהגישו.‏

נזק של 340 מיליון שקל בשבוע

בתוך כך, התאחדות התעשיינים הצטרפה היום לעתירה של איגוד לשכות המסחר כנגד האפשרות שתפרוץ שביתה בנמלים.

על-פי ההתאחדות, שבוע אחד של שביתה בנמלי אשדוד וחיפה יעלה למשק כ-340 מיליון שקל במונחי פדיון.

בהתאחדות התעשיינים קוראים לבית הדיןת למדינה, להסתדרות ולהנהלות הנמלים להיכנס למשא-ומתן אינטנסיבי בניסיון למנוע את השביתה - שביתה שכאמור כבר זכתה לגיבוי עקרוני של בית הדין הארצי לעבודה מלפני חודש ימים. ‏