תוספת הקומות הלא חוקיות של נאות מזרחי לא אושרה

מדובר בחמש קומות שנבנו ללא היתר בנייה, תוך אי ציות לצו הפסקת עבודה ■ באותו הזמן, וועדת הרישוי בעיריית רמת גן המליצה לאשר את חריגות הבנייה שנבנו ללא היתר במגדל הטייסים

ועדת המשנה לתכנון ובנייה חיפה, בראשותה של חדוה אלמוג, דחתה אתמול את בקשת חברת "נאות מזרחי" לאשר את תוספת חמש הקומות המפורסמות שנבנו על ידי החברה ללא היתר בפרויקט "דניה ספייס" בשכונת סביוני כרמל בעיר. הקומות החורגות נבנו בהיקף כולל של 5,090 מ"ר, למרות צו הפסקת עבודה שהוצא על ידי בית המשפט לבקשת הוועדה המקומית. למרות ניסיונותיו של מזרחי להכשיר את הקומות, בחודש יולי האחרון, קבע בית המשפט העליון כי אין לדון בתוכנית להוספה של שטחים שכבר ניבנו ללא היתר בנייה.

את הפרויקט הקימה חברת נאות מזרחי מקבוצת מזרחי, שבראשה עומד רוני מזרחי, העומד גם בראש החברה הציבורית "מזרחי ובניו". החברה קיבלה בחודש אוגוסט 2010 היתר בנייה להקמת בניין בן 9 קומות ובו 52 דירות. לאחר קבלת היתר הבנייה הגישה נאות מזרחי לוועדה המקומית בקשה להגדלת מספר הקומות בבניין ב-5 קומות נוספות. לפני שהתוכנית אושרה סופית בוועדות התכנון ומבלי שהתקבל התיר בנייה, בנתה החברה את הקומות החורגות.

כתוצאה מביצוע העבירה, הוצא בחודש ספטמבר 2011 צו הפסקה שיפוטי להפסקת העבודות. החברה המשיכה בעבודות חרף הצו, והוגש נגדה ונגד מנהליה כתב אישום. בחודש מאי 2012 החליטה הוועדה המחוזית לדחות את התוכנית, בין היתר על רקע התנהגות היזם ועבירות הבנייה שביצע. החברה ערערה נגד ההחלטה לבית המשפט, שקבע כי יש להשיב את הדיון לוועדה המחוזית. הוועדה המחוזית פנתה לבית המשפט העליון בבקשה להורות כי אין לדון בתוכנית, נוכח חוסר ניקיון-הכפיים הבוטה שבו הייתה נגועה החברה. בית המשפט העליון קיבל את הערעור וקבע כי החלטתה של הוועדה המחוזית לדחות את התוכנית תישאר על כנה.

נכון להיום תלוי ועומד בפני מזרחי צו הריסה לקומות החורגות, אותו יש לבצע עד חודש פברואר הקרוב. למרות ההחלטה, העריך מזרחי כי הקומות החורגות שהקים יאושרו מחדש בוועדות התכנון, לאחר שהגיש בקשה לאישורן. אתמול דנה כאמור וועדת המשנה לתכנון ובנייה בבקשה של מזרחי, והחליטה להמליץ פני הוועדה המחוזית שלא להפקיד את התוכנית ולממש את צו ההריסה לתוספת הבנייה. הוועדה המחוזית תדון בהמלצת הוועדה המקומית בחודש אוקטובר הקרוב.

"הוועדה המקומית הביאה בחשבון את כל השיקולים הרלוונטיים ומצאה כי לשיקול הציבורי משקל לא פחות חשוב מהשיקול התכנוני" מסרה אלמוג. "מדובר בעבירות בנייה רחובות היקף שמהוות שליש מגובה הבניין, שהמשיכו ונעשו גם כשהוצא כנגד היזם צו הפסקת עבודה. היזם עשה מעשה שלא ייעשה, ואסור שעבירות מסוג זה יחזרו על עצמן. הוועדה המקומית לא תרשה מצב בו יזם יחשוב שעבירות בנייה יוכשרו בסוף רק בגלל שהן כבר קיימות, ולא תרשה מצב בו יזם יכתיב לוועדה בנייה לא חוקית כעובדה מוגמרת".

בניגוד לעיריית חיפה, וועדת הרישוי לתכנון ובנייה בעיריית רמת גן, החליטה בישיבה שהתקיימה לאחרונה, לאשר את הבקשה שהוגשה על ידי קבוצת רכישה שהקימה את "מגדל הטייסים" בשכונת נווה יהושוע במזרח העיר בארגונה של ענבל אור ובביצועה של חברת מעוז דניאל. הבקשה כללה תוספת קומה 27 , על ידי סגירת קומה טכנית ושינוי יעודה למגורים, כאשר בקומה זו מבוקשות שתי דירות מגורים, המיועדות לעבור לבעלות אור. עוד אושרה במסגרת הבקשה תוספות שטח בקומות 25 ו-26. וועדת הרישוי החליטה לאשר את הבקשה בכפוף לתשלום היטל השבחה, לאישור אדריכל העיר לקומה הנוספת ובהתאמה לדרישות מהנדס העיר.

מעיריית רמת גן נמסר: "העיריה לא חתמה על היתר. לא הוחלט להכשיר עבירות. טופס 4 יינתן אך ורק לאחר שהבניה בשטח תהיה תואמת היתר".